Viking Bio -dålig kvalite!!!!!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

thias skrev:Börjar bli dax för mig att byta inrebrännarrör bulan på vänstersida blir bara större och större, med de nya priserna på brännarröret kanske man istället skulle köpa på sig en ny brännare som reservdels donator. Efter att jag bytt brännarrör har jag nästan bytt alla delar på brännaren. endast kretskortet är original. Detta på endast 4 år!!

Eller man kanske skall satsa på ett nytt märke :(
Jag hade sammanfattat allt det du skriver, och skickat ett brev in till Värmebaronen. Får du inte en ny brännare, så känns det som att rabatten på dito borde vara väl tilltagen..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

thias

Jo dom berättar väl.
Här citat ur värmebaronens katalog
Roster och inre brännarrör är förslitningsdetaljer, som efterhand måste bytas ut.
Dessa ska bytas genast så inga andra delar skadas.
För att öka verkningsgraden i brännaren och livslängden på roster och inre brännarrör bör följande punkter beaktas:
- Brännaren ska vara injusterad med ett instrument för den pelletskvalitén som används.
- Motdragslucka ska sitta monterad mellan panna och skorstenen, den gör draget jämnare.
- Ett förråd avsett för pellets ska användas, det gör matningen jämnare.
- Om användaren byter pelletssort ska en ny injustering göras, pellets har olika innehåll som kan påverka förbränningen.
- Använd Svensk Standard Grupp 1 pellets.
- Det är viktigt att rostret placeras rätt i brännarröret.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

manin skrev:thias

Jo dom berättar väl.
Här citat ur värmebaronens katalog
Roster och inre brännarrör är förslitningsdetaljer, som efterhand måste bytas ut.
Dessa ska bytas genast så inga andra delar skadas.
För att öka verkningsgraden i brännaren och livslängden på roster och inre brännarrör bör följande punkter beaktas:
- Brännaren ska vara injusterad med ett instrument för den pelletskvalitén som används.
- Motdragslucka ska sitta monterad mellan panna och skorstenen, den gör draget jämnare.
- Ett förråd avsett för pellets ska användas, det gör matningen jämnare.
- Om användaren byter pelletssort ska en ny injustering göras, pellets har olika innehåll som kan påverka förbränningen.
- Använd Svensk Standard Grupp 1 pellets.
- Det är viktigt att rostret placeras rätt i brännarröret.
Har du kraftigt avvikit från dessa då, Thias?

Att ha bytt samtliga delar (utom kretskortet då) på en fyraårsperiod kan inte anses som normalt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
soda
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 sep, 2006 02:16
Ort: Sundsvall

Re: Viking Bio -dålig kvalite!!!!!!!

Inlägg av soda »

Evald skrev::evil: Ska nu byta roster och inre brännar rör efter knappt 4ra pall pellets. OBS inget fel på pelletsen. Brännaren injusterad efter konstens alla regler. Min röris sa att Värmebaronen har haft mycket problem med deras brännare. Det har gått så långt att han har slutat instalera fler brännare tills värmebaronen har fått upp kvaliten. Jag är riktigt lack på värmebaronens skit. :evil:
Vill råda alla att inte köpa baronens produkt, för dålig kvalitet.

Jag har 2 roster i viking bio brännaren som båda spricker i 3:e luftspalten bakifrån sett efter knappt 3 ton förbrukning. Brännaren är bra inställd med rakgasvertyg, har fin sot och rökgas temp på ca 120 grader. Har inte haft ett driftstopp på 2 år.

Enligt Deras kundservice är det inte reklamerbart. Man får alltså räkna med att deras roster går sönder så här snabbt.

Ångrar bittert att jag köpt en sådan skör brännare.

Så går ni i köpartankar, välj något rejälare.
Parca norah 3000 kombi 1977, viking bio VB, veckoförråd contura 550 braskamin.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Kan det ha en del med handhavande att göra?

Jag har inte haft ett enda driftstopp (frånsett slut med pellets i förrådet)

"Man måste vara vän med tingen"

Förmodligen har jag väl bara tur med min brännare.

Som en känd idrottsman/kvinna sa:
Ju mer man lär sig och ju mer man tränar, desto mer tur får man i spelet.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
thias
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 17:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thias »

manin skrev:thias

Jo dom berättar väl.
Här citat ur värmebaronens katalog
Roster och inre brännarrör är förslitningsdetaljer, som efterhand måste bytas ut.
Dessa ska bytas genast så inga andra delar skadas.
För att öka verkningsgraden i brännaren och livslängden på roster och inre brännarrör bör följande punkter beaktas:
- Brännaren ska vara injusterad med ett instrument för den pelletskvalitén som används.
- Motdragslucka ska sitta monterad mellan panna och skorstenen, den gör draget jämnare.
- Ett förråd avsett för pellets ska användas, det gör matningen jämnare.
- Om användaren byter pelletssort ska en ny injustering göras, pellets har olika innehåll som kan påverka förbränningen.
- Använd Svensk Standard Grupp 1 pellets.
- Det är viktigt att rostret placeras rätt i brännarröret.
Men då borde dom väl inte skriva som dom gör i reklamen, Detta är ju direkt emotsägande tidigare inlägg.

Jag kan inte påstå att jag avvikit ifrån ovanstående "råd".
Brännaren är installerad av aukt. installatör med rökgasanalys men som installatören sa "Det är nästan omöljigt att få jämna och bra värden när matningen är så ojämn."
Bara bytt pellets märke en gång och eftersom fläkten byttes strax efter detta gjorde analys igen.
Är inne på mitt 5:e roster så detta har jag bytt ofta. Har alltid två st som jag byter mellan sotningarna.
Har ett mafa föråd med VB egen skruv.
Mottdragslucka installerad.
Och är alltid noga med placering av roster.
Bra kvalitet på pellets, första året körde jag med Hälleforsnäs, sedan dess med VIDA.
Sotar och gör rent brännaren/pannan med jämna intervaller, efter ca 15- 20 säckar, annars går förbrukningen upp direkt.

Så jag har svårt att se att jag gjort något fel. Jag eldar ca 4,5 ton/år så det är inte några stora mängder pellets som brunnit i denna brännare.

En sak som är positivt i det hela är att VB/installatören, tagit allt hitintills som garantiärenden (efter påtryckningar även första rostret). Men hur ser detta ut nu när garantin definitivt gått ut, vad går sönder nästa gång och vad komer det att kosta då?

En liten rättelse jag har bara haft brännaren i 3 år inte i 4 som jag sa tidigare. Hittade kvittot igår.
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är säkert många faktorer som spelar in och jag tror inte det har så mycket med handhavande att göra utan mera hur ofta brännaren startar, hur länge den går varje gång, vilken panna den sitter i, hur den är inställd, hur förbränningsutrymmet i pannan är utformat, pelletskvalitet osv osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Just det.

Ingen installation är den andra lik.

Anpassa efter förutsättningar är väl lösenordet.

Det verkar tyvärr som att de som har injusterat med instrument har större bekymmer än vi som justerar efter förutsättningar i installation.

Inget fel att justera efter instrumenten men om det drar 20% mer bränsle och förbrukar 20% mer i slitage på brännare så är det någonting som inte stämmer. Eller?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar