Övertryck i brännkammare.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Övertryck i brännkammare.

Inlägg av pfeldt »

Jag har under de senaste två veckorna fått felmeddelandet: Övertryck i brännkammare. Vilket då leder till kallt hus och kallt duschvatten. Men efter omstart så funkar brännaren i cirka 10 timmar igen. Varför får jag det?

Jag har eldat sedan maj månad utan ett fel. Men helt plöstsligt detta. Jag har sotat pannan. Kliniskt ren. Jag har mottdragslucka. Har inte pillat på några inställningar inte petat på motdragsluckan. detta har bara plötsligt dykt upp.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Har du rensat anslutningsröret till skorstenen?
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Air
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 16:54
Ort: Mellansverige

Inlägg av Air »

Min granne har samma konstiga problem. Av okänd anledning började den larma för övertryck i brännkammaren. Grannen har efter kontakt med Värmebaronen satt in en ny fläkt, men jag har inte pratat med honom på sistone om hur det går.
Prata med Värmebaronen, de kanske har kommit på vad det är.
Nibe City med en Viking Bio
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Jepp... allt e rensat, även skorsten för säkerhets skull.

Inlägg av pfeldt »

Jepp... allt e rensat, även skorsten för säkerhets skull.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Övertryck är alltså det är för mycket aska/sot i brännare eller på roster.
Då fråga är: Har pfeldt´s brännare blivit ofta/mycket slagg efter en kort tid, och vilka sort pellets har du? Innebär att pellets är smuts.

Eller

Som pfeldt skrev att han hade aldrig problem sen maj månad och plötslig nu, så fråga är har han bytt annan pellets sort.

Innebär kan vara att inte rätt injustering båda bränsle och luft tillgänglig, kanske bör göra det.

Viktig att göra kontroll/justering varje gång du har fått hem ny pellets det spelar inte roll om det är samma tillverka du hade föregåend. för dom pellets gör inte alltid samma kvalitet vecka för vecka.

Så här tror jag uppfattat varför övertryck innebär.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Här kommer mer fakta. I morse duschade jag kallt igen.

Inlägg av pfeldt »

Jag har använt samma märke på pellets hela tiden, det har varit SÅBI pellets. Jag har tagit hem 4 pallar i två omgångar. Men är nu mitt i omgång två. Och problemen började inte i samband med att det var en ny omgång pellets.

Däremot som du skriver, så har jag alltid mycket slagg på roster när jag askar. Men jag askar faktiskt ofta för att slippa konstiga driftstopp. Jag askar cirka var tredje dag. Askan är svart och jättefin, tycker jag.

Jag ska aska i kväll när jag kommer hem från jobbet, jag kan ta lite bilder då. Om det hjälper mig i felsökningen.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nu vet jag inte hur Nibe Pellux ser ut exakt, men jag misstänker att du har turbulatorer eller? Har du testat att ta ur/korta någon av dem?
Kan det vara så att vädret ute har inverkan?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Turbulatorer.

Inlägg av pfeldt »

Jodå, sådana finns. Det e fyra rör med turbulatorer. Jag tog ut en förra veckan då gick pannan utan driftstopp tills i natt. Men som sagt alla fyra har suttit i sedan maj och problemn börjde för fyra veckor sdean.. cirka.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Är det någon som vet rent tekninskt hur mottrycket mäts? Är det motståndet i fläkten eller vad? Fläkten har ju fyra trådar, två till själva spänningen och två som ger varvtal till "hjärnan"...Om man vet hur det fungerar blir det ju lättare att felsöka... :wink:

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Om du har ett tittglas kan man använda dragmätare men man måste göra en specialanslutning så att det inte uppstår läckage.
Jag hittade en gammal skruv med samma gänga som tittglaset och borrade ett hål i den som dragmätaren passade i. Mätte och fick fram ett undertryck på 0,9mmvp = 9pa.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

kenhje skrev:Om du har ett tittglas kan man använda dragmätare men man måste göra en specialanslutning så att det inte uppstår läckage.
Jag hittade en gammal skruv med samma gänga som tittglaset och borrade ett hål i den som dragmätaren passade i. Mätte och fick fram ett undertryck på 0,9mmvp = 9pa.
Hej.
Jo, det kan vara en bra ide att mäta undertrycket i förbränningsutrymmet, om man får anta att det är det som brännaren reagerar på (jag känner inte till aktuell modells konstruktion). Om inte annat för att se till att du har en viss marginal till övertryck som även orsakar problem i praktiken - d. v. s. även om inte brännaren skulle stanna av det. Om inte annat blir frugan sur när det luktar rök i hela huset! Dom saknar fullständigt humor när det gäller röklukt...

Däremot håller jag inte med om att du behöver bry dig om någon "specialgänga" för anslutning av dragmätare/undertrycksmätare. Täta hjälpligt om det glappar mycket, men rör det sig inte om mindre än några mm. glapp så påverkar det inte mätningen, förutsatt att du fått in mätröret en bit i förbränningsutrymmet.

Förövrigt skulle jag vilja fråga om du kollat att inte aktuell dragregulator "hänger sig" i öppet läge när allt blivit varmt och draget är högt - d. v. s. efter några timmars eldande. Om sedan brännaren går ner på uh-fyr eller slår ifrån helt och hållet, är det sannolikt att du får övertrycksproblem när den tänder igen - om spjället hängt sig.

Lycka till!
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Kolla också att det inte är ett "falsklarm" utlöst av spänningsspikar från panntermostatens till- eller frånslag. För mig inträffade några olika "larm" av denna orsak (datorchipet får fnatt). I sådant fall behöver du ett filter mellan termostat och brännare som VB tillhandahåller gratis (fortfarande, hoppas jag)
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Det var skitig fläkt !!??

Inlägg av pfeldt »

Jag skrev under våren till forumet här om tips vad jag skulle göra. TACK !! Alla som la ner tid och kom med idéer.

Här är svaret:
Inget funkade och tillslut så var turbolaturer urdragana och jag hade samma problem. Det slutade med att jag tog ut brännaren o la den på golvet. Startade den... Och vad hände? JO!! Fick larmet övertryck i brännkammare. Nu förstog jag att det inte var något i pannan som var fel. För nu hade jag ett helt rum som brännkamare. Jag pillade isär ALLT o då menar jag ALLT. Satte i hop skiten igen och. Fick då igen.... Övertryck i brännkammare. Då gjorde det som hjälpte. Jag tog en tandborste och gjorde ren alla lammeller på fläkten. OCH... WoW... Den har gått felfritt i snart två månader, och turbolatorerna sitter i igen.. ALLA fyra.

Så svaret är att övertryck i brännkammare kan vara "skitig fläkt".

Jag hoppas att Värmebaronen, lägger till det i sin felsökningsmanual.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
NRG-snål
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 01 feb, 2008 22:11
Ort: Säter

Tilluft

Inlägg av NRG-snål »

Hej!

Jag har haft samma problem, men med en annan lösning på problemet. Jag såg att du löste ditt problem med att göra rent fläkten. Jag löste mitt problem med att öka tilluften till pannrummet.

Min tilluftsventil var nästan helt stängd, men pelletsbrännaren hade funkat bra därför att dörren mellan pannrummet och garaget varit öppen. När jag på grund av kallare väder lade om rutinen så att jag började stänga dörren mellan pannrummet och garaget blev det antagligen för lite luft till brännaren, och den signalerade att det blev övertryck i brännkammaren... jag provade mycket annat också, men detta tror jag var det som löste mitt problem.

MVH NRG-snål
Använder: Värmebaronen Triomax tillsammans med pelletsbrännaren VikingBio.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Skriv svar