Startar inte start nr 2

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Startar inte start nr 2

Inlägg av blomman »

Hallå, har en flex-a blå i en ctc-total panna.Har i dagarna bytt tändspiral till 1000w.Den startar bra kall och eldar upp pannan i temp,men tänder inte gång två om man säger så.Alltså det ligger obränd pellets i den och fläkten går precis som den tror att den brinner och är man inte med då blir det ev kedjebrott som följd.Och brännaren har suttit i pannan typ 10 år och funkat med div avbrott som kan bli men inget liknande detta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Plåtbiten som leder luften förbi elementet ska ligga rätt, har du kollat detta?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Ska kolla upp det ikväll. Är det första tänkbara? Den tänder ju fint efter stopp och man öst ur koppen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Skillnaden mellan start 1 och alla efter den är att det finns kvar lite aska efter första start. Om värmluften nätt o jämt klarar av att få fjutt första gången efter rengöring kanske den inte klarar det andra gången där det finns lite aska som leder bort lite värme/isolerar.

Så att den "tänder ju fint efter stopp och man öst ur koppen" kan mycket väl egentligen vara "den tänder på ett hårsmån första start efter en rengöring" eller hur?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Japp riktigt,kollar platsen ikväll och återkommer hur den satt
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Plåten och rostret ligger som det ska men samma resultat som tidigare
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Du borde väl med termostaten kunna trixa till så att du är på plats vid start nummer 2 och kan kolla att tändsekvensen är rätt (med multimetern, samt med hörsel och känsel).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Det är ju en idé,ska testas
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Fläkten drar 103 under läge 1 efter att den brunnit ca 10 min är det mätt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och? Resten av observationerna då?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Plåt och roster ligger mot varandra,sänkte termostaten för att få tidigare stopp. Starta sedan genom att höja termostaten igen,men kanske var förtidigt ca 10 min. Då startade den. Start impulser till fläkt ger 103 spiralen får full kräm och när den har brunnit en tid ger fläkten fortfarande 103. Under uppstart märker jag inget konstigt,spirallampan och fläkt " duttar" som normalt och ökar i takt. Kan det vara pelletsen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det var en fullständig likgiltig information och en observation som är helt utan värde.

Om du inte gör som "på riktigt" kan det kvitta totalt, det viktiga är att veta vad som händer när det INTE fungerar.

Men jag minns dock att fläkten i uppstartsfasen ska ha runt 90V, just för att 100V var lite väl mycket så det kan vara en del av problemet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Jag med mina kunskaper vet inte exakt Vad jag ska kolla,mer än det jag skrivit. Och utvecklar man system till janfire då har man ju helt andra kunskaper och allt blir mycket enklare än vad jag har med mina. Så tyvärr vet jag inte vad jag ska kolla och det ända jag vet att den inte klarar att få fyr om det finns aska i koppen,men klarar det ren
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu är jag inte inblandat i Janfire Flex-A alls förutom en liten bit i den nya styrlåda så jag är lika rudis på Flex-A som du. Skillnaden är nog bara att jag har skrivit och läst mer (längre tid) i detta forum än du.

Orsaken till att fläkten ska ha 90V vid uppstart är just att värmen från startelementet inte "tar" ordentligt alltid annars. Innan du får justerat ner den är det svårt med resten så gör det först. Och nej, jag vet inte var man gör det men det finns manualer och länkar i detta forum så du får leta lite.

De observationer som ville vara användbara är t.ex. hur det såg ut i brännskålen efter en missat start, om det fanns tecken på värme på pelletsen alls eller om de alla var färska o fina (kort är bra!), hur mycket pellet som fanns i brännkoppen, om den försökte omstarta efter en missat start osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Min brännare vet ej om den brinner eller inte,så omstart efter misslyckad start sker aldrig. Koppen är full ända till doserskruven så den inte kan mata mer utan står bara och försöker mata i ett fastkilat läge. Koppen innehåller bara fin pellets son bara är att kasta tillbaka i förrådet. Har sänkt fläkten nu och hoppas den klarar att tända resten nu så att den kan gå själv
Skriv svar