Sotkaka i rostret, startfel!

frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av frosten »

Hej!

Problem igen.. Pannan stannar ganska ofta för att det blir en kaka på rostret och då kan inte pelletsen tändas korrekt. Pelletsen jag fick (Vida) är dock inget vidare, tror jag hade otur då andra är nöjda. Men en liten mängd pellets är så mjuk att den faller isär om man tar på den. Kontaktat Vida och de skulle ge mig en halv pellets pall gratis vid nästa beställning, men tyckte det var snålt, köpte ju 3 pallar.

Går det att köra med det jag har? Får brännaren för lite eller för mycket luft? Inställd på 15 just nu.

Börjar snart ge upp hoppet, finns det någon med co2 mätare i närheten i Strängnäs?

Det är inte sintring, kakan går lätt att få bort.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av stereotypen »

Hur ofta är ganska ofta?

Flera gånger varje dag?
1-2 gånger/dag?
1-2 gånger/vecka?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av nyman »

Kör nu med Viking B16 utan uraskning och upptäcker att det faktiskt ligger sanning bakom när folk klagar på dålig pellets. Med Rindi eller Klint från Byggmax blir det ingen kaka utan bara pulverformig aska.
Den SE pellets jag fick september 2013 beter sig annorlunda. En askkaka byggs upp på någon dag,
Sådana här problem upptäcker man inte alls när man har tryckluftsuraskning, det blir rent varje gång brännaren stannar. Har förra säsongen med tryckluftsuraskning kört 4 av de 5 pallar jag köpte från SE.
Stort TACK till den gnälliga Villaägarföreningen som med sin rabattkod avhöll mig från att beställa SE pellets i år också. :D

Justera in brännaren så gott det går utan instrument har fungerat bra för mig.

Är det en B16 med 24 volt fläkt kan du ju uppgradera till tryckluftsuraskning och slippa problemen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Känner väl igen mig! Har bara haft det från en leverantör och det var SE som levererade pellets från Ryssland. Jag höll på en hel vinter med ren grundforskning men inget hjälpte...bodde i pannrummet. Alla lufthål sattes igen, så det gick inte att ställa in brännaren. 30 kg pellets och brännaren var igensatt. Har du veckoförråd eller annat litet förråd, så sätt undan pelletsen och töm förrådet. Köp en annan pellets och prova med den. Går det bra så reklamera allt! Är ju inte meningen att man skall få sådana problem som beror på kvaliteten på pelletsen eller behöva ha en automatisk askutmatning. Allt drabbar ju verkningsgraden och därmed ekonomin.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av frosten »

Hej! Ofta det är varannan dag, ibland varje dag. Jag har egentligen haft problem enda sen jag började med Vida pellets, följde med pellets från Telgeenergi när jag köpte huset och den gick då bra. Jag ska justera in fläkten igen om ett tag och se om det står rätt till.

Nu under julen har jag kört med elpatron för jag har inte haft tid att kolla på det.

Men jag har kört pellets så kort tid, ca 6 månader så det är inte säkert att det bara är pelletsen det beror på :)
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av nyman »

Har du rätt effekt på brännaren och lagom rökgastemperatur så justera inte fläkten utan matningen.
Vad har du för inställningar på skruv på och av, fläkt, startdos och hysteres?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av frosten »

Kan det vara att jag har fått sämre drag i skorstenen?

Jag har tänkt på att dragbegränsaren sällan öppnar när jag sänkte från 13kW till 11kW. Den är inställd på 15 Pa, har nu sänkt till 10 bara för att testa.

Nyman: Jag mätte upp effekten ikväll till 11kW.

Inställningar:
On 3,8
Off 19,5
Fläkt 16 (Hade först 15 men har ökat upp till 16 för det är precis när röken försvinner, det ändrade jag nu)
Startdos 20,1
Dragbegränsare 10Pa

Jag är medveten om att off-tiden är lång, har inte haft tid att laborera med On. Påtal om det, Om jag nu förslagsvis skulle ändra Off till 12 och On till 2,8. Måste jag mäta i 6 minuter för att räkna kWh på ett ungefär? Tänkte om det fanns ett snabbare sätt när man ändrar inställningarna för skruven.

Jag installerade ikväll en digital rökgastemperaturmätare och den ger 166 grader vid drift efter 40 minuter, min analoga angav 140 C :).

Ska innerdörren till pannrummet vara öppen eller stängd? Jag har två ventiler i pannrummet, en ut och en till en närliggande toalett i tvättstugan.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av Micke142 »

Det finns en bra effekt tabell på pelletsteknik. Du hittar en länk till den i bionordic forumet här. Finns under en fråga om inställningar. Nu vet inte jag vad din skruv ger men du kan ju prova med på i 3 och 16,2 av
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av nyman »

Skruvens on och off är vanlig förhållanderäkning från grundskolan.
on 3,8 / off 19,5 ska förhålla sig till nyaon / nyaoff

Jag kör på 3,5 on och har SPG skruv det ger ett halvt varv för varje matning.
Halvvarvsmatning ger hos mig mycket jämn matning.
Shinmyung skruvmotorn håller på i 3,7 sekunder för ett halvt varv,

Fläkten går långsammare när man höjer fläktvärdet och snabbare när man sänker.
Finjustering kan inte göras med fläkten utan måste göras med pelletsmatningen eftersom den är nästan steglös.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av Erik_73 »

On 3,8/off 19,5 som alltid rekommenderas, ger det samma utslag vid rökgasmätningar i alla anläggningar oavsett pelletssort/skorsten/drag/panna/lutning på skruv m.m?.....vilket CO och CO2 får man vid dessa inställningar?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av Micke142 »

Själv kör jag med 3 on och 15.8 off ger 9,65kW när skruven ger 210g . kör mot stor vattenvolym men långa gångtider och har kollat ikväll när det är -14 ute så har jag 135 grader i rökgastemp och fyra turbolatorer. Har manuellt spjäll till fläkten
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av Vednisse »

Att jämföra fläktlägen är inte helt enkelt, de nyare fläktarna är mer tätstegade och går fortare på samma spänning/fläktläge. Brukar skilja upp till fem steg, så 15 kan mycket väl motsvara 20 med en äldre fläkt.

Har också Vidapellets, levererad i början på året, den är också mjuk och innehåller mycket spån. Har märkt att den kräver hög temp för att brinna bra. Man ser vid uppstarten att pelletsen nästan brinner ett i taget tills det blir varmt i eldhärden. Man skulle nästan kunna tro att de innehåller mycket fukt, de har dock förvarats precis som de förra pallarna fågelfors jag körde, så det borde ha jämnats ut.

Men de verkar brinna långsamt så TS långa paustid är kanske ett resultat av det, dock märker jag inget när förbränningen kommit igång. Jag hade provat köra brännaren lite hårdare.

Edit: OFF tider över 16sek är för högt normalt sett. Ca:15sek paus brukar man hamna på vid 10-11kW.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av Erik_73 »

Micke142 vad får man för CO och CO2 när man kör 3on och 15.8off som ger 9,65kW?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av Micke142 »

Det kan jag inte säga för använder inget mätinstrument. Men en sak är att det verkar fungera hos mig om man kikar på askfärg och sånt. Askan är ljusbrun till ljusgrå och ingen rök utan bara värmedaller. Rökgastemp är 135 grader nysotad panna med fyra egen tillverkade turbolatorer. Så ja jag vet inte Erik_73 vad man ska säga,har du nåt förslag. Verkar brinna rätt enligt mig då ok kanske inte helt 100% men tillräckligt bra i min panna
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Sotkaka i rostret, startfel!

Inlägg av frosten »

Vednisse: Vad menar du med "Att köra brännaren hårdare"? Öka fläkt eller matning?

Micke142: Min aska är mer som kaffe, lite brun i färgen tycker jag.

Ska jobba med att sänka paustiden.

Angående fläkten, så ni menar att jag ställer in önskad fläkt och sedan justerar in med matningen? Tror jag behöver ett fördjupat svar så jag förstår.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Skriv svar