Bygga Själv

ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: Bygga Själv

Inlägg av ABSO »

pitea skrev:Jag får nämligen inte in nån brännare framanför pannan då jag endast har 10 cm utanför luckan på pannan fram till dörren. Så ja funderade på att bygga en een brännare om nån kunde hjälpa mig med en ritning.
Skulle det inte gå att vrida på pannan eller att ta upp ett nytt hål på sidan av pannan och trycka in en brännare där?
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Re: Bygga Själv

Inlägg av Mekaniker »

pitea skrev:Är det nån som har en ritning till att bygga en egen brännare?
Jag får nämligen inte in nån brännare framanför pannan då jag endast har 10 cm utanför luckan på pannan fram till dörren. Så ja funderade på att bygga en een brännare om nån kunde hjälpa mig med en ritning.
Efter att jag läst och sökt genom det mesta som finns på nätet på de språk jag klarar av så måste det bara vidkännas att icke sa nicke...
Det där med ritningar är omöjligt, principskisser finns det däremot massor av.

De senaste månaderna har jag själv plockat ihop en pelletbrännare av gammalt överblivet; oljebrännare som fläkt, skruv från en staketfot, vinkelväxel etc
Jag utgick ifrån det att inga ingrepp fick göras i pannan eller luckan, hela förbränningen skall ske inne i pannan samt att den skall ha en låg effekt för att säkerställa lång brinntid. Så det blev en liggande rörmodell med förvärmning av luften som på samma gång kyler ner matnings-skruven samt brännkammaren.

Visst brinner det bra, efter att justerat ner effekten till ung. 11 kW så har jag helt hyfsade värden:
Egen panna utan "EBK" med "EBK"
- Syre % 11<->14 4,5<->6
- CO2 % 7<->9,5 15<->16
- CO % 60<->200 ppm 60<->90 ppm
Temp ut 105<->110 100<->110

EBK betyder att jag satt in en tunnel framför lågan som förbränner en del av syret som smiter förbi i brännkammaren

Har redan "eldat upp" tio säckar och är lite överraskad själv, nästa steg blir säkerheten
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Om det nu råkar vara så att du har ett fristående pannrum med kulvert, fine! Bygg på.
Men pratar vi om att göra detta inne i boningshuset så ska det till mycket hängslen och livrämmar innan jag skulle köra igång den.
Sedan som någon indikerade... kanske enklare att bygga om dörröppningen än att bygga en brännare, men kanske inte lika kul...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

hmm tråden har ju tappat sin egentliga mening !

Frågan var från början

Är det nån som har en ritning till att bygga en egen brännare?

och inte om de var lämpligt att bygga en egen brännare !

Tror inte författaren ville ha en riskanalys på ämnet !

Om kan ju finnas alltid i tankarna de händer ju att du kör på tok så att dina kära och nära omkommer med en fabriksgjord bil !

Jag och en kompis har gjort en flisbrännare som jag använder mest för skoj (ej klar) går med pellets också men då blir de varmt kan lägga in några bilder om intresse finns

ps håller med icecap
Hemmabyggen kan bli minst lika bra !!!
går med pellets också men då blir de varmt[/b]
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Prova om mackez finns kvar, såg i en gammal tråd att han hade ritning på sitt hemma bygge 8) Vet inte om det fortfarande gäller :oops: men jag har för mig att han kunde tänka sig att dela med sig då i alla fall.

Men det är väl gratis att fråga :?

Lycka till.......
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Re: Bygga Själv

Inlägg av Highlander »

Mekaniker skrev: EBK betyder att jag satt in en tunnel framför lågan som förbränner en del av syret som smiter förbi i brännkammaren
Det där med EBK verkar ju funka rätt så bra har man ju sett några ex på! Du skulle inte kunna dela med dig av hur du har utformat den.

-Diameter + diameter i förhållande till brännarröret (utgår ifrån att du har en framåtriktad brännare)?
-Längd på EBK-röret?
-Montageläget? En bit framför brännaren?

Blev ju några frågor.....

Någon annan som har erfarenhet av det här med EBK? En bra grej eller något helt onödigt? Man kan ju tycka att om det nu vore så bra så skulle någon ha det som standard!?
Kommer just ihåg att jag har sett i någon tråd för ett tag sedan att det fanns en EBK som tillbehör till biosolpannan!? Kanske då är gjord till en Pellx/Gordic men det kanske skulle funka på en KMP också? Någon som vet/ provat?

Håller som bäst på med att försöka krama ur min anläggning lite extra med förhållandevis små medel. Dragluckan och shuntstyrningen har monterats, justering av brännare gjord och en tilläggsisolering av innertaket är planerad. Fler lågkostnadstips mottages tacksamt!
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Re: Bygga Själv

Inlägg av ingemar_o »

Highlander skrev: Fler lågkostnadstips mottages tacksamt!
byte av fönsterlister kostar inte så mycket :idea:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Fönsterlister är bytta. Byter dessutom fönster allteftersom vi renoverar i huset. Men tack ändå för tipset!
Nä, det jag mest funderar på är ideer som tex det här med EBK, baffelplåtar etc. Var också därför som jag ställde frågan i denna bygga själv tråd. En EBK ska nog testas framöver, någon som vet längd och diameter på Biosols ebk-rör? Kanske tom finns någon därute som har hittat på något hyss med en Albin Ekonom panna? Dela gärna med er av erfarenheter kring detta!
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Re: Bygga Själv

Inlägg av Mekaniker »

Highlander skrev:
Mekaniker skrev: EBK betyder att jag satt in en tunnel framför lågan som förbränner en del av syret som smiter förbi i brännkammaren
Det där med EBK verkar ju funka rätt så bra har man ju sett några ex på! Du skulle inte kunna dela med dig av hur du har utformat den.

-Diameter + diameter i förhållande till brännarröret (utgår ifrån att du har en framåtriktad brännare)?
-Längd på EBK-röret?
-Montageläget? En bit framför brännaren?

Blev ju några frågor.....
Jag har lite foton och de är som bäst under arbete, och gissningarna är rätt:
Det är ett liggande brännar-rör, som är inne i en kammare och gaserna tvingas delvis att gå igenom en tunnel på nytt förrän de får "lov" att utgå till rökgaskanalen.
Tunn 1.5 mm plåt men blir inte ens röd av värmen= alltså cirkulerar förbrännings-gasen tillräckligt snabbt för att "kyla" tunneln

Dock skall det sägas att jag inte satsar mycket pengar på materialkostnader, använde en plåthylla från skrotlådan till tunneln...

Måtten borde nog vara så att lågan har plats att breda ut sig i längd helt och hållet, storleken är svårt att säga kanske 2 ggr runt brännar-röret?
I min version så är inte bakväggen öppen utan stängd med en öppning neråt, bara för att hindra punktupphetting av pannans bakvägg samt tvinga gaserna neråt och in tillbaka

Och använd inte material (sten/ tjock plåt) som lagrar massor av hetta, det strålar sen tillbaka och förstör kanske brännaren: På vår sida har det varit de som experimenterat och det har varit både bra och negativa erfarenheter...
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Skriv svar