Är det någon idé att uppgradera mjukvaran i brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Är det någon idé att uppgradera mjukvaran i brännaren

Inlägg av Magnus Olofsson »

Jag har version 1.2x av mjukvaran i min brännare.

Vilken version är den senast släppta?
Är det någon idé att uppgradera? Jag har hört att det finns mätning av förbrukningen, men att den (som all mätning som baserar sig på antal varv hos skruvar) är ganska oprecis.

Vad får jag mer, är det värt att uppgradera?
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Senaste version mjukvara till de äldre styrdosar är version 2.10.

Det man får med där är vissa småbrister som är ändrat, en pelletsräknare som är lätt optimistisk (vedvetet val) samt tillgång till ett antal extrafunktioner om man även ansluter en PT100-givare som panntemperaturgivare.

Med PT100-givaren kan man dels slå på den fullt modulernade driften och dels använda den som termostat med "valfri" skillnad mellan på- och av-temperaturen.

Man kan även ställa (vid ej-modulerande drift) effektläget i steg om 1kW och den avgör själva om det behövs underhållseldning eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Tack för svaret. Lite bra-att-ha saker alltså.

Är det någon som har gjort uppgradering och vet vad det kostar? Först skall man ju få tag på mjukvaran och sedan (om man inte har grejorna själv) så måste det ju komma någon och göra jobbet.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Tack för svaret. Lite bra-att-ha saker alltså.

Är det någon som har gjort uppgradering och vet vad det kostar? Först skall man ju få tag på mjukvaran och sedan (om man inte har grejorna själv) så måste det ju komma någon och göra jobbet.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

Är för mig totalt obegripligt att Janfire inte vill tjäna pengar på uppgradering av sina brännare, när det nu bevisligen finns roliga tillbehör och intresserade kunder. Hur svårt är det att skicka ut ett reklamblad? Står inte ens ett ord om Mody på Janfires hemsida vad jag kan se... Har de gett upp alldeles? Dags att släppa mjukvaran som open-source eller sälja verksamheten eller någe?
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag "misstänker" att Janfire har rikligt att göra (har precis kommit hem efter ett möte med dom) men jag kan knappast avslöja något ju.

Själv skulle jag gärna att deras hemsida var lite mer uppdaterat och hade mer "in-depth"-info om vissa saker men å andra sidan har jag just fått bytt min brännare till den senaste modell, detta för att ha samma uttag och anslutningar.

Det liknade ett skatbo med den förra brännare då jag hade ett antal olika anslutningar osv. nu är allt standardiserat.

Så för att förtydliga lite:
För att använda den termostatfunktion samt modulerande drift behöver man att ansluta en PT100-givare som ska känna av panntemperaturen. På detta vis kan man använda samma givare dels som termostatgivare (min panna kör mellan 60°C och 86°C) och dels till att styra effektutvecklingen i modulerande läge.

Modulerande läge (Janfire NH "Mody") medger att man ställer in en min. och en max. effekt och en PI(D)-reglering vill då forsöka hålla temperaturen konstant på den temperatur man ställer in (i mitt fall 74°C). Effekten styrs i steg om 10W(inte kW!) och när det är kallt nog (när effektbehover är högt nog) är detta läge mycket trevligt, brännaren kör då 12-18 timmer utan stopp, sedan kyls den ner för att utföra en askskrapning varpå elden startas igen.

Duschar man ökas effekten "direkt" man börjar tappa, det kan ta en regleringsperiod på runt 1 minut innan den "svarar" men det är ju så det fungerar. Frugan som annars kan tömma pannan för VV illa kvickt har som mest bara fått den att sjunka 6°C när den kör i det läge.

Jag har ställd lägsta effekt till 7kW och högsta till 12kW då detta fungerar bra här, bästa effektivitet ligger inom detta intervall och behöver huset mindre effekt än 7kW byter jag driftläge till av/på.
Senast redigerad av Icecap den fre 03 apr, 2009 10:45, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dountless
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 21 feb, 2009 21:18

Inlägg av Dountless »

..
Senast redigerad av Dountless den fre 06 nov, 2009 13:37, redigerad totalt 1 gånger.
jman
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 05 jun, 2006 02:14

Inlägg av jman »

Icecap: Går det att uppgradera en gammal NH till MODY eller krävs det en ny elektronikbox?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det enda som INTE går med de äldsta boxar är att displayens bakgrundsbelysning inte kan byta intensitet.

Tar man den första box och petar i version 2.10 är den en full-size MODY, dock måste man lägga i lite stift i ett kontaktdon för att ansluta PT100-givaren så det blir en del pillande men boxen klarar det.

Jag vet dock inte om det finns färdigt kablage till det och det har tillkommit vissa mindre uppdateringar som gör att det kan vara vettigt att byta box, dessa uppdateringar är mest att alla sensorer har fått eget kontaktdon istället för det gemensamma (som gör det svårt/omöjligt i fält? att byta en sensor), det finns dock vissa minimala hårdvaruändringar också.

På de nyaste boxar är det även lagt till ytterligare ett säkerhetssteg som stänger av brännaren helt om processorn packar ihop, inte för att det behövs men för att den version säljs i USA och de gillar ju att stämma allt och alla för fantasifulla summor.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dountless
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 21 feb, 2009 21:18

Inlägg av Dountless »

Sen kan jag bara nämna en liten men ytterst viktig detalj.

Om man vill konvertera sin NH brännare till en Mody, så ska brännaren skickas in till Janfire i Åmål för ombyggnad och uppgradering. Vilket i sig blir ganska dyrt.

Hör med din "lokala" ÅF vad det kan kosta....?


Lycka till och skriv gärna här hur det har gått.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Anledningen till detta är ju att det ska monteras 2 extra kontaktdon på sidan av brännaren och ett nytt kablage till, sannolikt bytts styrboxen också för att passa till kablaget.

Att dessa kontaktdon ska monteras beror på att man ska kunde koppla till och ifrån de olika sensorer, panntemperatur-PT100 är en av dom men det finns fler funktioner på brännaren så som framtidssäkring drar man ut dessa extra anslutningar.

Man kan självklart göra detta själv, det blir en del pyssel och att vara händig är definitivt ett krav. Jag gjorde det på min brännare (innan jag bytte til senaste version) men jag har ju en del mer information och "back-up" än de flesta i detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jman
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 05 jun, 2006 02:14

Inlägg av jman »

Anser att jag nog skulle klara att montera denna PT100 givare till styrboxen, men frågan är var man kopplar in den...??
Förstår om du inte vill delge denna information, men skulle inte ha något emot att få den tillsänt mig! :wink:
Bryr mig inte om att få kontakterna på sidan, utan får jag in en PT100 direkt till boxen nöjer jag mig så länge...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev finns det 2 olika versioner av styrkortet, iaf. 2 som man ser skillnad på utan att öppna.

Den gamla versionen har alla lågspänningsanslutningar till ett gemensamt kontaktdon (Molex 39-30-1180), senare blev detta delat upp så att varje sensor har eget kontaktdon vilket gör att man mycket enklare kan göra färdiga sensorer och byta. På dom sitter panntemperaturgivaren till en Molex 39-30-1020.

Så hur man kopplar beror på vilken version man har.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jman
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 05 jun, 2006 02:14

Inlägg av jman »

Har version 1.20 på boxen, så vad jag kan förstå så har jag boxen med uppdelade kontaktdon för varje sensor.
Så till vilket uttag kopplar jag PT100:an?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

CN7
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar