bygga förråd

Skriv svar
stoll
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 14 aug, 2008 19:08
Ort: Hallen
Kontakt:

bygga förråd

Inlägg av stoll »

Hej

Jag måste bygga om mitt förråd och undrar vad är bästa materialet (lackad spånskiva?) för att pelletsen skall glida ner bäst... Just nu gräver den ett hål rakt ner men pelletsen ramlar inte efter utan pannan stannar eftersom den inte kan mata...
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Normalt tömmes pelletsförråd först i mitten över intag. Man skall ha en stor lutning på förrådsväggarna för att undvika detta. Lackning av en spånskiva är nog inte rätt medicin, tror jag.

Ofta är orsaken till problemer i förråd det man kaller valvning. Är det det som händer hos dig?

Skriv också i din profil vad typ av utrustning du har.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du redan lutning med minst 45 grader,så kan du enklast spika på plywood ovanpå den befintliga skivan.Att måla blir nog för strävt och nöts bort efter ett tag.Finns ju också formplyfa som är behandlad för att tåla fukt och nötning.Används bl.a.till gjutning.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag har läst någonstans att lutningen i förrådet inte ska vara mindre än 40°
På andra ställen rekommenderar de minst 45° helst upp till 60° lutning.

Använd "formplyfa" som har en helt slät yta.

Jag har tidigare byggt ett förråd med ca, 30° lutning i bottnen och det funkade inte bra. Mycket skottning blev det.

Edit: Taxen hann före.

Lycka till. MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
stoll
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 14 aug, 2008 19:08
Ort: Hallen
Kontakt:

Inlägg av stoll »

Ja ni... lutning är nog inte som den ska. Först ska jag säga att jag inte byggt förrådet själv. förrådet just nu är 2,9 meter brett, 1,73 djupt och 1,15 högt. Jag fyller det med 3 ton i taget.

Ena sidan lutar men inte så mycket... andra sidan är lutningen borttaget av någon anledning.. så jag har byggt en nödlösning

Så här ser mitt förråd ut (numera ganska tomt):
Bild

Vad är formplyfa?

Mina planer är att skapa en lutning från toppen till skruven på alla tre sidorna. Skruven är alltså ca 10 cm in i förrådet från väggen...

Mer info om min utrustning:

Parca NorraHammar panna, med en Ecotech A3 brännare.

En bild av mitt pannrum:

Bild
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det är ju svårt att föreskriva medicin utan att veta vad problemet är och var orsaken till problemen är.
Det kan ju tänkas att du efter bygging av förråd har samma problem som du sen löser med att sänka skruven 3-4 grader.
Men igen, stoppar matning, bildas det valvning eller vad?

Bygger du om förrådet blir ju volymen mindre. Jag har leverat flera skruvanläggningar till förråd med plan botten och det funkar bra. Då kör man med flera inlopp i förådsskruven för att fördela spånet som kommer efter ett tag. Se tex http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7975
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Den bruna skivan som står där,ser ut som formplyfa.Den har hård yta och är hal.Du behöver inte gå ända upp till tak med lutningen,om du kan få 45 grader genom att prova dig upp mot väggen och har en hal skiva.Är det meningen att du får skotta fram till skruven som det är byggt nu och du kan komma in i förrådet?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
stoll
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 14 aug, 2008 19:08
Ort: Hallen
Kontakt:

Inlägg av stoll »

Det bildas valvning... alltså ett hål ner till skruven och pelletsen ramlar inte ner av sig själv... just nu är mitt förråd som alt. c i inlägget: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=48 men jag vill ha det som B.

Kommer med en bild under dagen.

Jag funderar på att sänka skruvens lutning en aning, men vet inte om jag törs göra det utan att störa matningen.

Mitt förråd rymmer lätt 4 ton så om jag bygger om det kanske det rymmer 2,5-3 ton vilket räcker för mig.

Just nu bränner jag ca 55kg pellets per dag... Då skall det tilläggas att jag har ett två familjs hur med en bo yta på ca 300 kvm och en källare på ca 100kvm dessutom går allt på Pellets, både varmvatten och uppvärmning i pannan som rymmer 160l.

Jag har funderat på en skruv som går längst hela vägen men vad kostar sånna?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har sett en "låda" av pressening. Med taljor som man lyfter runt om, och får pelletsen mot mitten. Fördel man kan utnytja hela utrymmet. I mitt fall halva pannrummet. Har ingen ännu, så det blir en del skotta...
stoll
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 14 aug, 2008 19:08
Ort: Hallen
Kontakt:

Har funderat...

Inlägg av stoll »

Jag har funderat på om jag skall bygga ett liten behållare vid skruven... så att jag har kvar hela förrådet som det är... och när det är lite kvar hoppar in och skottar in i behållaren... som är kanske någonstans runt 50x50cm med en tratt liknande botten?

Frågan är bara om det går att använda gipsplattor som jag har övers...de är 12mm tjocka. håller de tro?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Gipsplattor är inget bra material att använda till pelletsförråd. Dålig hållfasthet och sträv yta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stoll
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 14 aug, 2008 19:08
Ort: Hallen
Kontakt:

Alternativ

Inlägg av stoll »

Jag har även funderat på att köra ett kombiförråd...

Att ha ett stort förråd med ett litet "förråd" över skruven. 1:a gången mäter jag hur mycket som går in i det lilla förrådet och gör streck vid fönstret som jag gör av plexiglas som går från botten och upp till 1,57cm höjd. på så sätt ser jag hela tiden hur mycket som finns i. När det börjar minska fyller jag på från det stora. 1:a gången efter ombyuggnaden så köper jag säckar så jag kan mäta hur mycket som går i det lilla.

På detta sätt slipper jag mätningen via cykeldatorn som inte visar särskilt rätt just nu. När förrådet sedan är tomt fyller jag bara i det i Pelletskalkylen.se

Ritningen är här

Vad tror ni?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Om du fyller resten av förrådet med säg 4 ton,så får du skotta säkert 3/4 av det som inte självrinner in i det lilla förrådet :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar