Hjälp mig räkna ut hur stor brännare ja skulle behöva?

Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Bergatorparen

Ok alla dessa olika typer av förluster det instämmer jag med...
Brännarverkningsgrad
Pannverkningsgrad
Systemverkningsgrad
-------------------
En förlust till som jag inte räknat med när jag nämner de 40%
Är att med fäkt försedd radiator finns ytterligare upptill 25 % till att spara
Denna förlust hänger samman med fönsterytan som är husets sämsta isolerade del + att hög temperatur på luftflödet som stiger sakta förbi fönsters kalla yta....
----------------------
Tillverkar rökgasutrustning
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Är det inte lite fel att räkna på ett sådant sätt som att en elpatron skulle ha en verkningsgrad på 98% i en viss panna i ett visst hus och att så fort man sätter in en pelletsbrännare så får den en verkningsgrad av 40% av elpatronen. Kanske missförstår jag resonemanget.

Men om brännaren sitter i samma panna och systemet i övrigt är identiskt så bör det väll vara skillnaden mellan elpatronens verkningsgrad på 98% och brännarens verkningsgrad på 90-95% vara den sifran man räknar med.

Mina rör blir inte bättre isolerade eller anorlunda dragna i huset och jag får inga 3glasfönster och pannan blir ju inte nyare för att jag slår på strömbrytaren till elpatronen och stänger av pelletsbrännaren.

Om elpatronen förbrukar 100kWh så borde det betyda att huset har tillförts 98kWh i värme. Om pelletsbrännaren har 90-95% verkningsgrad så bör det väl resultera i att man måste tillföra 103-109kWh för att få ut 98kWh värme i samma system. Då borde ju skillnaden mot att köra elpatron i en viss panna mot att köra pelletsbrännare i samma panna vara runt 3-9% sämre verkningsgrad för brännaren.

Naturligtvis är det inte hela sanningen eftersom draget i skorstenen kommer att öka så mer varmluft kommer att försvinna ut genom skorstenen vid pelletseldning än med värmning med elpatron men är det verkligen så mycket som resterande 30% som far ut i skorstenen?

Hos mig är det i alla fall så att varmluft sugs ut genom skorstenen även då jag kör med elpatronen inkopplad. Så en viss del av den förlusten skulle i alla fall jag även vilja tillföra "systemförlusten" dvs den förlusten som är samma oavsett om jag värmer med el eller pellets.

Om man räknar bort hälften av förlusten i skorstenen så bör man kunna säga att brännaren är 15-20% mindre effektiv än elpatronen. Dvs att man måste tillföra 115-122kWh för att värma huset motsvarande 98kWh i stället för 100kWh med elpatronen


Är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av Joones den fre 11 feb, 2011 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja fönsterna är ett gammalt bekant elände. De är svindyra att byta, så därför drar de flesta sig för att göra det, men ingen tvekan: Kan man stoppa det kallras som fönsterytorna förorsakar, så är mycket gjort. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Matab skrev:Ok tack då klarnade min uträkning :P Maxlast är alltså 13kW,men pannan behöver helst en 30kW brännare,återförsäljarn rekomendera en 70kW brännare om ja skulle köra mot acktank?
Har sett rekomendationer om 50% av märkeffekten till gjutjärnspannor så en vanlig villa brännare passar fint till din panna, Absolut inte brännare på 70 kW :wink:
Kör brännaren på 20 kW o montera driftstermostaten på acktanken 30 cm från toppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
janne145
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 21:30

Inlägg av janne145 »

Största förlusten är skorstenen med 200-300gr rökgas som är en ren förlust. samt att som i mitt fall ha ca 60 gr på skorstenen när brännaren är av. vet inte vad jag kan göra åt draget genom pannan när den inte går.
Dåligt isolerade rör är av mindre betydelse när värmespillet stannar i huset.
CTC 1100- 96, PX21-05, Tigex 25. 85 m2 boyta 23gr, 70 m2 källare15 gr. skorsten med insatsrör 100 mm. veckoförråd. Skulle sätta in lite bilder om jag visste hur man gjorde.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Om man räknar verkningsgraden på en elpanna till 98% så är ju förlusten 2% att betrakta som systemförlust, dvs oönskad spillvärme i pannrummet,
eller oönskad spillvärme från rören om man jämför med elradiatorer.
Själva elpatronen har 100% verkningsgrad och inget annat.
Skriv svar