Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetssynpu

Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Jag har inte ens dörr till mitt pannrum, en 1-meters öppning bara, 2m in står pannan. Mellan öppning och panna ligger det ved staplad.
Det var inga problem vid senaste synen i somras i alla fall..huset är från -54 och pannan från 70talet.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Har inte heller dörr till pannrummet. Hela källaren anses då som en brandcell, och det är tydligen helt ok.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Hade vid inflyttning inte heller dörr till pannrummet konstigt nog, bara en öppning i väggen..
När vi flyttade in för fyra år sedan gjordes en brandinspektion och då fick vi körförbud på vedpannan pga avsaknad av branddörr.
Så vi monterade en branddörr och gjorde en ny brandinspektion, sedan fick vi elda.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

Bland de vanligare bränderna som inträffar i pellets/ved-anläggningar skulle jag tro är i samband med sotningen av pannan/kaminen. Man eldar upp dammsugaren, aska i plasthink, plåthink som ställs på brännbart underlag, soteld (eldar fel)mm. Dessa bränder är sällan i själva pannrummet utan dammsugaren eller hinken står utomhus eller i en annan del av huset som saknar krav på brandsäkerhet, kankse viktigt för sotaren att belysa sådana saker lik väl som att dörren inte rikgti håller måttet i pannrummet.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Du verkar vara en av de få som har en vettig sotare,Rayyan. Min är i stort sett omöjlig att få tag på, oftast hör han av sig när jag har klagat hos ansvarig på komunen....

Kan bara tala för egen del, jag sotar själv på grund av att jag blev trött på denna envägskommunikation. Fick alltid de sämsta tiderna, jag pendlar, så att åka först till jobbet för att sedan komma hem mitt på dagen och vänta i tre timmar på att herr svartis skall komma är helt oförsvarbart. Fick alltid 11.00-14.00....

Se bara till att ha bra dokumentation på vad/när du har utfört, det är det första de kollar på brandskyddet, säger en del på vilket förtronde de har på en.
Jobbet i säg är inget märkvärdigt, de kanske vill framstå som att det är, men jag tror att vi eldare är nogranna av hos och mån om vår anläggning och på så vis blir det bättre utfört arbete, men som sagt jag talar bara för egen del...

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Psycho Dave skrev:Skall bli kul att se vad sotarn säger om placeringen av mitt pelletsförråd. Vid besiktningen så fanns inte förrådet där men jag sa att det skulle bli ett förråd där och då sa han inget.

Bild
Hur fyller du förrådet?

Är dessutom jättenyfiken på vad det är som ser ut som en gasflaska i hörnet. Svart med blå topp. I min gasbransch betyder färgkodningen att det är "Lustgas av industrikvalitet"
En liten specialhemlis kanske?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag gissar på vatten filter ?

Edit: Direktcitering skall undvikas, borttaget.
Använd svara-knappen vid svar "rakt under" ett inlägg. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Ja det är vattenfilter, ett FA400 som filtrera bort kalk och järn.
Annars blir det såhär i varmvattenberedaren.
Bild
Bild
Rayyan skrev:Hur fyller du förrådet?
Jag öppnar fönstret och kastar ut den svarta slangen med bulkanslutning och sedan så hoppas jag på att det kommer förbi en lastbil som sedan gör sitt.
Bild
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Idag var sotarn förbi och han hade inget att klaga på vad det gäller placering av pelletsförrådet. Vi hade ju tom varit så "snälla" att vi hade bytt ut de ruttna plankorna på taket till en takbrygga i plåt bara för hans skulle. :D
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetss

Inlägg av votiv »

Är det någon som vet var det finns svart på vitt hos myndigheten vad som gäller? Det här med att den ena sotaren säger si och den andra säger så fungerar ju inte... En länk till ett dokument skulle vara finfint. Jag har sett ett dokument från länsförsäkringar om vad som gäller på en gård, men det kanske inte är samma sak som på en villa...

Jag har surfat runt utan att hitta och de tidigare länkarna i tråden fungerar inte. Jag har precis burit ned fyra pallar i pannrummet och skulle inte gilla att flytta dem :evil:

Ingen av pallarna står framför pannan utan de står snett framför eller vid sidan av panna på 170 cm avstånd som kortast. Pannrummets väggar och tak är i betong men dörren till pannrummet är i trä.
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetss

Inlägg av bergatorparen »

På den sidan av pannan som har öppningen till förbränningsutrymmet, skall det vara 2 meter fritt utrymme, på övriga delar 1 meter fritt utrymme kring pannan.

Bild

Här finns hela dokumentet:
http://www.boverket.se/Global/Webbokhan ... BBR-18.pdf

Mycket nöje :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetss

Inlägg av Roli »

Nja, det står inte fritt utrymme. Det står att det skall vara ett eldstadsplan på minst 2 m framför och 1 m utanför andra delar. Och eldstadsplanet skall bestå av minst 50 mm betong, tegel eller dylikt.
Så de måtten gäller inte placering av bränsle, det är det som sotarna har lite olika åsikter om (tyvärr). Det hade ju varit bra om det hade funnits en paragraf att peka på så att det inte blir en massa tyckande utan ett givet fast mått eller information om vad som skall gälla.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetss

Inlägg av bergatorparen »

Men det verkar som om Boverket inte gett någon sådan instruks. De flesta jag hört sätter avståndet mellan panna och bränsle lika med eldstadsplanet. Kanske på tiden Boverket skär genom och ger en tydlig regel för hur det skall vara?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Re: Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetss

Inlägg av Furetör »

Står det inte som Allmänt råd att eldstadsplanet bör vara...? Jag har en vedtrave nära framsidan av pannan. Sotaren har mest gruffat över att det är trångt att komma åt. Senaste brandskyddskontrollen tyckte man dock att jag borde sätta upp en (gips/minerit) skiva som skydd.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetss

Inlägg av Dave »

Har min ved ca 1 m till vänster och snett bakom pannan (i vinkel som ett L) och brandskydskontrollen gnällde mest att det var trångt att komma åt sotlucka.

Samma kille underkände mitt tak i källaren, då han trodde det var trä.-Det är gjutet tak och det du ser är gjutformen....han skämdes och tog bort det från protokollet. Man undrar hur det är fatt med kompetensen eller gör de som dagens läkare se-men-inte-röra-snabbt-in-med-nästa...?!? Himla oproffsigt tycker jag, de har efter den gången (6 år sedan) inte dykt upp. Jo, de skulle komma i juni,mitt under semestern,avbokade den tiden och sedan är de borta... Off topic,jag vet :roll:

Mvh//David
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar