Ulma 2000

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
EdinBasic
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 apr, 2008 12:02
Ort: Oskarshamn

Ulma 2000

Inlägg av EdinBasic »

Hej!
Jag har en ULMA-brännare i precis 1år. Jag har nu fått erbjudande om service av företaget som installerade den. Den kostar ca 1200 kr. Är det bra att göra den här servicen eller kan man strunta i den?
Detta ingår i servicen:
- Kontroll av säkerhetsfunktioner
- Slitage-delar
- Rengöring och uppmätning av CO2-halt
- Rökgastemperatur etc

Mvh
/edin
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej.

Inte så farligt dyrt ändå.

Men om brännaren är rätt installerad och att du inte gjort några ändringar efter det. Så tycker nog jag att det känns onödigt.
Visst är det bra att kolla att allt fungerar.
Men efter ett år så har det nog inte hänt så mycket. De lämnar nog ingen garanti på att allt ska fungera ett år till utan strul.

Jag antar att du gör rengöring själv. (inte bara spaksotning)Då ser du oftast de mest utsatta delarna. (roster,tändelement,brännarröret mm.)

Så enl mitt tycke så kan man nog vänta några år till innan denna service behövs.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vill bara minnas, då jag hade oljeeldning så service gjorde varandra år hos mig, byt munstyke varje gång och så annat så det tog han 700 kr när jag inflyttade -97, sista gjort år 2003 tog han 1000 kr då byte innehåll oljefilter oxå.

Så jag tanke som du sa 1200 kr, är det bara justera så tycker är mycket pengar utan att byta slitdelar finns inte på Ulma eller hur ...

Det är inte svårt att rensa och kontroll att flameld är gul inte mörk orange, som sagt deasstore. Läsa i handbok eller frågor här.

Om du vill att han ska service, så bestämt sig vilken du vill använda pellets märke, så ska du köpa pellets för minst ett år.
Byter inte annan pellets under mellan då kan kräva justera om.
Olika pellets är inte garantera samma kvalitet. Själv har jag haft olika och de funger inte samma på min brännare vilken jag blev tvungde justeras efter byte pellets märke.

Är ej erfarent på Ulma hur den funger, men det är upp till sig vad man tycker och klarar ekonomi
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
EdinBasic
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 apr, 2008 12:02
Ort: Oskarshamn

Inlägg av EdinBasic »

Tack för era svar.
Då behöver jag inte göra någon service på brännaren nu. Jag kommer ändå att få CO2-justering av pelletsleverantören gratis.
Jag har en fundering till:
På ett år har jag haft 4043 starter och 1579 timmar bränntid. Är det ok eller?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har en annan brännare och en termostatfunktion med en differens på 26°C och jag har en eldning på minst 2 timmer per start och det är ganska mycket.

Men en eldning på 23 minuter i snitt är mycket kort och betyder alltså att det är väldig många starter, allt enligt mitt tycke.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
EdinBasic
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 apr, 2008 12:02
Ort: Oskarshamn

Inlägg av EdinBasic »

Idag ligger jag på 61 grader starttemp. och 80 sluttemp bara för uppvärmning av vatten. På vintern ligger jag på 68-80 tror jag. Vad tycker du att jag ska göra för att minska starter.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ligg kvar på 61-80 C :wink: (även vintertid)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Med en ctc 1200 som har brännaren rätt intrimmad är väl inte 23 minuters brinntid helt onormalt. Sitter alla turbulatorer kvar i pannan eller är dom kanske kapade. Om inte alla turbulatorer sitter i så måste brännarens effekt ökas i motsvarande grad och då blir det korta brinntider.
Pannans vattenmängd och värmeförbrukningen är också saker som påverkar brinntiden.
Kanske kan du mäta brännarens effekt genom att samla upp alla pellets som matas fram på 3 minuter och väga.

Jag har hört att pannan helst inte ska gå under 70 grader för då får man inre kondens i pannan och rost. Jag kör därför på 70-86 grader hysteres.

Servicen kan vara ett sätt att mjölka kunderna på extra pengar. En del brännartillverkare kräver service för att garantin ska fortsätta att gälla, i praktiken får man alltså betala för garantin.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Självklart beror brinntiden på volymen som ska värmas men även på effekten brännaren utvecklar. Själv kör jag på 9kW och min panna har ju en ganska stor volym så varje bränning tar ju sin lilla tid (1 timme + kallstart vid bara VV).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar