Rationell vedhantering

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
M.C.
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 12:57

Rationell vedhantering

Inlägg av M.C. »

Hej!

Planerar just nu husbygget för fullt. Huset kommer värmas med ved, samt solvärme.

Min tanke är att pannrummet ska ligga i garaget, men funderar lite på hur jag ska bygga för att vedhanteringen ska bli så rationell och smidig som möjligt.

Är det någon som har några bra tips att komma med ang. rationell vedhantering??

/ M.C.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Om du ska bygga en vedbod så ta i och bygg den stor! En lucka i taket där man kan låta veden trilla ner från transportbandet är nog en bra grej.

Jag tycker om att få in mycket ved i pannrummet. Så jag rekomenderar ett stort sådant
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Fristående garage ? Ja då kan man lagra mycket ved, men om det är intill hus, dags behov.
Varför, jo om det som inte får hända händer "Harrisburg" så är ju pannrummet gjort för att stå emot brand en viss tid, men även energimängd. Om det då finns mycket bränsle blir effekten för stor och släckning svårt. Visst bekvämt med mycket ved i pannrummet, men man ska vara medveten om risken. Likaså täta alla genomgångar i vägg ordentligt 8)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ungefär som ha 5 ton pellets i pannrummet det kan ju inte heller vara bra :?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag är inne på samma linje som Pellfan. Jag har hört eller läst någonstans att det har betydelse hur mycket "förgasningsbart material" som finns i pannrummet. Om man har ett bulkförråd för pellets så kan man ju klä det med dubbelgips. Frågan är bara hur många som gör det.

Lite OT: Man ser en hel del exempel på tokig vedhantering här och där. I går åkte jag tåg förbi ett hus mitt i södra Hälsingeskogarna där det låg en redig vedhög direkt på marken under en tung pressenning som täckte i stort sett hela högen. :shock: Då bränner svampar veden åt en.

Ok, jag ska väl kanske inte vara alltför gnällig. Min egen vedhantering lämnar också en del i övrigt att önska. Veden ligger ute året om eftersom jag inte har någon tillräckligt stor vedbod. Givetvis har jag tak över veden utom de första månaderna, men den blir inte lika torr som ved som får ligga ute ett år och i vedbod ett år. Det brinner fint och rökfritt trots det och utveckling pågår... :wink:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Du får bygga dig en sån här sveno :)
http://www.svo.se/minskog/templates/gru ... p?id=11426
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

Hihi ..
Jag får bara in 12 kbm i min vedbod. Om jag staplar luftiga rader.
Om jag gör fel och packar det så får jag in ca 18 kbm :)
Fick lägga resten ute på pall .. dock inget tak över det.
Tänkte låta det torka under sommaren där sen tar jag in det i källaren.
Har ett utrymme som jag kan mosa in 9 kbm om jag staplar väl.
Tanken är väl att få en vedbod som klarar ca 60 kbm men man ska ha bra plats att bygga på med.
En annan möjlighet är ett fällbart tak. som man kan vika undan .. under det lägger man lastpallar o sen staplar veden där. när man sen får hem nytt lass med ved viker man upp taket . Nått sånt har jag haft i tanken.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Skriv svar