startproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

startproblem

Inlägg av brushuvud »

Hej allihopa!
Undrar om någon av er andra som har Ulmabrännaren har haft samma problem som jag.
Den startar när den inte ska. Min hysteres är inställd på 67-85 grader och den började plötsligt starta när den ville. Har fått hela systemet bytt från Ulma och den gick perfekt ända till i förrgår då den plötsligt går igång på heltokiga tempraturer igen!! Nu verkar inte Ulma vilja kännas vid problemet längre....
Har någon annan samma erfarenhet?
Kan det finnas andra orsaker som svajande el eller dylikt...
Enligt Ulma är detta helt unikt och det finns enligt dem ingen förklaring på fenomenet.

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Det låter som en taskig termostat...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Måste väl bara vara känselkroppen som skall känna av tempen som lossnat eller haverat (Beroende på vad du har den..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Bumler
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 14 dec, 2007 18:14
Ort: Sätila

Inlägg av Bumler »

Min har startat lite väl tidigt vid några tillfällen (rena turen att jag råkat kolla tempen precis innan den får för sig att starta). Har hysteres på ställd på 60-75°C coh den har startat på 62-67°C ett par gånger som jag sett.
En gång gick den igång för tidigt när jag stötte till brännaren. Glapp i anslutningen till givaren kanske?
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Hade helt fel med att Ulma inte verkade intresserade,,snarare förbryllade till den grad att det var svårt att prata :lol: :wink:
Två dagar senare kom nämligen utbytesdelar !



Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Jag hoppas att du återkommer med rapport även efter att felet är fixat
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Bumler
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 14 dec, 2007 18:14
Ort: Sätila

Inlägg av Bumler »

Brushuvud hur gick det?
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Nu är jag inte så ofta vid brännaren under sommaren men den har startat vid fel temp några gånger även fast de har bytt ut var själva elektroniken sitter. Jag påpekade att det kanske var själva komponenetn som skulle ändras menmen
Jag har inte brytt mig att ta kontakt med ULMA igen...det påverkar inte mig så mycket att den gör så. Jag kan dock tycka att de borde varit lite intresserade av att följa upp så att det funkar då de säljer mycket i USA. Och att komponenter inte fungerar enligt bruksanvisning där är kanske inte så lyckat...


Vänligen eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hade ungefär samme problem hos kund i Norge nu i våras. Brännaren hade gått punktligt genom vinteren i gammel panna. Ny ulmapanna kom i mai samtidigt med nytt problem. Brännaren startade och gick men plötselig började brännaren fylla på pellets hela tiden, som om den gick in i en startfas. Ulma menade det var en lös kontakt.
Brännaren gick en månad och blev stängd av före sommaren pga hög temperatur i pannan och mycket sotiga förhållanden.
Jag bytte i augusti tempgivare, dvs. jag använde den första som kom med brännaren i stället för den som sitter i pannan. Sedan dess har den gått.
Det finns tydeligen två olika tempgivare och dom har olika elektronik.
Lite svårt att diskutera detta med fabrikanten då dom menar på att man inte kan förbyta givarna utan att pannan stannar.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Ulma

Inlägg av jan004 »

Fick min panna och brännare installerade i mitten av maj i år. Har kört (varmvatten) sedan dess. 2 säckar Derome per vecka. Hittills tickar den och går utan några som helst problem. Kört spaksotaren i brännarröret några gånger. Askmängden så liten att jag inte tyckt det vara lönt att ta ur askkärlet ännu. Kanske är det inte så underligt att det är problemfritt, pannan har väl ännu inte fått bekänna färg? Nöjd så långt iaf.
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Skriv svar