Råd om inköp av sotarverktyg.

Skriv svar
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Råd om inköp av sotarverktyg.

Inlägg av nissetib »

Jag är precis i startgroparna för att börja sota själv. Dock blir man ju tveksam vad det gäller att välja
för utrustning. Fick ju tipset att besöka http://www.sotarverktyg.se men dom har ju väldigt mycket att välja på och givetvis vill jag ju ha bra samt passande grejor.

Mina förutsättningar är följande: Skorsten med 2 kanaler. Den ena kanalen är vanlig murad kanal med cirkamåtten 15cm x 15cm, vilket jag antar är halvsten x halvsten. Denna kanal eldas det mycket briketter av björkspån samt ytterst lite ved i en insats. Hitta nåt till den här kanalen är väl inga större bekymmer då det är bara att köpa en komplett sats med lod osv.

Men min andra kanal ställer till det mer för mig. Den är ca 13cm x 20cm i en oval form. Som sotaren uttrycker sig så är den av "isokerntyp" dvs strukturen inne i kanalen påminner om isokern. Denna kanal leder då till min pelletspanna.

Tips på linkrejs till denna kanal? Gärna så mjuk som möjligt men ändå tillräcklig för att få rent.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Råd om inköp av sotarverktyg.

Inlägg av andreas »

Jag hade provat med en nylonviska.
Den är som sagt inte hård och lär anpassa sig efter kanalensstorlek.
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Råd om inköp av sotarverktyg.

Inlägg av Eldvin »

Jula Har ju billiga grejer!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Råd om inköp av sotarverktyg.

Inlägg av msh16 »

Jula har stenhårda viskor, ingenting att ha. Clasohlsson hade tidigare bra mjuka sotviskor men vet inte om de finns kvar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Råd om inköp av sotarverktyg.

Inlägg av brushuvud »

Jag köpte av den lokala sotaren, fick en begagnad mycket billigt, mjuk och fin...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar