Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Denna tråd har delats och tagits bort från "A3 Mitsubishi program-tråden" / Roli moderator

Ursäkta trådkapning, men eftersom jag inte har hittat någon info om styrenheten Mitshubishi AL2 någon annanstans på forumet frågar jag här, ni verkar ha koll på den. Väldigt trevligt projekt ni pysslar med för övrigt. :)

Styrningen sitter i en Econom-panna, förmodligen en av de sista "levande"... :evil:

Problemet: Intern matarskruv fungerar ibland inte, pga att relädelen i styrenheten står och "flipprar", med surrande ljud. Får till följd att pannan slocknar efter en stund, då pellets inte matas fram ordentligt, utan bara då och då.

Har bytt de tre kondingarna som finns till motorerna, samma värden 0,22uF på två och 0,14uF på en, ingen förändring.

Kan det vara så att kontaktytan på reläet har blivit sotigt eller liknande? Det är när pannan varit igång en stund som problemet uppstår.

Mycket tacksam för info, och än en gång, ursäkta trådkapningen... :oops:
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Läste lite om Econom-pannan och det var ju lite skrämmande läsning.

Svårt att svara på men om utgångrelät i PLC:n flipprar borde det bero på något yttre villkor som också borde flippra, ex nivågivare med smutslarm (men dom larmen brukar pulsa) eller bugg i programmet. Kan även vara fel på PLC:n men det är ganska långsökt.

Är det ett yttre relä styrt av PLC:n son flipprar kan det var utgångsrelät som är bränt men oftast i dom fallen så endera brinner kontakten ihop eller så blir det aldrig kontakt.

Du har inget kopplingsschema på styrningen?
Styrprogrammet går väl aldrig att få tag på? dom har nog lässkyddat det.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av Custom Sam »

Stort tack för info!

Ja, Econompannan är ett praktexempel på hur man misshandlar både kunder och varumärke. Det finns en del trådar här på forumet och på andra ställen som inte är roliga att läsa. :evil:


PLCn styr en matningsskruv som portionerar bränslet efter hur stor % av tiden matningen ska vara igång. Dvs om jag ställt in 35% så kommer skruven att gå korta stunder, jag misstänker att de 35% är per halvminut.

När pannan är kall funkar det utmärkt, men när den börjar bli lite varm börjar reläet i PLCn att surra, dvs precis som att det inte får kontakt ordentligt och står och flipprar som sagt.

Styrningen av reläet kommer med andra ord från PLCns tidsinställning, inte från någon givare.

Reläerna sitter inne i PLCn, och kablarna går direkt till matarmotorn (och de andra motorerna pannan innehåller), med tre motorkondingar som hänger på kablarna till de olika motorerna. Jag har bytt två av kondingarna nu, den tredje bytte jag för ett par år sedan. Detta är annars ett problem som liknar kondingfel, och naturligtvis kan det vara så att jag inte har fått tag på friska kondingar.

Det jag funderar på är om det går att ta isär PLCn för att komma åt kontaktytorna och , om möjligt rengöra dem.

Kopplingsschema hittade jag nu på nätet, har inte funnit det tidigare men där ser man, tre sista sidorna i denna pdf-en http://www.ecotec.net/pdf/Instruktionsb ... _12-55.pdf

Kanske inte jättedetaljerat, jag saknar t.ex om de har ändrat storleken på kondingarna.

Eftersom programmet har funkat i 7-8 år har jag svårt att se att det skulle ha uppstått någon bugg nu?

Tacksam för tips! :)

Direktcitering borttagen. Använd "svara"-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av Roli »

Om felet kommer/dyker upp när pannan har blivit varm så kan det vara en dålig lödning till reläet (eller matningen till reläet) som börjar glappa när den blir varm. Men när den är kall så fungerar lödningen.

Kommer du åt reläets lödpunkter? Om så är fallet så prova att löda om reläets samtliga lödpunkter, kan ju även vara någon annan lödning som tillhör reläet och dess matning som är på väg att ge upp. Elektronik som utsätts för växlande temperaturer kan få "glappkontakt" efter ett tag på dåliga lödningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

OK, då förstår jag.

Relän i en PLC byter man, dom går ej att rengöra.
Reläbytet kan ställa till med lite problem, att få tag i relän går nog bra.
PLC brukar vara uppbyggda med ett ingångskort, processorkort och utgångskort, problemet är att det gäller att programbackupbatteriet el.dyl. verkligen sitter på processorkortet för man brukar behöva dela på korten för att komma åt att byta relän. Skulle backupen sitta på ett annat kort och man kopplar isär korten kan programmet raderas.

Att läsa ur programmet före går nog inte pga. dom har nog lässkyddat PLC:n och hitta en återförsäljare som kan ev. ladda in det på nytt är nog inte det lättaste.

Har en Alpha 1 liggande som är felande och jag kan kolla hur den är uppbyggd om du vill, troligtvis är dom ganska lika inuti.

Det går inte att köpa en proggade PLC som reservdel?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

En annan inriktning på problemet:
Det kan inte vara så tillexempel att styrsignalen som säger åt PLC'n att pannan kallar på värme har dålig kontakt?
Tänkte att (refererat till mitt arbete med PLC system) ifall en ingång flimmrar snabbare än vad ögat hinner uppfatta så "kan" det vara så att panntermostaten (eller vad det är som styr att brännaren skall starta) har dålig komntakt så att det är den som gör att den flimmrar? låter i och försig knepigt då brännaren borde köra start procedur hela tiden.

Tycker att dålig lödning eller något åt det hållet låter troligt.

Ang programmet i PLC'n, jag kan kolla hur det fungerar med lösenord skyddet och eeprom då jag har ett eeprom till min PLC. kan gå in i PLC, menyn och välja att skriva programmet till eepromet och sedan startar PLC'n därifrån så länge det sitter i. Ifall det går att flytta prorammet även om det är skyddat så går det att byta PLC't.
CTC 256B + Ecotec A4
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av Custom Sam »

STORT TACK för förslagen, ska börja med att kolla upp lödningar etc, om man kan komma åt dem.

Detta med programbackupbatteriet är förstås en tanke jag inte tänkt på, men så måste det förstås vara.

Jag börjar med att kolla upp om jag kommer åt att ta isär PLCn, hysteriskt massa kablar att märka upp först...

Ska kanske dra åt alla anslutningsskruvar först som en test, men förstås, det är samma matning till hela PLCn, då skulle det visa sig på någon annan styrning än bara till denna skruven om matningen glappar till hela PLCn.

Det är ingen givare till denna delfunktionen, bara en tidsinställning där man ställer in %gångtid.

Säkert ngt glapp eller skit någonstans. Och, som sagt, om jag börjar öppna PLCn får jag hålla koll på var batteriet sitter...

Jag återkommer, och än en gång, tack för all hjälp så långt!

Roli, du får hemskt gärna lägga mitt inlägg och de därefter följande som en egen tråd, detta börjar bli en riktigt ful trådkapning, ursäkta... :oops:
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Det mesta i PLC:n är ytmonterat så där är det svårt att kolla, misstänker att Alpha 2 är ganska lik 1:an så troligtvis är reläna hålmonterade.

Verkar vara gemensamt in och utgångskort som ligger i botten och sen sitter huvudcpu:n under displayen som har backupbatteriet på undersidan så det bör vara lugnt att plocka isär PLC:n men vänta tills -PMK- kollat om det går att överföra ett lässkyddat program till eeprom-minnet för att vara säker.

Kolla även alla kondensatorer så dom inte ser lite svullen ut, väldigt vanligt nuförtiden att kondensatorer sväller och deras egenskaper ändras, då kan vad som helst hända. Blir så när det byggs av billigaste komponenter.

Lite kort på Alpha 1:

Bottenkortet med utgångsrelän, displaykortet med huvud-CPU.
Bild

Displaykort baksida
Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Roli »

Custom Sam:

Varsågod, här har du din "egna" tråd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av CPMS »

Tog och monterade ihop PLC:n som legat isärskruvad över en månad och...

Bild

programmet överlevde. :)

Om du plockar isär PLC:n och det finns flatkablar så brukar det finnas en spärr som ska lossas innan man drar ur den från kontakten, övre delen av kontakten ska dras rakt ut någon millimeter för att lossa flatkabeln. Får du problem så fota kontakten innan du använder för mycket våld och posta här.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Tack Roli för en egen tråd, känns inte fullt så snyltande... :D

Stort tack till CPMS för "inälvsbilderna" på PCLn.

Ja, kassa elektrolytkondingar är lite av min specialite, en av mina största hobbys är att pula med gamla gitarrförstärkare, då är det ofta dåliga e-lyter problemen beror på. :) Förmodligen lika bra att byta alla, när det syns på dem är de rejält kassa.

Egentligen borde man ha ett schema, för att kunna se målvärden och mäta vilka spänningar det ska vara på olika ställen i kretsen?

En fundering är hur man gör elektrolytbyten utan att bryta spänningen från batteribackupen? Det ser visserligen ut som att batteri och chip sitter på samma kort, utan kondingar på. Kondingarna kan jag tänka har med reläerna att göra.

Av CPMS senaste inlägg ser det ut som att det ska gå bra! :D

Angående kontakterna tackar jag för info, ska se om jag inte kan få plockat isär detta till kvällen. Tur att solfångarperioden har börjat, värmebehovet är inte särskilt stort längre.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av CPMS »

Få tag på schema är nog ganska omöjligt. I min sitter det några ytade elektrolyter på cpu-kortet men om dom går att byta utan att sabba programmet är nog bara att testa. :)

Du ser en av flatkabelkontakterna här och då ska man dra den bruna delen av kontakten rakt utåt någon millimeter, brukar gå att med nageln dra upp en sida i taget om man tar tag i delen som sticker ut på kortsidan.

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av -PMK- »

Testade nu med eepromet.

Det går att låsa programmet i 2 steg.
1:a steget är bara urläsning, du kan inte läsa ur programmet med programvaran, men det går att kopiera till minneskasetten.

2:a steget är att du inte kan kopiera det till minneskasett heller.
CTC 256B + Ecotec A4
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Tack PMK för info!

Har läst på lite om eeprom, om jag förstår det hela rätt är minnet intakt så länge det inte kommer någon större strömstöt som raderar minnet? Dvs det behöver inte ha batterianslutning hela tiden?

Inte för att jag tänker ta loss batteriet, men det skulle kännas lite tryggare med en backup... Vilken utrustning behövs för att kopiera över programmet som en backup?

Elektrolyterna, jag tänker främst på de som sitter bredvid reläerna, ser ut som sådana som kan hitta på vad som helst efter några år... :?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av CPMS »

Det kan vara hur som helst, batteriet kan vara för att driva real tid klockan och/eller hålla programmet i minnet. Är 2:an uppbyggd på samma sätt som 1:an är det lugnt att byta kondningarna på reläkortet men jag misstänker dom har med nätdelen att göra.

Beroende på hur/om PLC:n är läskyddad så räcker det med ett yttre eeprom som du pluggar in i programmeringsporten och kopierar programmet från PLC:n till eepromet men har dom skyddat programmet med steg 2 går det inte att göra någonting alls.

Kan kolla om det är samma eepromkassett som till Alpha 1 så kan du låna en av mig och prova kopiera över programmet om du vill?

EDIT/
Eepromen är inte lika mellan Alpha 1 och 2 så tyvärr passar inte mitt minne men proggrameringskabeln jag har passar men troligtvis hjälper det dig inget för är den läskyddad går det inte att få ut något utan lösen.

Tvivlar på att detta går men du kan ju alltid höra med pann-tillverkaren om dom vill ge dig lösenordet. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar