En nybörjares bekännelser

larre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 20:28
Ort: Lund

En nybörjares bekännelser

Inlägg av larre »

Hej på er,

Jag har ett längre tag gått i funderingar att skaffa panna och börja värma huset med pellets, ved och i framtiden sol. Vi har ett hus från 1870 på 180m2 som från vår inflyttning värmdes enbart med en jordvärmepump men som numera kompletterats med kakelugn och täljstenskamin. Trots detta så går värmepatronen i värmepumpen för fullt under vintern, i undantagsfall stängs den av, i vintras hade vi dessutom svårt att nå upp till 20 grader utan att elda. Uppskattar att elförbrukningen för hela huset hade legat på 25000kWh om vi inte kompletteringseldat 6m3 ved i kamin och kakelugn.

Vedhantering är alltså inte främmande för oss men vi känner ändå att pellets är det som ligger närmast till hands när det är som kallast.

Vår plan (och här tar vi gärna emot kritik och synpunkter) är att skaffa en panna som kan elda både ved och pellets. Pannan tänkte vi komplettera med ackumulatortankar, en av tankarna med inbyggd VVB.
Vi har ett litet pannrum med murad skorsten inne i huset och planen är att ha pannan och veckoförrådet där och ackumulatortankarna i angränsande rum. Pannrummet kommer att bli trångt men vi tror att det kommer att fungera. Alternativet är att bygga ett pannrum i anslutning till garaget men då behöver vi en lång kulvert in i huset.
Under huvuddelen av vintern är planen att elda med framförallt pellets, under vår, sommar och höst tänkte vi klara oss med ved och i framtiden solfångare.

Ok så långt?

Några frågor:
Ackumulatortankar – vi har ett utrymme som vi skulle vilja använda, 2,2x2,9x0,9m (hxbxd), och maximera utnyttjandet av. Kan man skaffa specialbyggda tankar eller ska vi köpa färdiga?

Framförallt, hur mycket tankar behöver vi?

Panna – tänkte köpa en begagnad på Blocket, något man bör tänka på?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Larre
:scratch: :scratch: :scratch:
-----------------------------------------
Hus från 1870 på 180m2
Uppvärms med Termia jordvärmepump samt kakelugn och täljstenskamin
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Kombipannor brukar vara lika dåliga på ved som olja/pellets, en kombipanna är alltså en nödlösning.

Ska ni elda med pellets behövs ingen tank för den del men för solvärme och ved behövs det dock tank. Storleken vill jag inte kommentera speciellt men efter vad jag har läst har "de tunga grabbar" 2-3m³.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Att tänka på är att en modern vedpanna med keramik är väsenskilld att elda med i jämförelse med en äldre kombipanna. När jag bytte panna minskade vedförbrukningen till hälften. Röken ur skorstenen minskade till nästan ingenting medan jag tidgare var rädd att grannarna skulle klaga.

Till ett så stort hus behöver du nog minst 2000 l i acktankar för att det ska bli något så när bekvämt. Mitt hus var mindre än hälften så stort och jag hade två 500 l acktankar.

Ska du inte byt mellan pellets och ved hela tiden går det ju ofta att komplettera vedpannor med pelletslucka. Det blir kanske bättre än en kombipanna. En äldre panna kan dock fungera hyffsat till pellets men inte till ved.

Om du hittar en panna på blocket ska du tänka på att den ska ha keramik i eldstaden och att den har under eller allra helst omvänd förbräning. Sedan har en modern plåtpanna inte har samma livslängd som en av gjutjärn. Jag skulle nog inte ha köpt en panna om stått urmonterad ett tag och rostat. Bäst är att få ta den direkt den monterats ur och sätta i den direkt.

Om du räknar hur mycket du sparar på att elda med ved så inser du att det blir ekonomi frå dag ett även om du lånar till anläggningen.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: En nybörjares bekännelser

Inlägg av Torsten »

larre skrev: Vår plan (och här tar vi gärna emot kritik och synpunkter) är att skaffa en panna som kan elda både ved och pellets.

Panna – tänkte köpa en begagnad på Blocket, något man bör tänka på?


Dags att tänka om helt. En panna som man eldar ved i och en panna som man eldar pellets i är nästan helt motsatta saker.
Begaagnade pannor för pellets kan man få tag på rätt billigt men pannor som man kan och får elda ved i ska man köpa nytt. Det urmodiga skräp som finns på blocket får du sannolikt inte ens elda i om några år.
En vedpanna värms upp och kallnar vid varje eldningscykel och livslängden blir därför inte heller så lång att det finns någon mening i att titta efter begagnat. Installationskostnaden blir såpass stor för ett vedsystem med tankar att kostnaden för pannan, drygt 30000 inte är något att snåla in på.
En vedpanna ska ha liten vattenmängd för att minska förlusterna medan en pelletspanna som inte körs mot acktank ska ha stor vattenmängd.

Har du bestämt dig för acktankar så är det en modern vedpanna du ska titta efter. Calmar V33 kan till exempel fås i en version med uttag för pelletsbrännare i sidan.
Tankar brukar man rekommendera så stora som möjligt, minst 2,5 m3
Huskvarna tanksvets specialbygger tankar till ett utrymme om tankar i standardformat inte får plats.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
larre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 20:28
Ort: Lund

Inlägg av larre »

Får börja med att tacka för era snabba och utförliga svar.

Känns som vi har tänkt rätt när det gäller acktankarna, har kollat runt lite och det verkar vara enkelt att få tag på 750liters tankar så det blir nog lagom med tre stycken.

Angående pannan så har jag faktiskt köpt en begagnad panna på blocket, en Albin Trio De Luxe med dubbla brännkammare. En kammare för ved med keramik och underförbränning och en kammare för oljebrännare där jag tänkte montera en pelletsbrännare. Hämtade pannan samma dag som den monterades ut och den står nu i mitt garage fylld med vatten. Har blivit lite avskräckt dock av era kommentarer men väljer troligen att testa detta ett tag och lägga pengarna på acktankar, skorstensrör, pelletsbrännare och expansionskärl så länge.

Nästa steg blir att göra en bygganmälan och börja skapa en inköpslista.

Tack för era synpunkter.

/Larre
-----------------------------------------
Hus från 1870 på 180m2
Uppvärms med Termia jordvärmepump samt kakelugn och täljstenskamin
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

ingen fara med panna om den står ett tag med vatten i. bara det inte kommer in syre någonstans. se till attt den är tät vid alla anslutningar och luckor osv.
Man kan väll om man vill ha i någon vätska med korosionskydd.

Men ska den inte stå längre än några månader är väll det ingen fara på taket.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tror det är den pannan som senare kallades för Thermia Tric.
Här är en liten beskrivning:
http://www.greenpeak.se/res/Skotselflaktar/tric.pdf
Här är en test spm Äfab gjorde:
http://www.radron.se/Documents/Tester%2 ... nare_2.pdf

290 liter vatten i pannan och köra mot acktank blir stora förluster.

Men om du redan har en underdimensionerad jordvärmepump så varför inte värma mad den vår,sommar och höst. Det är väl bara vid överbelastning den sätter på elpatronen?
Du planerade ändå att elda med pellets på vintern så varför blanda in en verkligt ineffektiv kombipanna som varken är bra på ved- eller pelletseldning.
Bättre satsa pengarna på en lösning som fungerar bra och effektivt i stället för dyra acktankar och solfångare när det ändå inte blir något effektivt och bekvämt system i slutänden.
Jag tycker det låter som ett drömläge att det redan finns en jordbärmepump för sommarbruk.
Hade också en ineffektiv kombipanna som jag fick såga sönder bit för bit för att få ut den från pannrummet. Känns bra att nu ha en effektiv och lättsotad oljepanna att elda pellets i.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Är ju lite färgad av att jag själv gått från pellets till bergvärme men ändå..

Har du undersökt vad/om det går att "bygga" ut jordvärmen så att den räcker till utan att elpatronen?
Kostar ju ganska mycket det du pratade om att installera. I ren driftskostnad så är ju jordvärmen billigare än pelletsen såvida du inte har tänkt att elda ganska mycket med ved.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
larre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 20:28
Ort: Lund

Inlägg av larre »

stingray skrev:Har du undersökt vad/om det går att "bygga" ut jordvärmen så att den räcker till utan att elpatronen?
Vi har i dagsläget slang som är nedlagd 1980 och omkopplad i omgångar. M.a.o vi har ingen riktig ritning som visar var den ligger eller hur mycket som ligger. Vi är absolut inte intresserade av att lägga ner ny slang och därmed få hela trädgården sönderkörd.

På många ställen där slangen ligger har vi idag gropar/kullar eftersom det har bildats så mycket is på slangen så att jorden har satt sig runt om.

Är det något som vi är trötta på så är det jordvärme :-(
-----------------------------------------
Hus från 1870 på 180m2
Uppvärms med Termia jordvärmepump samt kakelugn och täljstenskamin
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Bildats is på slangen.. öö är den inte nergrävd en meter??.
Oftast där man har grävt så får man räkna med att det sjunker ihop efter ett tag. Då är det bara att lägga på lite mer jord. Så blir det slätt och fint.

Sönderkörd trädgård?? Dä är ju bara gräs och dä växer fort.

Vi grävde ny dränering och det såg verkligen ut som ett bombnedslag.
Vi grävde på sensommaren för att slippa ha en massa jordhögar under sommaren när man vill vara ute.
Sedan så hann jag med att så gräs i september. Tog någon timme så var det klart. Maj-juni året efter gick det att klippa för första gången.. och på sommaren gick det att springa på det.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
larre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 20:28
Ort: Lund

Inlägg av larre »

deasstore skrev:Bildats is på slangen.. öö är den inte nergrävd en meter??.
Den lades ner på 80-talet och har hunnit röra sig en del på 30 år, tror att den låg 80cm ner från början.
deasstore skrev:Sönderkörd trädgård?? Dä är ju bara gräs och dä växer fort.
Vår trädgård är inte bara gräs, hade det varit så hade det varit enklare.

Men jag börjar faktiskt tilltalas av idéen att låta jordvärmepumpen köra på sommaren och istället skaffa något slags komplement till den på vintern. Vad sägs om en vattenmantlad pelletskamin?
-----------------------------------------
Hus från 1870 på 180m2
Uppvärms med Termia jordvärmepump samt kakelugn och täljstenskamin
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vi har en kanin som käkar pellets funkar bra men dyr i drift :hockey:
Försök att få bättre spridning på värmen från dom era nuvarande ,,kakelugnen + VEDkaminen :wink: Ni verkade ju ha gott om ved.? Obs!Inget fel med en Pellekamin".. 8)
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

En vattenmantlad pelletskamin kostar lika mycket som en riktig integrerad pelletspanna. Få in damm sot och aska i en bostadsvåning om man har pannrum är väl dumt. Plottrigt uppvärmningssystem sänker också fastighetsvärdet.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad ligger elförbrukningen på nu o hur mycket ved har ni eldat??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
larre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 20:28
Ort: Lund

Inlägg av larre »

Sorry ett sent svar:
Vi har eldat 6m2 i kakelugn och kamin sedan augusti och elförbrukningen ligger på ungefär 18000kWh/år.

Direktciteringar skall undvikas, borttagen. Roli/moderator
-----------------------------------------
Hus från 1870 på 180m2
Uppvärms med Termia jordvärmepump samt kakelugn och täljstenskamin
Skriv svar