Hjälp min panna vill inte som jag vill

Här diskuteras allt kring vedeldning
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Hjälp min panna vill inte som jag vill

Inlägg av Zwentomen »

Har nu under 1-års tid kämpat med min Ariterm Biomix panna
http://www.ariterm.fi/index.php?page=16&lang=swe

Orsaken är inte pellletsdelan av pannan för den funkar klanderfritt. Däremot Veddelan av pannan fungerar väldigt beroende av sitt eget humör. Som idag till exempel, vädret var i stort sett perfekt och uppstarten gick hur fint som helst. Brukar alltid starta upp med "rakt" drag med några klena pinnar så att man får en fin glödbädd. Efter att jag fyllt pannan med ved och kastat om till omvänd förbränning så gick allt åt :twisted: :evil: :evil: :twisted: som det brukar. Jag höll på att städa där inne och tittar ut genom fönstret och ser till min stora glädje :wink: att "ångloket" startat. Min panna som skall fungera efter omvänd förbänning hade bestämt sig för att inte göra det i dag och ett besök i pannrummet bekräftade min farhågor. Hela inlägget hade börjat glödbrinna och någon egentlig omvänd förbänning var det inte tal om unte nej här var det kolproduktion på gång i pannan.... nåja efter lite arbet så fick jag det att brinna "rätt" väg igen.

Nåja det här får fungera som ett exempel på hur dåligt en panna med omvänd förbränning kan funka trots att jag startade upp allting rätt. Till saken hör att under det år jag haft pannan i användning så har dessa problem kommit och gått med jämna och ojämna mellanrum. Det finns veckor då allt funkar bra...det räcker med att man besöker pannrummet med 1! !!! timme i mellan och rör om så att träna inte skall haka upp sig.


Min fråga nu är detta vanliga problem hos pannor med omvänd förbänning? eller förekommer det även hos pannor med underförbänning?

Och ja jag har tillräckligt med drag skorstenen är ca 8,5 m lång 20 cm i diam. tilläggsluften fås....


Veden är "överårig" björk och delvis blandved
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:D
Har precis genomgått samma problem så jag fattar vad du menar med ånglok. :lol: Ibland var det riktigt spännande.

Vet inte om du kikat på tråden puffar & bakslag men summa sumarum så var mitt problem draget i skorsten. Och du med en skorsten på 8,5m * 20cm så bör du ha liknande problem tror jag. Har du kvar protokollet från sotarn ang draget? På min skrev sotarn 3Pa/m vilket betydde att jag hade 21Pa, vet dock inte hur relevant det är egentligen för då var den ju kall. Med värme borde det bli mer vilket jag tror att jag haft.Min skorsten är "bara" 6,5 * 20.
Den dragbegränsare jag installerade från början räckte inte till så jag installerade en till något större(Z150) och alla problem var som bortblåsta.

Jag tror att du klarar dig ibland beroende på väder och kanske hur iläggen går till eller typ av ved(fuktighet), så var det för mig i varje fall.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev::D
Har precis genomgått samma problem så jag fattar vad du menar med ånglok. :lol: Ibland var det riktigt spännande.

Vet inte om du kikat på tråden puffar & bakslag men summa sumarum så var mitt problem draget i skorsten. Och du med en skorsten på 8,5m * 20cm så bör du ha liknande problem tror jag. Har du kvar protokollet från sotarn ang draget? På min skrev sotarn 3Pa/m vilket betydde att jag hade 21Pa, vet dock inte hur relevant det är egentligen för då var den ju kall. Med värme borde det bli mer vilket jag tror att jag haft.Min skorsten är "bara" 6,5 * 20.
Den dragbegränsare jag installerade från början räckte inte till så jag installerade en till något större(Z150) och alla problem var som bortblåsta.

Jag tror att du klarar dig ibland beroende på väder och kanske hur iläggen går till eller typ av ved(fuktighet), så var det för mig i varje fall.
Hej
Lite enkelt utryckt så uppstår problemen med stigande undertryck i anläggningen ( panna och skorsten)
är samma som förbra drag och det i sin tur att förbränningen skenar ( övertändning ) okontrollerat
med glöd tändning av veden i pannan och puffar explosioner kan uppstå.

Två enkla åtgärder löser detta .
1 / Minska primär luften är samma som lägre förbränningstemperatur.

2 / Installera rätt storlek av dragbegränsare !
Storleken på dragbegränsare bestäms av skorstenens area, Höjd
pannans effekt i kW och bränsleslag

Dessa två saker löser enkelt problemet.
Plus att det sparar bränsle och håller lägre temperatur till skorstenen
minskar risken för kondens och skorstenen mår bättre.

Ett tillägg Dragbegränsare av rätt storlek ger bra besparing av pellets
sparar vitala delar i pelletsbrännaren också.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den fre 01 feb, 2008 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag håller på att försöka med rekomendation nr 2 till att börja med.

För stryper du primären så finns risken att du även sänker pannan´s möjlighet att leverera rätt effekt (flödet av gengas kan bli lägre).
Sen kan det ju givetvis vara så att primären är felinställd (för högt) och då måste ju den justeras.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jepp jepp.

Jo glömde förstås att säga att det mesta är prövat. Efter att pannan startades för drygt ett år sen har jag haft otaliga kontakter till tillverkarna här i Finland. Först hade jag problem med att komma underfund med om hur pannan funkar men det löste sig på några eldningsförsök. Sen var följande att Rökgaserna var på tok för heta 300-400 grader :shock:. Trodde inte att det skulle vara möjligt med en "moderna" panna som påstås vara "effektiv". Kontaktade tillverkarna och dom gav som svar att jag kan prova med dragbegränsare....sagt och gjort. dessa instalerades och rökgaserna blev nog svalare och ångloket gick igång igen av andra orsaker. Ibland gav det viss effekt att använda dem och ibland inte. Nya kontakter till tillverkaran som gav som följande förslag att skaffa en separat fläkt pga. för dåligt drag!!!. Nå efter många om och men "råkade" fabrikens" serviceteam ha vägaarna förbi och kom som snabbast och testa min panna. 2-3-5 timmar och de påstod att allt funkar inget är fel här inte....efter 5 timmen började problemen, ångloket startade trots att jag själv inte hade rört något....Pga tidsbrist fick teamet boka in en nya tid för proveldning och de lovade att om det är problem med draget så installerar de en rökgasfläkt åt mig....Nåja under följande proveldning testade de draget i min anläggning och konstaterade att det räcker till. Men att förbränningen inne i Eldstaden är lite ojämn :P så att veden ibland brinner för bra framtill och ibland för bra längre in.....De glada gossarna tillverkade en povisorisk plåt som skulle styra om primärluften så att detta skulle undvikas. Och efter någon timmes eldning så hade de löst det problemet. En viss tid efter så brann det någotsånär och jag tänkte ge mig att ok. Jag kanske lägger veden slarvigt i eller det annars skall vara lite si sådär nr man eldar med ved. Attt man har ett ånglok i källaren har grannarna vant sig vid det är ju trots allt inte alla dar.

Sen på Julafton när jag satt i Bastun på förmiddagen och höll på att få lite julstämningn och tittar ut genom fönstret :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: Vem har ett ånglok på gång igen om inte jag. Snabbt med en handuk runt magen ner i pannrummet och öppna pannan jaha de :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: vedträna hade hängt sig igen trots att längden var optimal och primären och båda sekundär luftintagen var optimalt ställda. God jul då.

Jag funderar allvarligt på att spränga pannan och sätta in en bergvärmepump....
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ok nu har jag lungnat ner mig lite och kan fortsätta. PÅ nyårsafton ringde jag igen till fabriken och de lovade att jag får en nya panna och mitt förslag har varit att byta till en Arimax 35 som jag hoppas skall vara lite lättare att använda. Har någon på forumet synpunkter på mitt alternativ. Jag själv har då hört att 35:an skall vara en ganska så "säker" brukspanna kanske inte då den mest förfinade men en som funkar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

När du öppnar pannan och ser att veden hängt sig. Är det en svart hög eller en rödglödgad?
Är den rödglödgad så har det kommit in syre eller hur. Och alldeles förmycket i förhållande till förbränningen.

Tjuvluft via luckor? Testat med tändsticka?

Hur länge brinner ett ilägg?

Jag gissar på att dom flesta gångerna så tuffar pannan på efter en stund. Gångerna när Ångloket kommer tror jag att den har stått och tjuvkört bra länge innan den för köra på. Vilket gör att massor av gas har gått ut och effekten blir enorm och likaså draget vilket bara ökar på eländet.

Spånar bara en massa ideer.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Jag håller på att försöka med rekomendation nr 2 till att börja med.

För stryper du primären så finns risken att du även sänker pannan´s möjlighet att leverera rätt effekt (flödet av gengas kan bli lägre).
Sen kan det ju givetvis vara så att primären är felinställd (för högt) och då måste ju den justeras.
Hej Wodda

Mmm jag menade inte han skulle stänga primärluften helt bara minska den lite i taget tills han hittar rätt öppning.
Bra att du hjälper till att reda ut olika inställningar för att kunna ge rätt råd.

Utan dragbegränsare blir det den här effekten,,,,
Jag kan förklara varför jag rekomenderar att minska på primärluften
denna hänger ihop med skorstens draget och, om draget tillåts att öka
Från 5- 10 - 15 - 25 - 40 Pa, och så vidare vad händer med förbränningens primärluft dena ökar olinjärt och tilltar i luftmängd vid stigande undertryck inte sant ?

Enkelt att räkna ut att den öser på med mer syre som i sin tur ökar gasutaget och temperaturen stiger och hettar upp vedförådet i pannan till det glöder eller blir övertänt.

Det är detta som en bra dragbegränsare i rätt storlek förhindrar.
Med dragbegränsare bryts den ökade draget på inställt Pa som är rekemenderat från 15 - 20 Pa och till låts inte bli större drag.
Givetvis ökar inte primärluften då heller.

MVH
Ruben[/img]
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Zwentomen skrev:Ok nu har jag lungnat ner mig lite och kan fortsätta. PÅ nyårsafton ringde jag igen till fabriken och de lovade att jag får en nya panna och mitt förslag har varit att byta till en Arimax 35 som jag hoppas skall vara lite lättare att använda. Har någon på forumet synpunkter på mitt alternativ. Jag själv har då hört att 35:an skall vara en ganska så "säker" brukspanna kanske inte då den mest förfinade men en som funkar
Hej Zwentomen

Har du samma typ av skorsten som woddas Schiedel Isokern 200 ?
Bra skorsten som ger förbra drag helt enkelt !

Lite logik Skorstenen är en fungerande enhet
och pannan en annan fungerande enhet.
Och för att pannan skall arbeta ostört utan att bli upphetsad av draget.
Är Dragbegränsare ett måste.

Läste också att veden var lite äldre och klyven björk ?
björk som lagras med barken på runt om har en tendens att bli murken
är lika med förstadie till att ruttna
och kan var lite döbränd med lägrevärmevärde i.

Det finns många teorier till ett varför saker beter sig på ett vist sätt.

MVH
Ruben
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

He he gubbarna från fabriken försökte med dålig ved teorin de också...men men min pappa har eldat med ved i hela sitt liv och jag har blivit påverkad och förstörd till att bli vedeldad därifrån. Nä veden är klyven och har inte ännu hunnit börja murna, sånt är onödigt att elda. Rutten ved behövs i skogen för att insekterna skall ha något att äta inte för att jag skall elda upp den.....


Jo Jag har som sagt dragbegränsare och de kanske fungerar till en början i vissa tillfällen. Annars eldar jag nog med dem stängda, har märkt att de ställer till med större problem med att de "förstör" draget.

Primären brukar jag se till att den hålls ca 3-6 mm öppen för bäst resultat= lämplig temp på rökgaserna
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej läste om dina problem med pannan,en dubbelpanna är nog inte den lättaste att elda ved i

har eldat med ved i Arimax 25 i 30 år utan problem,enda gång det kan ryka har varit på sommaren, när man eldar typ en gång i veckan för varmvatten
men det är lätt avhjälpt ,öppna sotluckan o tända på lite papper där så det blir drag i skorsten.

Annars inga problem med den skorstenens storlek för den pannan

Pannan är otroligt lätteldad o enkel

Väljer du en arimax 35 bör du ha stor vattenvolym minst 2500 L
Den är ju grymt stor med hög effekt o stort vedmagasin
Nu vet jag ej hur stort värmebehov du har ,annars kanske det räcker med en den mindre 25 an
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tackar för det. Har nog funderat på det där med att dubelpannor kan vara krångliga att elda i och har börjat småningom att tro på den teorin efter ojämna försök att få helheten att funka. Visst idag spelade allting bra förutom andra laddningen då fick jag vara där och "hjälpa" till för att det skulle få ordentlig fart.

Och ja det verkar ju lovande att det inte ryker med en "riktig" ordentlig vedpanna och att det fungerar lättare.

Effektbehovet är kanske lite i överkant med en 35 i vårt hus men vi har två döttrar som inte är så gamla än och jag antar att varmvattenförbrukningen kommer att öka i framtiden. Till min Biomix har jag nu en 1500 l acctank. Jag har möjlighet att få in en 1000 l tank till i pannrummet så det blir nog bra med den utökningen av volymen. Som det är nu med 1500 liter blir det att jag får elda lite för ofta för att jag skall tycka att det är bekvämt.

Orsaken till att jag valde biomixen till att börja med var möjligheten att smidigt kasta om från pellets till ved (bara kasta om på en spak och starta pelletsbrännaren och när man inte vill elda med pellets så stannar man pelletsbrännaren och kastar om samma spak och startar upp ångloket) Sen har det visat sig att jag är allt för snål för att elda med pellets. Endast då jag är borta i arbetsresor så har pelletsbrännaren fått vara igång.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Det går alldeles utmärkt att konventera en Arimax till pellets, i min 25a funkar det utmärkt
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Var har du satt in brännaren? Själv har jag en beqeum brännare som jag tänkt sätta i "sotluckan"
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Den är monterad i nedre luckan för asklådan

Men din Beqeum är tydligen uppåtbrinnande,tror inte den funkar bra i en Arimax med underförbränning,det bör vara en framåtbrinnade ex Roslagsb, KMP.

Skall du skifta ofta mellan ved o pellets blir det ganska så besväligt,rosteret måste nämnligen tas bort vid pelletselning ,o det väger ett antal kilo kanske 20, dessutom fastnar det vid vedeldning

Däremot borde den funka i en Arimax med överförbränning ,men då tappar du bort underfb. o troligen den keramiske ungnen,som ar så viktig vid vedeldning

(det blir mycket för o emot)
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar