Ny panna, vilken ska man köpa??

Här diskuteras allt kring vedeldning
swoosh
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 dec, 2008 18:00
Ort: Ytterberg

Ny panna, vilken ska man köpa??

Inlägg av swoosh »

Har nu efter många om och men bestämt mig för att jag ska köpa en ny panna och uppgradera uppvärmningen av huset.
Därför ställer jag den knepiga frågan på detta kunskaps späckade forumet, vilken panna man ska köpa och varför.

Baxi har ju ruskigt fina pannor, dock till lite mindre fina priser.
Orlan verkar ha fina pannor till bra priser men funkar dom bra?
Atmos vet jag inget alls om men verkar vara välgjord.
Calmar verkar ju också vara en fin panna.

Ni förstår vad jag menar. Vilken panna ska man välja?
Ska man slå på stort och investera i en ny Baxi panna eller ska man gå på en billigare Orlan panna eller blir man besviken då?

Kort sagt, hjälp mig med synpunkter på vilken panna som verkar vettigast att köpa. Jag är inte emot att köpa en dyr panna men då ska det vara värt det. En billig panna kan ju kanske vara lika bra, skillnaden i pris kanske bara sitter i namnet, jag vet inte.

Kan tillägga att jag har tänkt elda mot 2m3 acktank.
Passat panna (oljefat) 21kW från -86
Laddomat 21
500L Acctank, bara till golvvärme i halva huset.
175m2 uppvärmt hus.
Huset byggt 1945, renoverat och utbyggt -01
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Det kostar att ligga på topp
Har en baxi panna själv och är mycket nöjd.

Men om man ska vara objektiv så är det viktiga att man har en sugande fläkt keramik och hög verkningsgrad.
Vad jag har läst och sett så tycker jag Gasell Quick verkar vara en panna där utvecklingen har tagit ett steg vidare. Lite dövikt att värma blir varm på en kvart endst 50 L vatten.
Vad har du för hus?
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
swoosh
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 dec, 2008 18:00
Ort: Ytterberg

Inlägg av swoosh »

Eldflugan skrev: Vad har du för hus?
Huset som ska värmas är 1½ plan med källare byggt -45 men utbyggt -01. Det är hyffsat bra isolerat. Halva huset värms av golvvärme medan den gamla delen och ovanvåningen värms av vanliga radiatorer. Källaren värms från pannrummet.
3glas fönster sitter monterat överallt utom i hallen, det ska dock bytas till sommaren då hallen ändå ska byggas ut.

Planen är även att värma upp garaget när jag har bytt pannan, måste dock montera element.

Med garaget inräknat blir det ca: 200m2 att värma.
Passat panna (oljefat) 21kW från -86
Laddomat 21
500L Acctank, bara till golvvärme i halva huset.
175m2 uppvärmt hus.
Huset byggt 1945, renoverat och utbyggt -01
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Om du hade tänkt dig att anlita en rörmockare lokalt kolla vad han har att erbjuda för allternativ tillverkare och lösningar. Om du tänkt dig att göra jobbet själv får du väll ta det märke du själv tror på. Om din anläggning ska bli svanenmärkt ska du ha en panna med 90% verkningsgarad samt en acc-tank på 18* eldstadsvolymen.
Ditt hus verkar ju ha ett ganska lågt energibehov per m2 efter din beskrivning så 2m3 tank räcker. Om man sedan tänker på att en vedpanna har en livslängd på minst 20 år så är investeringskostnaden initialt ingen större skillnad det är väll inte mer än 10k mellan budget och de etablerade.
Det nyaste rönen i pannbranchen är små vattenvolymer där pannan snabbt kommer upp i arbetstemperatur och du får mindre förluster i starten av eldningen
Mvh Eldflugan :twisted:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vilket då automatiskt begränsar panneffekten, då 2 m³ tankar delat med 18 ger en eldstadsvolym på ca 110 l. Det innebär automatiskt en ganska liten panna. Min är på 35 kW, men har en volym på 140 liter.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Man kan välja mindre acc-tankar men "svan" kravet är 18* eldstadsvolymen. Det finns eller fanns bidrag att söka och då är kravet 18* för att få bidrag men det är inte förbjudet att installera utan acc-tank även om det inte är så klokt.
Har sett paket där de sälger 2*750 L till Baxi innova 30 men den har volym på 135L eldstadsvolym jag valde en 2500L tank till min.
Tips om du tittar efter tankar kolla med Husqvarna tanksvets verkar ha bra priser på oisolerade tankar
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med 200 m2 bör du nog ha iaf 3 m3 acktank, Bör dimensionera så du klarar 1 dygn då det är som kallast utan att måsta elda på morgonen..
Sen om du måste lägga på en gång kanske gör mindre då har man ju redan tänt o det andra ilägget sköter sej själv..

Har du nån uppfattning hur många kW huset behöver då det är som kallast??
Kan tänka mej runt 9-10 kW vilket gör att du klarar dej med en eldning/dygn med 3 m3 som rymmer 175 kWh, Det räcker då i 17-19 tim innan pannan måste tändas igen men det är ju inte fel med marginal.. :wink:

Det går ca 175 l ved för att ladda 3 m3 + att huset förbrukar under tiden man fyllertanken så t,ex en Calmar v33 får du lägga på en gång för att fylla hela volymen, Då det är som kallast så får du stoppa i 2 fulla ilägg i en sån panna..

Vad är det för bidrag man kan få om man byter till vedpanna??
Som jag förståt det så har man tidigare fått om man bytt från olja till pellets (ej ved) men det är borta nu men kvar finns vid nybygge tror jag iaf.. :roll:
Då fick man iaf max 15000:- för bio system
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

André skrev:Vad är det för bidrag man kan få om man byter till vedpanna??
http://www.regionorebro.se/blameny/ener ... 44017.html


Nu har jag ingen erfarenhet av Calmarpannan men att ladda 3m2 gör du inte på ett ilägg i en Baxi innova 30 dom ska ha liknande effekter det går åt minst 2
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vad kostar veden i Örebro, egentligen??

De skriver att genom att byta till en modern vedpanna kan normaleldaren spara arbetet med att kapa och klyva 7-8 m³ ved varje år, eller 5000 kronor.

Senast jag köpte björkved skaffade jag 30 m³ (travat på lastbilen, alltså). Sur var den, så den vägde 17 ton. Den veden kostade 5500 kronor, men den eldar jag inte upp på ett år.

Verkar vara billigare att elda med olja i Örebro...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Vet inte vad energikontoret beräknar sin uträkning på men det verkar mycke. Skit samma det var inte det som var frågan utan om det gick att få bidrag för att installera vedpanna

Här är en länk om vedpriser http://goto.glocalnet.net/waggetorp/ny_sida_3.htm

250 kr är deras värdering av björk långved
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det där bidraget gäller ju bara i Örebro.Det är KLIMP bidrag.
Kommunen kan söka bidrag från Naturvårdsverket.Här så får vi bidrag för vindsisolering.
Och det finns inget krav på 90% verkningsgrad i svanenkravet.Däremot brukar man säga att ack skall vara minst 18* eldstads volymen.Men det är ju inget lagkrav
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Nej fel av mig det ska vara 15* eldstadsvolymen för manuelt eldade pannor. Svanen är inget lagkrav bor du utanför tättbebygt område gör du som du vill.
http://www.svanen.nu/sismabmodules/crit ... d=92739001
Senast redigerad av Eldflugan den mån 12 jan, 2009 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

verkningsgraden ska vara enligt citat:
K18 Verkningsgrad
Pannans verkningsgrad: ηk ska uppgå till:
Manuellt matade pannor: ηk = 73 + 6 log QN
där
QN står för avgiven effekt vid nominell last.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Eldflugan skrev:Nej fel av mig det ska vara 15* eldstadsvolymen för manuelt eldade pannor. Svanen är inget lagkrav bor du utanför tättbebygt område gör du som du vill.
http://www.svanen.nu/sismabmodules/crit ... d=92739001
Och det är inget krav i tätort heller.Svanen är bara en märkning.
Det du svamlar om är alltså bara kravet för att få Svanen märkning..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Svamlar?
Verkar va du som inte kan hålla isär begreppen
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Skriv svar