Hård pellets.

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Hård pellets.

Inlägg av danei »

Jag har köpt fågelfors pellets på byggmax. Den är hårdare och längre än de tidigare varianter jag haft. Nu verkar inte min skruv funka så bra med den pelletsen, den fastnar så att motorn stallar, hittills kommer den alltid igång igen. Men matningen blir väldigt ojämn. Det är en Biona med 2" flexskruv och kvarn.

Är det någon mer som har liknande erfarenheter?
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag fick köpa 2 pallar Fågelfors för två år sedan av en kille som la av med pellets.
Nog den bästa pellets jag haft. Ganska långa och inte några spån alls i påsen. Hade inga problem med matningen i en 1,7 meters skruv.

Här säljer Byggmax bara den dammiga rindipelletsen som man måste ha andningsskydd för att hantera.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jo det är antagligen inget fel på pelletsen. Men jag undrade om någon annan har haft problem med skruven på grund av hård pellets. Jag har fått uppfattningen att det brukar vara mjuk med mycket spån so bråkar. Det har jag inte haft problem med. Jag har kört rindi också, den funkade bra, men som du säger dammar den.

Vad har du för skruv?
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jag har en annan pelletseldare på jobbet vars anläggning inte heller klarar hårda pellets så du är inte ensam. Jag antar att det beror på spelet mellan matarskruvens innerdel och höljet, råkar det vara samma som diametern på en hård pellets får det skruven att kärva.
CTC 171 B med Torsby Mini .
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Det spelet är mycket mindre än en pellets.
janne145
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 21:30

Inlägg av janne145 »

Jag har också köpt Fågelfors pellets på Byggmax och tycker att skruven får jobba mycket mer än med Rindi. det knakar och smäller när den matar men några övriga problem har jag inte haft. Tycker att den brinner bra men är lite mer svårtänd då jag fått öka startdosen till nästan 4 dl.
CTC 1100- 96, PX21-05, Tigex 25. 85 m2 boyta 23gr, 70 m2 källare15 gr. skorsten med insatsrör 100 mm. veckoförråd. Skulle sätta in lite bilder om jag visste hur man gjorde.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp...

Har samma anläggning som du. Har problem med riktigt hår pellets. körde med Stockhorvan ett tag. Vilket är en av den hårdaste på marknaden.
Skruven smäller och går trögt.
Vi har ju även en kvarn som ska mala pelletsen till mindre bitar. Kvarnen får jobba lite hårdare då och det gör ju att motorn får jobba lite mer.

Den pellets som är bäst att köra är de som är porösa men hårda. alltså håra till ytan men lätta att dela. Den pellets som går bra i min skruv/kvarn är OK/Q8 och Barlinek(polsk pellets).
Neova sägs också fugera väldigt bra.

Det du kan prova att göra är att rengöra skruvens inlopp från spån. Det brukar packa sig en hel del. Du kan även fila lite på inloppet så att det inte är några vassa kanter. (blir oftas vassa grader när man har kört ett par år med pellets)
Du kan även prova med att öka spelet mellan kvarnhjulen. Klipp till en 1-2mm tjock gummimattsliknande packning och sätt den mellan kvarnlocket. Detta gör att kvarnen slipper jobba lika hårt samtidigt som det blir mindre smul.

När du skriver att den stannar men kommer igång igen. Menar du att skruven stannar men du kan dra igång den igen efter att du kvitterat larm för lågan uteblivit?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
janne145
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 21:30

Inlägg av janne145 »

Hej. Hur mycke tål en skruv? Är det risk att den går av? Det är första vintern med pellets och min begagnade anläggning har fungerat problemfritt, sånär som ett tändelement byte. Det gick naturligtvis sönder på årets kallaste dag.
CTC 1100- 96, PX21-05, Tigex 25. 85 m2 boyta 23gr, 70 m2 källare15 gr. skorsten med insatsrör 100 mm. veckoförråd. Skulle sätta in lite bilder om jag visste hur man gjorde.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jag har inte upplevt att det är några problem med spån i skruven. Inga vassa kanter heller.

Jag funderar på om det hakar i övergången mellan slang och rör.

Jag ökade diametern på kärnröret, med det blev ingen markant förbättring.
Nu hade Byggmax kort fågelfors pellets, den funkar bättre.
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Jag har eldat med Smålandspellets, Vidapellets, Fågelfors och Laxåpellets det senaste 14 månaderna. Samt lite fulpellets också förstås.

Småland och Vida typisk kutterspånspellets inget att säga om. Ganska lika till utseende och egenskaper. Inga sprickor men ej heller speciellt blank och fin.

Fågelfors med sin tillverkningsprocess är mer eller mindre ett skämt i så fall. Den skall ju vara helt överlägsen enligt utsago men kan inte se att den är bättre på något sätt.

Den är varken smul eller dammfri den heller. Högre densitet eller några andra egenskaper har den inte som skulle göra den så bra. Långsprickig och det tyder på högre fukthalt vid produktionen och troligtvis lignintillsats för att binda ihop den. Borde varit mer homogen till utseende.

Laxå är dock betydligt kortare och luktar "mycket" i jämförelse med de andra. Mer smul än de övriga men "rinner" lättare då den är kortare. I övrigt utseendemässigt lite mörkare än de andra. Men den brann den också.

Askmängd och slagg .. inga större olikheter .. bara att elda

Det är mina erfarenheter från senaste året och med min brännare !


En passus : såg dock BooForsjö "i ett bulkförråd nära mig"... det var en ren bedrövelse.. 20 % smul om jag är snäll.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Just det. Men all den tid vi här i landet är så fega att vi bara accepterar sådant, så kommer det att fortsätta. Min pelletsgube i Arvika avrådar mig på det bestämtaste att ens tänka bulk eftersom det blir just så som du beskriver: "20 % smul om man är snäll". Så rådet jag fått är att köra med antingen småsäck eller storsäck men styra väl klar av bulk eftersom det lilla du spar kommer tillbaka för att bita dig i form av förstörda skruvar och ständiga driftsstörningar. Så min erfarenhet? Jag har kört Neova nu i vinter, och för första gång sedan jag konverterade till pellets, har jag inte behövd rengöra förrådet under resans gång. Så Neova verkar veta vad de gör. De är inte billiga, men inte bland de dyraste hellre - mer mitt på trädet. Kan jag elda mig genom en vinter utan driftsproblem, så är det de kronorna mer värd. Det bästa av allt är att rostret i brännaren alltid är rent - UTAN att bränna sönder.

En sak har jag funderat mycket på: PELLSAM - borde inte de av alla människor jobba för att vi skulle slippa problem med dålig pellets på grund utav oförsiktig hantering?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Kan inte annat än hålla med. Jag som så många andra började elda pellets under den stora vågen som var för 5-6 år sedan. De av mina vänner som kört småsäck så är det en del klagande på att det är jobbigt att bära, fylla på
o.s.v. men de fortsätter ändå. De som skaffade bulkförråd skröt inledningsvis om hur smidigt det var. Sedan började problemen, och det var i stort sett oavsett vad de hade för utrustning för övrigt. Jag tror faktiskt inte att någon av dessa bulkisarna jag känner eldar pellets nu, utan hoppat på bergvärme, fjärrvärma eller t.o.m. luftvärme. Vid ett tillfälle hjälpte jag en av dessa bulkisarna att tömma förrådet då det var tvunget att flyttas p.g.a. ett dåligt avloppsrör i golvet. Jag kan säga att han nog varit lycklig om det endast varit 20% smul, jag bedömer det till minst 50%.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om det nu var så mycket "smul". Varför reklamerade han inte pelletsen då.
Man skall inte tolerera dålig pellets. Vid en finfraktion överstigande 4 viktsprocent är pelletsen att betrakta som felaktig vara och då har man rätt att få den dåliga pelletsen hämtad och pengarna tillbaka alternativt ny leverans.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Men Roli: Inte alla pallar att ta "bråket" med att reklamera. Många är dessutom rädda för att hamna på någon "svartlista" så att de inte skall få någon leverans alls. Sverige är företagens land, medan som "slutkonsument" ställer man längst ner i näringskedjan/hackordningen. Att kunna bevisa att smul/finfraktion inte redan fanns i förrådet vid påfyllningstillfället är ofta svårt eftersom jag betvivlar att chaufförerna kollar förrådet innan de startar inblåsning.

Nu har i och för sig ett av pelletsföretagen börjat ta tag i detta problemet, jag minns för ögonblicket inte vilket det var, men de har börjat garantera att finfraktion/smul skall hålla sig inom normen. Det är bara att hoppas att det sprider sig till hela branschen så att kunderna får en vara som är enligt norm, och inte behöver hålla på och reklamera.

Det som kanske på sikt behövs för att få bulkförråd att bli så smidiga och bekväma som de borde vara, vore en avskiljare för smul/finfraktion som kunde placeras så att skiten inte tog sig in i skruvar och brännare. Men bulksystem är så dyrt redan, och innehåller så många finurligheter som det är, så jag tror många hellre konverterar till fjärrvärme än att släpa mer "bråte" som låter och drar el ner i pannrummet. Det är kanske skälet till att alla vi som kör småsäck bara fortsätter allt medan vi läser välsignelsen från evangeliet som inte kom med i Bibeln. Jamie Hyneman devisen bevisas än en gång: Enklare är bättre.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vilket bråk då...... Det var bara att ringa återförsäljaren och påtala att jag accepterar inte senaste leverans pga för hög halt av finpartiklar. Att denna återförsäljare sedan inte ville återfylla mitt förråd (med den dåliga motiveringen att han inte ville chansa för det kan ju bli dåligt en gång till.....) är en annan sak.

Att man får dålig pellets vid bulkköp beror till största delen på tre saker, vill jag påstå:
1) Pelletskvaliteten har blivit sämre, lite mjukare så att den lättare går sönder.
2) Den har blivit omblåst, omlastad från lastbilssläp till lastbil innan leverans.
3) Detta är troligen den största orsaken, pelletsen blåses med alldeles för högt tryck in i förrådet och slås sönder pga hastigheten i slangen och in i förrådet. Chaufförerna har så förbaskat bråttom till nästa leverans så de har inte tid att blåsa med lägre tryck = tar längre tid att fylla ett förråd.
Det går att blåsa in pelletsen så att den blir hel och fin.

Det finns en norm som säger att finhalten inte får överstiga 4 viktprocent om sedan leverantören inte kan hålla detta så är det "bara" att komma och hämta materialet (pelletsen) eller att ge ett förslag på prisreducering.

Bergatorparen:
Om det finns finmaterial i botten på bulkförrådet före fyllning så lär det ju knapast påverka innehållet av finmaterial i mitten eller toppen på bulkförrådet, även om det kan virvla runt när man blåser in pelletsen
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar