DIY brännare?

Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

DIY brännare?

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Jag och en kompis tänkte att vi skulle labba lite med att bygge en egen brännare för experiment, är det någon som har skisser på andra brännare, bilder eller tips så skulle jag bli glad.. :D

Det som skulle vara intressantast att få lite synpunkter på är brännarrör, roster och hur man bör utforma förbränningsutrymmet.

Jag kommer styra hela härligheten med en Millenium 3.

Jag behöver inga synpunkter på försäkringar och att hela huset kan brinna ner, det har jag redan koll på ändå. :)



Mvh Kim
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det enklaste borde väl vara att leta upp någon som har en brännare i närheten som du kan kolla på och mäta och börja där, sen kan man ju förändra och anpassa som man känner för.

En del tillverkare har bilder med rätt detaljerade måttuppgifter som man kan kolla på också, ladda ner lite manualer till existerande brännare kan kanske vara ett tips också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Inlägg av xdigger »

Ska kolla upp det.. :) Tack för infon!!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Inlägg av CPMS »

Kör själv med en hemmabyggd brännare sen -02, enklast är att kopiera en brännare och ev. modifiera för att kunna använda standarddelar.

Kan ge dig två små tips:
Behöver du ett överhettningsskydd med manuell återställning lämplig för tex. fallrör (ca 50 grader) - köp en kabelvinda ex. JULA Art.nr: 404023 och plocka termokontakten från den, då har du både kontakten och tryckknapp.

Bild

Lägg in ett sotlarm i brännaren, jag har en timräknare som mäter hur länge matarmotorn har gått och tänder en lampa på elskåpet när motorn gått en viss tid. När allt är intrimmat och man vet hur länge man kan köra innan uraskning/sotning är det väldigt smidigt att titta på skåpet och se hur länge det är kvar innan man ska sota.

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Inlägg av xdigger »

Aha, känns lite sådär att slakta en hel kabelvinda.. ;)
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Inlägg av CPMS »

Ähhh.. koppla bort den bara och kör vindan utan, man får se till att alltid rulla ut hela kabeln när man ska använda den.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Inlägg av xdigger »

Aha.. :) Föressten, tycker PX22 verkar vara en enkel brännare, någon som har några bra kort innefrån röret, eller eventuellt en skiss hur raster och tändelement sitter monterat?
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

CPMS, kan du inte lägga upp lite bilder på ditt hemmabygge, vore jättekul att se nörd som man är! Minns en tråd om panna som hemmabygge här på forumet, en av guldtrådarna... :D

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Inlägg av CPMS »

Det finns lite bilder på min anläggning i Pannrumsbilder.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp! såg din brännare.

Ja den ser ju ut som min gamla. En Bio-warm brännare.
Antar att du modifierat den lite. Snyggare än originalet ialf. (grön)

Sålde min för 3000, det var ju synd man kanske skulle ha modifierat den istället. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

http://www.blocket.se/halland/Inre_bran ... ?ca=20&w=1 Kan nog vara en bra start till hembygge. Om inte priset avskräcker.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Inlägg av xdigger »

Jag svetsar nog ihop mitt eget, då får man det som man vill ha det! ;)
Skriv svar