Stående tuber+ sotning

Skriv svar
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Stående tuber+ sotning

Inlägg av Pellerik »

Hur funkar det med sotning om man inte har så högt i tak. Jag har 2,10m i takhöjd. Tex combifire är rätt så hög, ca 1,50m, har även kollat på pellux och effecta som är lite lägre. Kan det bli bökigt att dra tuberna?

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Inlägg av bax »

Jag har en gammal diomkombi med stående rökgasgång, samt låg takhöjd.
Jag svär ve och förbannelse varenda gång jag skall rengöra. Detta leder till att man drar sig för att göra det vilket leder till lägre verkningsgrad etc.
Man får böja sotviskan och bängla på vilket gör att man inte kommer åt "hitkanten".
Hade jag pengar skulle jag köpa en Combifire med spaksotning.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Även fast det är automatsotning i Combifire och effecta, så måste dom väl sotas manuellt någon gång i tuberna. Någon som har erfarenhet av detta. Bökigt med låg takhöjd osv.

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Jag har en Nibe Pellux som står på 25cm klack

Inlägg av pfeldt »

Jag har en Nibe Pellux som står på 25cm klack efter förra pannan. Då blir takhöjden faktiskt bara 2,15. Men eftersom tubviskan e i fjäderplaåt så e det inga problem. Man bara böjer den lite och för ner i tuberna.

Och jag drar igenom tuberna ca 1 gång i månaden. Eftersom jag har haft problem med att ha övertryck i brännkammaren.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Re: Jag har en Nibe Pellux som står på 25cm klack

Inlägg av Pellerik »

pfeldt skrev:Jag har en Nibe Pellux som står på 25cm klack efter förra pannan. Då blir takhöjden faktiskt bara 2,15. Men eftersom tubviskan e i fjäderplaåt så e det inga problem. Man bara böjer den lite och för ner i tuberna.

Och jag drar igenom tuberna ca 1 gång i månaden. Eftersom jag har haft problem med att ha övertryck i brännkammaren.
Hur funkar pellux rent allmänt. Är du nöjd med den. Den värkar väldigt prisvärd eftersom den kostar under 20"

//henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

Nibe pellux

Inlägg av evonaj »

Har en Nibe Pellux panna.Den har bra askutrymme och det är lätt att dra tuberna.Men takhöjden bör vara minst 2meter.Själv tömmer jag asklådan nu under högsäsong en gång i månaden + dra tuberna.En bra panna för lite pengar. :D
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

Prata med sotarn.

Inlägg av Grimscar »

Det finns regler för det där. Sotarn måste ha ett visst utrymme för att kunna jobba.

Det var ett jävla liv på sotarn när han skulle sota min Biomatic första gången. Ändå har jag relativt god takhöjd. Fast pannan står på en sockel så det tar väl ut varandra.

Hör gärna med din sotare. De flesta bryr sig nog inte så mycket men råkar du ut för en paragrafryttare så.
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag sotar pannan & brännaren själv , har litet utrymme ovanför pannan
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

Inlägg av Grimscar »

Precis vad jag sa till min sotare, jag kan sota själv. Då frågade han om jag tänkte sälja huset någon gång. Är ju inte så kul att behöva tala om att sotaren vägrar sota ens panna...... Nu tror jag väl knappast att pannan finns kvar den dan jag säljer huset men man vet ju aldrig.
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Med fler och fler kunder som sotar själva kanske de blir mer serviceinriktade snart. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Frågan är ju om man behöver sota tuberna manuellt på combifire, och om man behöver det, är det då trångt om man har lågt i tak. Jag vet inte exakt hur spaksotningen funkar i combifire, Är det som på effectan?

Jag har även kollat pris på pannor. Pellux kan man få för 19100:-, combifire 25500:-. Är combifire så pass mycket bättre?

Om man slår till med en Pellux, som verkar vara en bra panna, är man då låst till pellets, eller tror ni att man kan docka tex. en flisstoker på den?

Combifire har en vedtillsats så man kan elda den med ved ifall det skulle krisa med pellets, det kan man väl inte med pellux?

Många frågor, men man vill ju inte satsa på fel panna, och ångra sig om två år.


:) :)
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Pellerik skrev:Frågan är ju om man behöver sota tuberna manuellt på combifire, och om man behöver det, är det då trångt om man har lågt i tak. Jag vet inte exakt hur spaksotningen funkar i combifire, Är det som på effectan?

Jag har även kollat pris på pannor. Pellux kan man få för 19100:-, combifire 25500:-. Är combifire så pass mycket bättre?

Om man slår till med en Pellux, som verkar vara en bra panna, är man då låst till pellets, eller tror ni att man kan docka tex. en flisstoker på den?

Combifire har en vedtillsats så man kan elda den med ved ifall det skulle krisa med pellets, det kan man väl inte med pellux?

Många frågor, men man vill ju inte satsa på fel panna, och ångra sig om två år.


:) :)

Jag slog i veckan till med en Pellux.'
Ska installera den imorgon om jag hinner.
En nackdel på pannan är den puckade placeringen av shunt / varmvattenuttag. Shunten sitter så dumt till att det blir svårt att komma åt sotluckan. Men med lite vinklar så skall det nog gå att lösa.
Jag kan återkomma imorgon medlite Pellux bilder om du vill se...
Totalkostnaden med en Nibe Pellux + en beg. Pellx P20 samt expansionskärl och kopplingar kommer att hamna på ca 25tkr.. (känns mkt bra) :lol:
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Det känns som du har fått mycket för pengarna! :D
Lägg gärna ut lite bilder, så man får se din installation.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Inlägg av Ozcar »

Jag har en Combifire (utan spaksot) och 2.05 i takhöjd. Det är lite trångt att sota tuberna men sen jag skaffade en böjlig axel till borrmaskinen och en viska från Clas i sjön så går det kanonfort att sota. Och givetvis enklare att komma åt än med en stel långviska.
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Jag ska oxo lägga ut lite bilder av min installation.

Inlägg av pfeldt »

Väntar bara att jag får klart med min internet lev med hemsida.

Jo.. ni kan ju se i min profil vad jag har för pryttlar!!

:D
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Skriv svar