Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

En trevlig funktion i UVR1611 som TA nämnde är att man kan ange värmebärarens värmekapacitivitet. Så beroende på vilken mängd propylenglykol (eller vad man vill använda) man blandar i vattnet så kan man alltid justera detta värde så att effekt och energi beräknas rätt.

Standardvärdet i UVR1611 är satt till 4.07, baserat på en blandning av 50% vatten och 50% glykol.

Så t ex för rent vatten skall man ändra detta till 4.19

// Åke
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Åke,

Är det inte så att energimätare-funktionen HQC räknar noggrannare genom att approximera linjärt genom två kalibreringspunkter på 0,01° när medan de vanliga givarna endast kalibreras genom att addera en konstant (dvs en punkts-kalibrering) men att visningen av temperaturvärdena är korrigerade med enpunkts-kalibreringen? (Var det begripligt?)
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

ake_l skrev:Standardvärdet i UVR1611 är satt till 4.07, baserat på en blandning av 50% vatten och 50% glykol.
Var ställs detta in? I min UVR 1611 under HQC-funktionen väljer man antal % frostskydd. Som standard står det på 0 %. /Johan
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Ja det är rätt, det är där man ställer in detta.
Jag hade inte kollat själv, bara fått infon från TA.

Jag skickade en ny fråga till dem om de hade någon tabell eller liknande över vilka procenttal man skall använda för olika frostskyddsvätskor, men de svarade att de testat med flera produkter på marknaden och funnit att det bara rörde sig om mindre än 1% skillnad för olika frostskydd. Så de tyckte inte vi skall lägga någon energi på att dyka djupare i detta eftersom felet antagligen blir större pga felmarginalen när man blandar vattnet och frostskyddet.
Kan väl ligga något i det.

Så deras rekommendation är: blandar du i 35% frostskydd så ställ värdet "FROST PROT." på 35%.

// Åke
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Johan_F skrev:Är det inte så att energimätare-funktionen HQC räknar noggrannare genom att approximera linjärt genom två kalibreringspunkter på 0,01° när medan de vanliga givarna endast kalibreras genom att addera en konstant (dvs en punkts-kalibrering) men att visningen av temperaturvärdena är korrigerade med enpunkts-kalibreringen? (Var det begripligt?)
Jo, precis så är det.
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Blanda så lite glykol jag behöver. Jag kan knappt tänka mig att ni i söder behöver ligga på 50%. Själv ligger jag kanske runt 23-30%. men det beror ju på kvaliten på glykolen också.

Brukar ta ut ett frysprov varje höst å slänga i frysen. Klarar de det, klarar de vintern här i alla fall. Knappt aldrig under -10, maximalt kanske -15.

Ja vad ska man säga.

Anläggningen fungerar så man glömmer bort den. Dumpade värme någon dag i avloppet då båda tankarna slog i topp. Sen lungnade det ner sig och mulnade igen. Fick väl för någon av de första gångerna rejäl användning av att ha två maxladdade tankar då det täckte varmvattenbehovet 2-4 dagar efter maxladdning då solen försvann.

Värmepump malplacerad sedan sista eller näst sita veckan i Mars. Förhoppningsvis till långt in i Otober.


Skulle jag ändra något skulle jag nog köpa en platt till Solslingan, kanske en panel till på taket för att täcka lite förluster (problemet här är bara att då har jag ännu mer över på sommarhalvåret som jag inte har någon användning av), sätta shunt på sekundära slingan så den kan köra elementslingan vintertid vid lågtemp, solslingan nere normaltemp och mycket sol, tanken uppe vid lite soltimmar. Men jag tror inte för min del att det knappt lönar sig kontra ombyggnaden och mermaterielet. Kanske på lång sikt.

Man skulle ju kunna göra det för att det är kul. Jag har annat å göra just nu än kul tycker jag!.


När något pajar i anläggningen i framtiden kanske jag kopplar om underkylningen på tanken från varmvattenslingorna, termostatsyrd retur från elemetslingan in i tanken, platt, olika höjder på insläpp av värmepump.


Koppla på ! :D
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har nu fått en slutsumma på vad ett års solpaneldrift har gett.
5799kWh vilket blir 414,2kWh/m²

Mellan höst & vårdagjämning(6mån) blev det ca 900kWh

April 986kWh & Maj 883,7kWh

När jag själv ser dessa siffror kan jag undra om vakuumpaneler är ett smart val? Hade nog personligen hellre velat ha ett par m² extra under April & Maj istället för en högre vakuumspanelskostnad(jämfört plana paneler).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Go kväll,kokar det i panelerna en sån här fin dag? :shock:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Go'kväll. Näe, inget kok här ännu, tappade lite tanktemp härom dagen, håller på och fyller mina 1600l. med solvärme nu igen inför kommande dagar med "sämre väder".
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Wodda skrev: När jag själv ser dessa siffror kan jag undra om vakuumpaneler är ett smart val? Hade nog personligen hellre velat ha ett par m² extra under April & Maj istället för en högre vakuumspanelskostnad(jämfört plana paneler).
Man ångrar nog alltid att man inte har större tank eller solfångare. Själv har jag för liten tank, men vår och höst stämmer systemet perfekt.

Jag har ibland funderat på om en större (billig) plan solfångare som kan gå i stagnation när tanken är full är ett smart val. Man håller ner kostnaden och kan ha hyfsad effekt även under den mörka tiden av året. Man kan eventuellt ha en jättestor väggmonterad solfångare som man reducerar ytan på sommaren. 24 kvadrat eller nåt sånt....

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Perpetum du tar orden ur min mun.... :lol: .
Jag har precis packat ihop mina 24m² solfångare som jag har till poolen och funderingarna har gått emot att glasa in dessa på taket. Även om dom bara skulle ge hälften av vad vakuumrören ger vid lite högre temp (max 50°C)betyder det att jag skulle få 40-50kWh extra en solig dag i April. Och dom skulle säkert vara skitbra till att leverera lågtemp i mängder <40°(duger till värme i huset). När jag har dom till poolen höjer dom vattentempen 2K på en dag och då håller poolen 70 000 liter.
Frågan är bara vad glas kostar till 24m²?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Matab skrev:Go kväll,kokar det i panelerna en sån här fin dag? :shock:
Mina paneler kokar titt som tätt, vilket ger mig en del problem som någon kanske har en lösning på?

Jag har 90 st vakuumrör och en 750 L tank. Vid 99 C i kollektorn stoppar jag pumpen för att undvika att ånga pumpas runt i systemet. Detta inträffar när det varit ett par, tre dagars sol och tanken är mättad. Grejen är att trycket då ökar så mycket att säkerhetsventilen (6 bar) löser ut och tömmer ut 2-3 liter vatten. I bästa fall händer detta på sen-eftermiddagen och jag behöver fylla på nytt vatten. I sämsta fall sker det när jag inte är hemma och pumpen börjar så småningom gå igen. Då det saknas så mycket vatten riskerar pumpen gå torrt.

Skall trycket verkligen öka så mycket eller har jag problem med mitt expansionskärl?

// Åke
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Partiellförångning kanske skulle vara lämpligt?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Partiell förångning innebär att när solfångaren blir
överhettad tillåts ångbildning i solfångaren och denna ånga pressar ut och ner
värmebäraren till det extra stora expansionskärlet i solkretsen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Wodda skrev:Partiellförångning kanske skulle vara lämpligt?
Jo, jag har kopplat systemet för partiell förångning. Mitt expansionskärl är på 18 liter och 1,5 bar förtryck. Jag har ca 17 liter vatten i systemet (solslinga+kulvert+solfångare). 18 liter expansionskärl borde vara tillräckligt då, eller?

Det som får mig att misstänka att jag har problem med expansionskärlet är att det inte verkar innehålla något vatten även när trycket ökat till 5 bar. Är inte detta konstigt?

// Åke
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Säkerhetsventilen på 6 bar kanske ger för dålig marginal för att systemet med partiell förångning ska fungera ? Det finns säkerhetsventiler på 9 och 10 bar som du kan prova.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar