Termostat till panna

Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Termostat till panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej!
Står inför ett brännarbyte nu snart. Har införskaffat en Janfire Flex-A till min
Parca 3000 panna. I samband med brännarbytet tänkte jag passa på att byta termostaten
till en med ställbar hysteres för att få lite längre gångtider.

Idag sitter där en termostat som var till oljebrännaren förut, med 5 graders hysteres cirka. Det
fungerade på ecotec'en som satt där men Janfiren tror jag inte det skulle bli något vidare.

Funderingen jag hade är om det är någon som har använt denna termostaten från conrad:
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =jVUIQCS_Q

Såg nämligen länken i en annan tråd..

Eller är det Ekontrol TK1A som gäller i detta fallet?

Hur löser man det med maxtermostaten? För det finns väll inte inbyggt i varken conrads eller ekontrolls
termostater?

/Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Termostat till panna

Inlägg av nyman »

Varför skaffar du inte en brännare som brinner rakt fram utan lågriktare och har inbyggd termostat på en gång så slipper du dyra extrakostnader?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Termostat till panna

Inlägg av micke_932 »

Om han redan skaffat en brännare så blir det väl ännu dyrare om han ska skaffa en brännare till ?

FOX-1004 funkar hur bra som helst, har kört med den i över ett år nu och mycket billigare än en TK1A.

Du lär ju redan ha en maxtermostat inkopplad i serie med 5 graders termostaten, bör inte vara några större problem att koppla in den på den nya.

Men om du vill göra det riktigt enkelt så är det bara att koppla in den nya i serie med allt som redan sitter där, ställ sedan bara in den gamla 5 graders termostaten så att den alltid är "på" så styr den nya termostaten brännaren istället.

rent elektriskt lär det handla om 20 minuters jobb eller så.
Senast redigerad av micke_932 den tor 03 jul, 2014 12:13, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Termostat till panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Precis, brännaren är redan köpt. Anledningen till att det blev en sådan brännare och inte en typ
värmebaronen eller dyl. är att jag tycker Janfiren verkar vara en väldigt robust och driftsäker
brännare som är enkel att arbeta med, sedan att jag fick den till kanonpris gör inte saken sämre.

Tack för infon om FOX-1004, då får det bli en sådan!
Den gamla termostaten (tror jag) har en inbyggd maxtermostat. Kan ta kort på den om det kan hjälpa.
Så min tanke var som du skriver att sätta den i serie, det ska ju inte vara något problem igentligen.

Vart och hur har du placerat tempgivaren till FOX-termostaten?

Kopplingsschema för Janfiren ser ut såhär:
Bild
(Bild lånad från annan tråd)

Det vill säga att om maxtermostaten löser ut så ska den klippa fasen till brännaren, därmed
måste ju den klara belastningen på ca 1000W. Termostaten klarar ju inte mer än 2A tänker jag,
FOX-termostaten gör inte det i alla fall. Så det får bli en lösning med en kontaktor.

Finns det någon kontaktor som är allmänt vedertaget i detta sammanhanget? DIN-monterat skulle kanske vara smidigt så man kan montera i ett mindre apparatskåp.

/Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Termostat till panna

Inlägg av micke_932 »

Den klarar 3A, men du ska ju ha termostaten inkopplad med den gamla drifttermostaten, inte på maxtermostaten, du har ju inga 1000W där

Det är en liten givare, 4-5mm i diameter, den gick rätt enkelt att pilla in i dykröret på pannan bland alla dom andra givarna, brukar inte vara något problem på äldre pannor, men i värsta fall kan du ju dra ut bulben till den gamla drifttermostaten och låta den hänga utanför (se till så du inte tar bulben till max termostaten bara), eller så kan du ta bulben till panntempen om du har en sådan och dra ut den (FOX-1004 visar ju tempen).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Termostat till panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Okej, men då ska det nog inte vara några problem med att få dit givaren =)

Fox-termostaten är inga problem, bruna ledningen på bilden är för driften och den går det ingen direkt effekt i.

Däremot den svarta ledningen, som ska brytas om maxtermostaten löser ut. Där går det en del effekt.
1000W till spiralen + skruv och div elektronik. Det är på den ledningen som jag skulle behöva en kontaktor. För jag tror inte (max)termostaten som sitter där idag klarar någon större belastning.

Hoppas du förstod hur jag menade nu =)

/Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Termostat till panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Bild

Från manualen, 6A ska maxtermostaten klara och det tror jag inte den jag har gör..
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Termostat till panna

Inlägg av micke_932 »

ta ett när du beställer FOX-1004:an i så fall, Conrad har både relä och kontaktorer, dom bör ha på din-skena också, eller nån liten plastlåda med inbyggd din-skena..
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Termostat till panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Får bli så.
Tack så mycket för hjälpen att reda ut lite! :)

Tänkte försöka ta tag i detta under augusti, men vill ha delarna hemma innan så man slipper
vänta på det. Ska bli spännande att se hur denna brännaren går jämfört med den förra.
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Termostat till panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej igen!

Har nu tagit tag i detta lite mer, har fått hem FOX-termostaten och den såg ju riktigt fin ut!
Sen har jag kikat på befintlig termostat som jag avser att använda som maxtermostat.
Det finns en röd återställningsknapp under ett plastlock på den så det ska inte vara några problem.

Ser ut såhär:
Bild

Så långt är det inga konstigheter.

Öppnade ecotec'ens styrbox och där kommer det in 4 svarta kablar från befintliga termostaten
enligt bilden nedan, det är på plint 8 och 6 högt till vänster i styrboxen.

Bild

I manualen till ecotec står det följande:
Bild

J8 - Maxtermostat
J6 - Drifttermostat

Så då kan jag skippa J6 eftersom jag kommer använda den nya termostaten för driften.
Men det som jag såg är att det stod "Maxtermostat 5V DC" i ecotecs anvisning, jag hade ju avsett att styra en kontaktor på inkommande matning med maxtermostaten, dvs 230V AC genom termostaten till kontaktorns spole. Jag antar att det är Ecotec som använder 5V DC internt i styrboxen för termostatsignalen och att termostaten klarar en högre spänning, men vill vara säker innan :)

Hittar ingen bra data på den Prodigy termostaten heller så jag kan få reda på vad den är specad för.

Någon som har en liknande och vet om man skulle kunna använda den som jag tänkt?

Tack på förhand!
Mvh. Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Termostat till panna

Inlägg av danei »

Överhettningsskyddeet är inte en termostat. Det är felskrivet i det där pappret.

Men visst den varianten går att använda antingen med 230V eller 5V.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Termostat till panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Kanonbra tack för svar!

Tänkte mig att lägga upp det såhär:
Bild

Kontaktorn sluter så länge som inte överhettningsskyddet inte har löst ut. Skulle det lösa ut
så krävs en manuell återställning.

Drifttermostaten sluter när tempen sjunker under ett satt värde och öppnar när rätt temp är uppnådd.
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Termostat till panna

Inlägg av Danielmotala »

Har du fått igång termostaten? Fungerar det bra?

Jag har likadan panna och brännare och skulle också vilja ändra hysteresen men har inte engagerat mig i det. Har rullat på i 3 vintrar nu utan problem, bara att sota o eld.
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Termostat till panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej. Kul med intresse i tråden :) Håller på med den sista delen av monteringen nu, så vet inte än. Men det borde inte vara några problem. Hysteresen är ställbar till max 20grader.

Kör du med 90graders lågriktare?
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Termostat till panna

Inlägg av Danielmotala »

Fick inte tag på 90 gradare när jag köpte så jag kör med 30 grader. Lågan tar i lite i "taket" men inte så mycket ändå. Borde vara bättre med 90 graders.
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Skriv svar