vilken panna ska man köpa? gäller beg

Skriv svar
killejkpg
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 20:46

vilken panna ska man köpa? gäller beg

Inlägg av killejkpg »

funderar på att byta ut min panna nu då den är väldigt gammal
vilka märken är att rekomendera från er som vet
eldar bara med pellets nu
Ecotec B1 50kwh- Ny (panna acinax 350 bio)
Ecotec A3 15kwh- (panna norrahammar)
Janfire flex A - (panna econom)
Green energi 50kwh (rör brännare) gammal norrahammar panna
Px 21- panna ?
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Vill man ha en billig panna så funkar ctc 1100/1200 och nibe city. Dom får man för ett par tre tusen. Men med dessa så blir det sotning ofta och dom är inte lika effektiva som en riktig pelletspanna

Är också fundersam på vilka beggade pelletspannor som rekomenderas.
CTC 171b PX21 -04
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Kruxet e att många beg pannor e FD oljepannor,Med liten brännkammare,eller väldigt trånga rökvägar,, Alltså ingen plats för aska.Så vad de ju priset. Mecoli även kallad janfire en bra pelletspanna likaså biosol.Men då blir det ingen ved hädan efter. Jäme&Fokus har vissa smarta lösningar,,Men hur gammal panna törs man då köpa...?? Å sen vet jag ju inte hur ditt pannrum ser ut,Hur de e med plats.Så de e svårt att ge råd.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

killejkpg kanske intressant för dej lägg ett bud på bara pannan!
http://www.blocket.se/kronoberg/Panna_F ... ?ca=16&w=3

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har nog ganska litet utrymme för aska, men kakbildningen i brännaren gör att det får bli uraskning ganska ofta ändå.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
lillPiP
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 22:43
Ort: Arvika, Värmland

Inlägg av lillPiP »

Hej!
Sommaren -08 gjorde jag som du tänkte göra.
Jag köpte mig en begagnad Star-panna -01 och iväg och hämtade en begagnad Viking Bio från 06/07.
Inköp av panna+brännare samt installation hamnade på någonstans under runt 16000, tror jag. Den utgiften tjänade jag in första driftåret, då jag innan körde en gammal oljepanna med olja/elpatron från vikingatiden.

Visst pannan är en fd oljepanna, men Värmebaronen säljer den än fast nu som pelletspanna. Kombinationen med deras panna och brännare som jag köpte funkar fint. Jag har inget att klaga på. Sotar gör jag en gång i veckan när jag ändå fyller på förrådet.

Kombinationen jag var inne på från början var en CTC 1100, men just som de var så dök Starpannan upp till ett fint pris. =)

Denna kombinationen gjorde jag eftersom jag bor själv och inte vill låna mig upp, varken till en ny pelletsanläggning, luft/vattenpump eller bergvärme.
Att bara få in en fräschare panna med pelletsbränning gav mig ändå en fin värdeökning på huset.
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Skriv svar