PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Nä, de blir ju bara parallellkopplade.
Den där räknaren fungerar säkert alldeles utmärkt, men den är ganska dyr (man kan köpa en hel raspberry billigare än så och få massor av I/O på köpet) och så baseras den på en krets som inte längre tillverkas vad jag förstår så den försvinner väl ur handeln i något skede.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Klokt,
Och mycket roligare med en ny rasperry istället, men det får bli senare...

Har monterat ett 550 ohms motstånd mellan 5 volt och A ingången,

Kanske ska man även montera en kondensator mellan A och gnd?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

har gjort ett flertal, högst ovetenskapliga, tester under dagen,

inte vid något tillfälle har den räknat fel om man nu uttrycker sig så.

den räknar alltså endast ett varv vid slutning av kretsen, trots att slutningen kan vara så länge som flera minuter.

ska hålla ett öga på detta under några dagar,

får bli en uppdatering till senaste "develop" under veckan också.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Det ser ut som att du fortfarande kan få falska skruvvarv (i morse kl. 3-6). Det skulle kanske kunna hjälpa med en kondensator över ingång-jord, den ger en strömstöt över kontakten då den sluter som kan hjälpa till att rensa kontaktytan. Andra möjligheter är att köra med högre spänning över switchen men då behövs förstås anpassning till ds2406, eller för helt idiotsäker funktion kan du använda båda kontakterna (nc och no) och koppla en set-reset krets. Tydligen var inte den där switchen helt idealisk för lågspänning, om jag hittade rätt i elfa så är den rated 10A/250VAC. Har du provat mäta spänningen över kontakten då den är sluten?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av johblo »

Kan man inte lägga in en filtrering på mottagarsidan; typ ändra inte status förrän 2-3 avläsningar är likadana?
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Nä, då skruven går så är switchen intryckt ganska kort tid så det hinns inte med att läsa av onewire ingången ens en enda gång under den tiden.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Efter att ha rådfrågat Kajsa Varg så fick det bli en konding på 6.8 uF.

efter monteringen gavs dessa värden.

brytare mäter 5.04 Volt vid öppet läge och 8.9mA vid slutet läge,
jag försökte forcera ett "mellanläge" på brytaren, men det lyckades jag åtminstone inte utläsa på multimetern att det fanns något sådant, utan brytaren upplevs digital.

Jag kunde inte heller se att när brytaren var ställd i slutet läge skulle "tappa" kontakten, det syntes åtminstone inte något fladder på multimetern, men har enbart en med digitala visare,
(saknar min gamla med en fysisk mätarnål)

vi får se hur det ser ut imorgon bitti;-)

utifrån det får det skissas på en alternativ plan,
ny brytare?
slipa ner nocken? till nåt sylvasst spetsigt? (kan bli lite svårt att serva skruven dock...
eller något helt annat,
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

som inlägg till tidigare fråga om javascript m.m

Kan detta vara svaret på ditt allmänna upprop?

http://angularjs.org/
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Om inte kondensatorn hjälper så skulle jag börja felsökningen med utesluta sw-fel i pellmon genom att stoppa pellmonsrv, nolla latchen från owhttpd och kontrollera att latchen faktiskt kan spök-aktiveras. (Det kan tydligen ta lite tid) Sedan, förutsatt att latchen verkligen triggas, bygla över switchen och kontrollera om latchen fortfarande aktiveras. Om den inte längre gör det (efter tillräckligt lång testtid) så är det säkerställt att det är för dålig jordning i kontakten. Om latchen fortsättningsvis triggas med switchen förbikopplad så blir det ännu svårare. Det kan förstås vara dålig kontakt i någon koppling någonstans, men det skulle kunna vara diverse störningar/svajig matning eller annat som triggar latchen i ds2406. Huvudsaken är att systematisk reda ut exakt var felet ligger. Fila ner nocken skulle jag inte göra, det kan ju på sin höjd minska problemet.

Ang. angularjs, javisst det är säkert användbart om någon känner för att bygga vidare med det, men jag har ingen tid över att bekanta mig med ännu ett ramverk. Eventuellt kan angularjs ersätta jquery, men det är ju mycket att skriva om då.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Tiden efter kondensatorns tillträde i spelet ser ju ut att ha gjort resultat.
Jag ser inga felräkningar överhuvudtaget,
Får hoppas att det håller sig på det viset.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Utmärkt! Så enkelt var det alltså! (Bara det håller i sig ...) Har du annars långa trådar mellan switchen och ds2406, och motståndet och kondensatorn vid ds2406? Det kan ju i så fall vara att tråden plockar upp störningar som kondensatorn sedan sväljer

Nu finns det möjlighet för webb-loggning, både access logg och separat error logg dit inloggningsförsök hamnar med ip adress.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Utmärkt!
Tur att jag inte hunnit uppdatera ännu :)
Får bli ikväll.
Ska få till ett jail också till fail2ban.

Bild på min 1 0 givare med "hardwirade" extra komponenter
Bild

Kabellängd till brytaren är cirka 1,5 meter 0,75 mm2 tvåledare.
Man kan ju alltid komplettera med en till kondensator på själva brytaren.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

japp,
upnrunning,
men finner inte ut hur jag skulle skriva om detta:
fdsa_prog = pump_running;GET;0;soltemp_fram;GET;soltemp_retur;GET;SUB;1.45;MUL;IF

till min nya sträng:
fdsa_prog = pump_running;get;0;soltemp_fram;get;soltemp_retur;get; - ;1.45; * ;if
????

kör med detta så länge:
fdsa_prog = 1
fdsa_readitem = effekt_solpaneler

och sista frågan, är det är inget annat under plugin calculate som behöver "avkommenteras" "avbrädgårdas"??
för jag får inte upp rutan för att skriva i min sträng i webben,


ser inte heller knappen för att fylla på en säck, eller vad jag ska kalla den,


många frågor, hoppas att jag inte tröttar ut dig, Honda!!!
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Och jag som försökte vara så tydlig... :D

Från dokumentationen:
[plugin_Calculate]
# This plugin implements a simple stack engine.
# xxx_prog = instruction|value instruction|value...
och exemplet:
#calc1_prog = boiler_temp get 2 /
#calc1_readitem = half_boiler_temp

Dvs, inga semikolon längre...

Plus det här:

# ? pops three values, first the value to push back when False, then the value to push back when True, and then the value to evaluate. Ex: 0;123;456;? will leave '456' on the stack, while 1;123;456 will leave '123' on the stack

Jämfört med:

# 'if' marks the start of an if..then..[else]..end clause. 'then' pops a value, if it is non-zero, execution is continued until 'else|end'. If 'else' is found execution skips forward until 'end' is found. If 'then' pops a zero from the stack, execution skips forward until 'else|end' is found and then resumes

Så byt ut ditt if till ?. Jag döpte om det gamla IF till ? för att ge plats för en 'riktig' if sats, och för att det gamla IF fungerade mer eller mindre som ? operatorn i tex C och C++. http://en.wikipedia.org/wiki/%3F:#C

fdsa_prog = pump_running get 0 soltemp_fram get soltemp_retur get - 1.45 * ?

Och ifall du menar att du inte kan redigera fdsa_prog i webbläsaren så beror det på det här:

# xxx_progtype = R|R/W, default is R (read only). An R/W program item can be edited in the web frontend and can be used by other programs as a variable by using get/set

så lägg till:
fdsa_progtype = R/W
ifall du vill kunna redigera 'programmet' i webben.

Eller så kanske det var den här 'more' knappen som spökar:
Bild

Menyerna fungerar med ett tag-system, alla parametrar är taggade för att visas i olika menyer, och nu tog jag bort 'basic' taggen från de 'calculate' parametrar som man mera sällan är intresserade av så de dyker upp först då man trycker på 'more'.

Och till sist, 'fyll en säck' knappen var bara ett exempel på vad man skulle kunna göra med 'calculate', hur det går till lämnade jag som hemläxa. Min tanke var att man kunde koppla någon sådan här http://blog.opensensors.io/images/Big_Red_Button.jpg bredvid förrådet och göra ett calculate script som resettar siloinnehållet då man fyrar av den. Men vill du ha en knapp att trycka på i webbgränssnittet så går naturligtvis det också:

[plugin_Calculate]
silo_prog = 200 silo_reset_level set
silo_writeitem = fyll_silo

skriver 200 till silo level parametern, vilket samtidigt resettar påfyllningstidpunkten till 'nu', då du klickar på den blå knappen:
Bild

Write-only parametrar dyker allså upp i webben som en knapp, vilket ScotteCom pluginet använder för att slå av och på brännaren och för att resetta alarm, men det samma kan ju användas av 'calculate'. Tillsammans med OWFS och en ds2406 (som ju fungerar som utgång också), eller via raspberryns gpio, så kan man förstås ordna av/på till vilken brännare som helst om man vill.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Hahaha, du var väldigt tydlig, det var bara jag som var trött!

Och vilket fantastiskt bra förtydligande du gjorde,

programmet blir bara bättre och bättre, otroligt dynamiskt måste jag säga, ska se om jag kan lära mig angularjs, men det tar nog en heltid i en månad, kanske kan jag använda [plugin calculate] till att räkna ut hur många dagar det är kvar från nu om jag lägger en timma om dagen :)
(ska i alla fall prova mig fram med detta plugin i olika sammanhang)

Tack återigen för hjälpen!

ska fundera på den dära fysiska knappen, hade ju set riktigt retro ut att ha en sådan monterad på silon.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Skriv svar