Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av psau »

Tjoho,

Jag trodde man använde aceton till heatpipe, kul att lära sig något nytt, tror att min felaktiga tro kommer från ett antal Youtube klipp där man bygger egna heatpipes...

Hjälpte polaren att plocka ner ett par gamla solfångare från taket då de verkade ge lite lite. de var typen hemmabygge och skulle ersättas med något nytt...

På kul kapade vi ett rör och värre beläggning får man leta efter såg riktigt illa ut. Tjock svart beläggning på insidan som satt som berget, inget av de medlen vi testade verkade bita utan det bästa var att mekaniskt nöta bort beläggningen.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av psau »

Hittade ett intressant examensarbete angående verkningsgrad på olika solfångare:
http://www.ebd.lth.se/fileadmin/energi_ ... Exjobb.pdf som kan vara intressant att läsa om man står i valet mellan vilken teknik man ska välja....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av danei »

Man kan använda i princip vad som helt i en heatpipe. Men jag trodde man undvek vatten om man riskerade frysning, annars är det ett väldigt bra medium.
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av johblo »

Jag fick lite info från min U-pipe leverantör som kan vara av intresse:

"Det skrivs mycket på diverse forum om solvärme och solfångare, allt kanske inte med hela sanningen. Jag har fördjupat mig i ämnet om olika glykolsorter och dess egenskaper och vi kommer att ändra våra rekommendationen för värmebärare.
Vi kommer framöver att rekommendera etylenglykol Agrol OAT som frostskydd. Agrol OAT är modern etylenglykolsort av typ ”longlife” som har ett mycket effektivt korrosionsskydd och som inte skapar någon silikathinna. De flesta andra glykolsorternas korrosionsskydd av icke ”long life”-typ ger en silikathinna vilket försämrar värmeöverföringsegenskaperna och har inte lika effektivt korrosionsskydd.
Glykolens korrosionsskydd försämras med tiden. Agrol OAT har enligt tillverkaren ett bytesinterval på cirka 6 år mot 2-4 år för deras övriga glykolsorter. Rekommenderat är glykol OAT iblandning på cirka 40%. Glykol OAT är lättflytande. Enligt Agrol så lämpar sig deras OAT alldeles utmärkt för kopparrör och solvärmesystem. Agrol OAT kan köpas vid Granngården. Skickar med teknisk specifikation för Glykol OAT och Agrol propylenglykol MPG (Vilket är propylen glykol sorten från Mekonomens som vi tidigare rekommenderat).
Vattenkvaliteten är viktig för lång livstid. Rekommenderbart är kommunalt vatten eller batterivatten (avjoniserat vatten). Livslängden är mycket beroende på vattenkvalitet, glykolkolsort och bytesintervall.
Använd dig av Agrol OAT och batterivatten och sköt bytesintervallen av glykolen så kommer du med stor sannolikhet att få en lång livstid för dina solfångare. Med stor sannolikhet >20år. Silikat-hinnan från den tidigare propylenglykolen kommer att försvinna."
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Anglia59 »

Ett annat alternativ är att använda någon sort ur Tyfocors sortiment, färdigblandade värmebärare, som är framtagna för solfångare och som bla har färgindikator som visar när man bör byta.

I höstas testade jag även att blanda själv, köpte propylenglykol på en mack och blandade 50/50 med avjoniserat vatten. Är en liten anläggning som består av 40 vakuumrör som laddar över en dubbelmantlad VVB på 160L, ska bli intressant att se hur blandningen klarar sig under några år.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av danei »

Finns det behov av korrisionsskydd? Koppardelar i värmesystem brukar ju inte ha korrisionsproblem, även om man använder vanligt kranvatten i ett öppet system.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Sfinx »

tyfocoor datablad:
http://www.tyfo.de/en/datenblaetter.php#techn_info

Ex LS
http://www.tyfo.de/docs/SDS-TYFOCOR-LS_gb_2011.pdf
"Chemical nature: Aqueous solution of propylene glycol with corrosion inhibitors."
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Anglia59 »

Precis, tyfocor består av propylenglykol, kan även tillägga att i Danmark där man bygger stora anläggningar (för att kunna konkurrera med fjärrvärme) har man kommit fram till att REN propylenglykol fungerar väldigt bra.

Är en smaksak vad man vill använda sig av, har själv prövat både tyfocor, etylen- och propylenglykol.
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av johblo »

Det är ingen som verkar reflektera över den prestandanedsättande silikatbeläggningen som nämns i mitt förra inlägg..?
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Skriv svar