Hembygge av skrot?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Hembygge av skrot?

Inlägg av sveno »

Har någon gjort egna solfångare?

Jag har grunnat lite på om man skulle kunna göra egna av gammalt skrot. Det finns beskrivning av solfångare som värmer luft som är gjorda av gamla fönster och svart trapetskorrugerad takplåt. Min tanke var att man kanske skulle kunna bygga solfångare av kopparplåt, kopparrör och gamla fönsterbågar. Min idé går i princip ut på att man löder fast kopparrör på plåten och lägger fönsterbågar över. Sen återstår ju såklart att få in värmen i en acktank. Pump, värmeväxlare och nån form av styrning kommer att behövas för det.

Ok, verkningsgraden blir troligen kass jämfört med en köpeanläggning, men kostnaden en bråkdel om man kan få tag i kopparplåt och dito rör. Då skulle det kunna bli intressant för mig som eldar med ved när det är kallt. Grejerna och jobbet (som ju bara är kul) kan betala sig fort, vilket inte gäller för köpesolfångare.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

ingen dum ide

Inlägg av freij.j »

Har allt haft den tanken också, kommer ihåg när jag var liten hur vi på scoutlägren hade byggt en varmvatten dusch av några gamla svartlackade element som sedan gick via en tunna fylld med vatten. det fungerade att duscha i vet jag. kommer du på något mera så är jag intresserad att delta i dina tankar.

/Freij
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jaha, efter ett besök på biblioteket så hittade jag svaret själv. I boken Bygga solfångare av Folke Peterson och Lennart Ringblom (ISBN 91-7284-091-9) fanns en del matnyttigt. Bl a detaljerad beskrivning av hur man gör absorbatorstrips och lådor och olika lösningar för att ta tillvara värmen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har läst rätt nyligen om en som byggt solfångare av skrot...
Kommer inte ihåg sidan nu :evil: men ska medd. om ja hittar den..
Skulle då va kopparplåt 2-5 mm o 12 mm kopparrör som skulle lödas fast i plåten...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

svarade inte jag...

Inlägg av snillet »

Har inte jag skrivit in på den här tråden i våras nån gång... hmm, kanske inte... IAF !!

Kyl och värmebafflar, sådana som sitter i taket är ju som gjorda för att bygga enkla solfångare av, konstrukerade precis som en absorbator borde finnas på "byggåtervinningar" om man letar mycke.

De moderna som nog INTE finns där än är PRECIS som en absorbator, almuniniumplåt pressad runt kopparör.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
StigR
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 20:46

Inlägg av StigR »

André skrev:Jag har läst rätt nyligen om en som byggt solfångare av skrot...
Kommer inte ihåg sidan nu :evil: men ska medd. om ja hittar den..
Skulle då va kopparplåt 2-5 mm o 12 mm kopparrör som skulle lödas fast i plåten...
En arbetskamrat byggde öven en helg solfångare bestående av golvvärmeplåt ("omegaformade") lite överblivna kopparrör, målade allt svart och skruvade ihop en trälåda med glas över.
Två månader senare kom han och beklagade sig över att nu måste han sätta kylare på solfångarna - det blev helt enkelt FÖR bra..
Ingen som helst high-tech var inblandad, utan de användes enbart som förvärmare för tappvarmvattnet. Lite tacksammare att värma 40-60 graders vatten än +4 graders..
Nu funderar jag på att göra något liknande, då det kommer in ack-tankar i sommar till vedpannan.
aromata
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 15:28

Inlägg av aromata »

StigR skrev:En arbetskamrat byggde öven en helg solfångare bestående av golvvärmeplåt ("omegaformade") lite överblivna kopparrör, målade allt svart och skruvade ihop en trälåda med glas över.
Två månader senare kom han och beklagade sig över att nu måste han sätta kylare på solfångarna - det blev helt enkelt FÖR bra.
Vill du beskriva din arbetskamrats system lite mer. Jag tänker på solfångarens area, ackumuleringstank, när på året den funkade bra/dåligt och andra liknande frågor.

Jag tror oxå att det går bra att göra egna billiga solfångare som återbetalar sig på "ingen" tid.
Skriv svar