Lamdastyrning av gammal brännare?

puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

jag ska glatt erkänna att jag inte fattar allt ni skriver om :? Men skulle man ändå inte kunna mecka ihop en fristående pryl separat från brännar elektroniken som styr fläkten via lamda och då få en klart bättre förbränning via styrning av fläkten? Kanske med effekt steg baserat på manuell eller automatisk vägning av bränslet? :)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Nu är jag igång och kliar mig lite i huvudet igen... :D

Nog ska väl CO2 vara samma oavsett om jag matar 15kW eller 20kW!? Det är ju en "optimal" förbränning man är ute efter, inte blir den väl bättre om den går fet vid ett högre kW-tal?

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

De exakta tal på CO2 har jag inte i skallen men de upplysningar jag har fått från Janfire är att CO2-halten varierar med effekten.

Jag misstänker att det har att göra med CO och andra otrevligheter och faktisk har jag inte lagt så mycket energi i frågan då det för tillfället är något jag inte har aktivt men jag har minnen av tal på 6-8% CO2 vid 3KW och 15% vid 23KW men dessa svär jag inte på, jag kan ha helt fel.

Rent teoretisk vore det bra om man får en "perfekt" förbränning men jag är mycket tveksam till att man verkligen kan få det rent praktisk och detta kan förklara ett mindre luftöverskott i inställningen som det ju brukar vara efter vad jag förstår.

När jag har mer exakta data om detta ska jag gärna återkomma men jag har inte lagt krut på detta än.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:De exakta tal på CO2 har jag inte i skallen men de upplysningar jag har fått från Janfire är att CO2-halten varierar med effekten.
Vad jag märkt är det framför allt vid riktigt låg effekt (7-8 kW) som det kan va svårt att få upp Co2 halten medans det inte är några problem att få den på 12,5% från 10-20 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Det var väl det jag tänkte...målsättningen är den samma, bara lite svårt att applicera vid så små effekter...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

puttee: din idé är bra och genomförbar men det finns ett antal olika fläkttyper på olika brännare som styrs på så olika sätt att det är nära nog omöjligt att göra en enhet som kan styra dom alla.

Sedan är fläktens hastighet inte enbart styrd av om det är eld eller inte, vissa använder även fläkten till att blåsa rent, har speciella rampningar i speciella situationer osv. så detta betyder att det rent praktisk är omöjligt om inte man har tillgång till ett signal som betyder "nu är det lambdastyrning som gäller" och kan använda detta signal till att växla över.

Slutsumman är att lambdastyrningen är genomförbar men att den ska integreras med styrningen och det kräver att styrningen är förberedd för det eller att man gör en helt ny styrning.

Att göra en helt ny styrning är möjligt, jag tror till och med att det vore en bra grej att göra det till vissa brännare, källkoden ska såklart vara öppen osv. men hur går det då med P-märkning osv?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Att göra en helt ny styrning är möjligt, jag tror till och med att det vore en bra grej att göra det till vissa brännare, källkoden ska såklart vara öppen osv. men hur går det då med P-märkning osv?
I de fall det bara rör sig om att koppla om några kontakter så är det ju omöjligt för tillverkaren att visa att man "gjort om" pannan med annan styrning så då är garantin inget problem. Annars är det nog bäst att vänta till garantin har gått ut.

Vad gäller P-märkning finns det väl inget som förhindrar att man som konsument modifierar en P-märkt produkt?

Du låter förresten lite sugen på att vara med och göra en sån styrning Icecap..?
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Alla features berättar jag inte om men en sak jag kan beskriva är en mätning: Var 5'de minut samlar min PC in statistik från brännaren, denna statistik innehåller även antal 1/100'dels sekunder som den interna skruv har fått ström.

...

Sedan har min uträkning jämförd detta tal med snittet över årets mätningar och avvikelsen blir utskrivet i % (ja, jag har varenda säck bokförd med densitet osv.)
Densitet, ska man tolka det som att du häller upp varje säck i en mäthink som du väger på en våg?

Du mäter alltså enbart tiden som skruven fått ström men tror du inte att det vore möjligt att förbättra resultatet genom att ta hänsyn till hur lång tid skruven går vid varje dosering? Rimligen borde den ha en viss liten "startsträcka"?

Sen undrar jag hur friktionsförhållandena ser ut vid kall respektive varm brännare? Går skruven måhända lättare då brännaren är varm?

Det borde ge bättre resultat att mäta skruvens fysiska rörelse som du ju också är inne på.

Tack förresten för att du som utvecklare delar med dig, åtminstone jag tycker att precis sånt här är jätteintressant!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är inte så extrem att jag mätar varje säck, jag har dock kontrollmätt säckar på vissa pallar for att ha koll på om jag är helt i skogen eller inte.

"Sen undrar jag hur friktionsförhållandena ser ut vid kall respektive varm brännare?"..... blir din brännare varm? Min är rumstemperatur vid all matningsmekanik så jag har inte kollat det.

Vad jag dock VET är att det som verkligen bestämmer hur mycket som matas fram är pelletsen storlek i första hand och sekundärt "halkigheten". Vestmarka 6mm slinker alltså igenom som "ett skott" men en lätt fuktskadat Laxå är trög som en ministerhjärna.

På min matning finns det ett visst "efterlöp" på matningsmotorn, den kanske varierar med olika pellets men den är kort ändå. Men jag vill som sagt se om jag på ett rimligt sätt kan mäta den fysiska rörelsen och se om dessa tal avviker från varandra innan jag drar slutsatser.

Och sedan var det det att bygga en ny styrning: Jag kan, javisst, men jag vill inte. Saken är att det är vad jag gör i yrket och efter vad jag har sett på olika bilder och sånt är det en del brännare som jag inte ens vill titta på: kretskort ska vara kapslade, det ska inte vara känsliga potentiometra, glappiga brytare och skit, det ska vara BRA gjort.

Att utveckla en sån styrenhet som kan anpassas till ett antal olika brännare kan gå men det blir så mycket trams och trubbel att det inte är lönt att hålla på med.

Styrningen till Janfire NH tog en del tid att rita, sedan kom det programmeringen som på sätt och vis inte är färdig än (mer vill ju ha mer) men är man en elektroniknisse finns det enkla vägar att gå:
Välj en bra processor som är enkel att programmera, t.ex. Fujitsu MB90F583 eller annan i den serie, Renesas M16C serien.

Dessa två har gratis C-kompilers (Renesas begränsat till 64K men det räcker LÅNGT!!!) och programmeras med en seriekabel + en jumper. Jag har t.o.m. gjort ett program som medger automatisk styrning av flashläge vilket "råkar" vara det program Janfire använder till att programmera enheterna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Jag är inte så extrem att jag mätar varje säck, jag har dock kontrollmätt säckar på vissa pallar for att ha koll på om jag är helt i skogen eller inte.
Intressant, hur pass väl stämmer vikten med angiven vikt, är det nån tillverkare som fuskar och levererar för lite?
Icecap skrev:"Sen undrar jag hur friktionsförhållandena ser ut vid kall respektive varm brännare?"..... blir din brännare varm? Min är rumstemperatur vid all matningsmekanik så jag har inte kollat det.
I Thermias brännare är ju den interna matningsskruven ledad i brännarkoppen (går rakt igenom den) så nog blir den varm alltid..?

Icecap skrev:Vad jag dock VET är att det som verkligen bestämmer hur mycket som matas fram är pelletsen storlek i första hand och sekundärt "halkigheten". Vestmarka 6mm slinker alltså igenom som "ett skott" men en lätt fuktskadat Laxå är trög som en ministerhjärna.
Men du doserar ändå pellets efter att mäta gångtiden på internskruven? Eller har du någon annan mätmetod?
Icecap skrev:kretskort ska vara kapslade, det ska inte vara känsliga potentiometra, glappiga brytare och skit, det ska vara BRA gjort
Vad har du för typ av kapsling till din styrning?
Icecap skrev:Styrningen till Janfire NH tog en del tid att rita, sedan kom det programmeringen som på sätt och vis inte är färdig än
Har du ingen deadline eller går du på löpande oändlig räkning? :wink:
Icecap skrev:Renesas M16C serien.
Aldrig hört talas om, vem tillverkar den? Är det nån småskutt eller står någon större bakom?
Icecap skrev:Jag har t.o.m. gjort ett program som medger automatisk styrning av flashläge vilket "råkar" vara det program Janfire använder till att programmera enheterna.
Betyder det att Janfire-ägarna kan skriva sina egna styrprogram och flasha om sina brännare? :D
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har vägt säckar och alla har hållit vikten ±mycket lite.

På en Janfire NH matar man in densitet och energivärde och den kompenserar matningen efter det. Då Vestmarka ju är skithård blir den knappast fuktskadat alls, en säck fick en reva, dagen efter en natts regn var de fortfarande hela, Laxå/vita pellets däremot "lösas upp" om man går förbi med ett glas vatten.

Så att styra med densitet/energivärde fungerar men är inte perfekt.

"Min styrning"??? Janfires styrning är inkapslat i en plastlåda och har alla anslutningar i form av kontaktdon, att byta styrenhet handlar alltså om att få loss kåpan på brännaren, därefter att jacka ur kablar och koppla dom i den nya. Kåpan kan ta lite tid men ett byte kan väl ta .... 10 min? 8 min till kåpa av/på.

Tidsmässigt var jag först projektanställd men har "råkad" bli fastanställd då det finns mycket annat att göra och jag tydligen är killen att göra detta. Det fungerar bra för mig iaf.

Renesas är en sammanslutning av Siemens och Mitshubishi' mikroprocessoravdelningar och jag skulle vilja påstå att de är ganska stora.....

Och ja, det är fullt möjligt för en Janfire NH-ägare att göra egen mjukvara och flasha in, det blir dock ganska besvärligt då jag (såklart!) inte släpper något, vara sig definitioner eller annat, alltså måste man köra "reverse engineering" och kolla upp styrdosan, sedan måste man skriva alla definitioner och göra programmet.

Skulle jag göra detta ville det nog ta ca: 2 månader att ha alla definitioner klara (kolla + testa osv.) varefter jag då kan börja med programmet. Efter ytterligare ca: 4 månader borde man då ha ett fungerande program och sedan kan man börja leka. Tider räknar jag i 8 timmer per dag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:På en Janfire NH matar man in densitet och energivärde och den kompenserar matningen efter det.
Är man alltså beroende av pelletsfabrikantuppgifter för densitet och energivärde för att ställa in brännaren?

Hur upplever du att tillverkarna är på att uppge såna uppgifter och stämmer de?
Icecap skrev:Renesas är en sammanslutning av Siemens och Mitshubishi' mikroprocessoravdelningar och jag skulle vilja påstå att de är ganska stora.....
Aha har inte hängt med där. Ser att dom även har H8 från Hitachi som jag jobbade med tidigare.
Icecap skrev:det blir dock ganska besvärligt då jag (såklart!) inte släpper något, vara sig definitioner eller annat
Varför inte en open source brännarstyrning egentligen? Sådant sporrar ju utvecklingen...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Varför inte en open source brännarstyrning egentligen? Sådant sporrar ju utvecklingen..."
Kanske en fråga att ställa till Janfire och inte till mig? ;-)

Men det sekund man laddar in egen mjukvara.... vem har då ansvaret vid garantifrågor osv? Om det kommer en solid bakbrand pga. programfel? Den situation kan bli mycket besvärlig att reda ut och det vill tveklöst bli till att någon vill skälla på Janfire "för att de säljer skit" när det i själva verket är deras eget program som suger och ställer till det.

Så ska man göra en open-source ska man samtidig göra ritningar så att folk själv, på eget ansvar, kan bygga pelletsbrännare, kanske erbjuda paket med motorer, skruv osv.

Jag har använd den densitet som uppges på säcken och det har fungerat ganska skapligt. Jag kollar hur mycket sot som bildas, ökar det på för mycket ökar jag lite på densiteten men i stort passar det alldeles utmärkt.

Renesas' M16C är en 16-bitars kärna som finns i många olika tappningar och storlekar och därmed priser.

Skrev fel förut, det är Hitachi + Mitshubishi som slog ihop påsarna så det finns tyngd bakom, faktisk är de tyngre än Fujitsu.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:"Varför inte en open source brännarstyrning egentligen? Sådant sporrar ju utvecklingen..."
Kanske en fråga att ställa till Janfire och inte till mig? ;-)
Jag misstänker nog att du har lite inflytande. :D
Icecap skrev:Om det kommer en solid bakbrand pga. programfel? Den situation kan bli mycket besvärlig att reda ut
Sant, det är ett stort problem. Möjligen att man kunde lösa det genom att ha ett säkerhetssystem som ligger ovanpå styrningen... lite som ett OS som ser till att applikationer inte kan spåra ur.
Icecap skrev: Jag har använd den densitet som uppges på säcken och det har fungerat ganska skapligt. Jag kollar hur mycket sot som bildas, ökar det på för mycket ökar jag lite på densiteten men i stort passar det alldeles utmärkt.
Hur gör du för att kolla sotbildningen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sotbildningen har jag koll på via en plugg på mitt rökrör. Jag misstänker att hålet är till för att mäta rökgaser men jag har en liten plugg i och den kollar jag regelbundet, den har en skåra som sot snabbt samlas i och när jag testar en ny pellets kollar jag den ett par gg per dag och blåsar ren vid behov.

Bildas det sot justerar jag lite och kollar lite oftare, brukar behöva trimmas 1-2 gg innan det är klart men sedan kör en pall utan problem.

Rörande inflytande är det nog tveksamt hur mycket jag har, jag är ganska säker på att Janfires VD har dessa problem med ansvar osv. helt klart för sig och därför är "mindre medgörlig" i den fråga och med all rätt.

Jag är inte heller säker på att det är en bra lösning för Janfire men det kan ju vara att en möjlighet att man kan köpa en färdig mekanik och styrkort med ett rudimentärt styrprogram i och sedan får fibbla själv med resten. Denna mekanik måste då vara väl fungerande och priset blir ganska högt, det behövs ju en support då folk KOMMER att ringa o fråga en massa.

Att göra ett system som har en "bas" som styr de nödvändiga funktioner är ju lite som att sälja brännaren omålad, sedan får man måla den precis vilken färg man vill.....

I en pelletsbrännare är mekaniken så nära knyten till elektroniken att det inte är samma jämförelse som med PC rörande open-source.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar