Bygga pulverbomb?

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Bygga pulverbomb?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Om någon missuppfattar så syftar jag på en punktsprinkler, hehe :)

Någon som har en punktsprinkler aka pulverbomb i pannrummet?

Kanske för att känna sig mer säker? Givetvis ska det inte vara ngåot man behöver med ett fungerande och säkert system, men det kan vara bra kanske?

Jag tänkte montera upp en slags sprinkleranordning i pannrummet, ej till vattenrören utan till en behållare, av antingen vatten eller pulver, vill helst ha en behållare med vatten i dock.

Så finns det någon som har lite tips?

Jag behöver alltså:

1 st sprinklerhuvud (cirka 100 grader?)
1 st vattenbehållare (plast eller metall?)
1 st Något mer?

Ja, hur får jag ihop dessa två saker på ett bra sätt? Jag har "nog" beställt ett sprinklerhuvud men vart får jag tag i en behållare av lämplig kvalité samt storlek? Går det få ihop sprinklerns gänga av metall mot plast? Hur monterar jag behållaren i taket? Och alla andra dumma frågor :)

Ev. så kanske jag kan dra en slang från en kran i pannrummet, och där på montera en sprinkler men är inte säker på om det går i den kranen samt om brunnen i pannrummet fungerar (inte just nu i alla fall).

Tacksam för lite tips & råd.

Mvh
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Att sätta en sprinkler i pannrummet känns väl sådär tycker jag, med vatten så har du problemet med eventuell el som finns i pannrummet och med pulver har man ruggigt saneringsarbete, om det börjar brinna så är det väl 99% chans att det brinner i brännaren/fallröret så jag skulle nog satsa på något i stil med dom lösningar som finns på en del pelletsbrännare med vattenflaska och vaxpropp eller liknande, man kan ju givetvis använda slang till vattenkran istället för flaska och elektronisk utlösning istället för vaxpropp osv men jag tror nog att något som släcker lokalt vid brännaren är mycket bättre än att grisa ner hela pannrummet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Vattensprinkler i pannrummet känns inte bra med all el där. Pulver är trots allt bättre, bara att damsug åtminstone. Jag fick på tal om det brand, fick jag en i vattenkokaren i köket en morgon, brandvarnaren räddade nog köket från större skador, jag hörde brandvarnaren och rusade dit och släckte med en dos pulver. Gammal vattenkokare av plast där torrkokningsskyddet tydligen gett upp och frugan som åkte till jobbet innan mig kommit när On knappen innan hon åkte...Tog en dag att sanera köket från pulver. Så en brandvarnare i källaren av typen som är kopplad i serie med husets övriga samt dubbla gipsskivor i taket och slutet plåtföråd för pelletsen samt bra pulversläckare räcker för att jag skall sova gått om natten. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hehe :)

Jag har ett Mafa 300 liters förråd, det är ju inte direkt slutet. Går det att köpa till original plåt som en "kåpa" över behållaren eller får man fixa något eget? :)

Brandvarnare har vi alltid haft (flera), A&O i alla hem tycker jag, även kolmonoxidvarnare.

Men tänkte ändå att det vore en "rolig" sak att göra, kanske fixar något enkelt med en behållare o sprinkler, blir väl nån hundring kanske sammanlagt :)

Men bra förslag med stängd behållare!, ska genast beställa en plåt över förrådet :D

Mvh
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Hej!
Jag har haft sprinkler i pannrummet, samt i förrådet.
Det är absolut inga problem med tanke på all EL.
Har du jordfelsbrytare, så löser den ut om det blir kortis någonstans.
Samt att det är ju på golvet som det blir sjö...där har man normalt ingen el.

Från början var jag inne på att sätta sprinklern till ett kärl, men kom på att det blir för lite vatten.

En sprinkler kopplad till kallvattnet förstör inte alls så mycket som den räddar.
Den går ju igång när den väl behövs, när det BRINNER!

Att en sprinkler löser ut av misstag är tydligen otroligt ovanligt. Även vid mild fysisk åverkan (läs :jag slagit i den ett antal gånger med sotviskan och grovisen)

De flesta är rädda för att allt vatten skall ge permanenta vattenskador.
Men de flesta pannrumm ligger i bottenplanet och har oftast en brunn.

Är det så att du får bakbrand och fallröret/slangen smälter av och allt självslocknar, så är risken rätt liten att sprinklern utlöser. Därav så behöver man inte vara rädd att den orsakar stora skador vid små incidenter.

Många försäkringsbolag betalar även självrisk vid sanering efter utlöst sprinkler. Plus att du kan få rejäla rabatter på brandförsäkringsdelen.

Kom ihåg bara! VÄLJ RÄTT TEMPERATUR! Det kan bli varmt i pannrummet, när du tex. öppnar luckor osv.

Mvh
Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att det förekommer bakbrand är känd fastän de är sällsynta. Personligt tror jag att jag skulle skita i om det är synnerligt sällsynt om mitt hus brann ner av den anledning så den del kan vi lägga åt sidan.

Men alla pelletsbrännare är (ska vara iaf.) byggda med fler säkerhetssteg, några mer lyckade än andra.

Det finns 2 saker som är farliga:
1: Rökgasexplosioner. Vissa kallar dom "puffar" men ett "puff" är tecken på att nästa gång kan det bli en i herrstorlek, alltså ska felet hittas och åtgärdas utan fördröjning.

2: Bakbrand. Den "smyger" sig baklänges in i brännaren och olika punkter blir varma eftersom. Därför fungerar en smältpropp synnerligt väl om man placerar den på rätt ställe. Den smältpropp kan i all enkelhet vara en rörbit (genomborrat bult kanske...) som blir pluggad med vax (eller smältlim) i ena ändan och har en slang till en upp-och-ner vänd PET-flaska med lufthål i botten. När elden tuggar sig bakåt (mest glöder tillbaka) kommer proppen att värmas upp och smälta vilket gör att den pressas bort av vattnets tryck och vattnet rinner direkt ner på eldhärden.

En vanlig 1,5L PET.flaska räcker synnerligt väl till att släcka elden.

Bakbrand börjar inte med ett gigantisk eldklot som sprider sig okontrollerat, det är en glödande pyrande som brinner snabbare än doseringen kan hålla borta det, sedan kan det brinna upp i slangen vilket är orsaken till att slangen ska vara av plast och att doseringsskruven inte får vara placerat över brännaren men istället lite åt sidan.

På det vis bränns röret över och faller åt sidan och skulle det finnas pellets i röret kommer den att falla ut på golvet i spridda skurar, enstaka av dom kommer att pyra lite men utan en del kompisar och luft slocknar de snabbt.

Sprinkler är alltså VIDA överkurs, när en sådan kan vara användbar är när en explosion har rensat ut i pannrummet helt och även då är det tveksamt vilken nytta den kan göra.
Senast redigerad av Icecap den sön 24 okt, 2010 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du ett stängt pannrum utan brandfarligt material i väggar och tak är det väl knappast nödvändigt med sprinkler. Det värsta som kan hända är en glödbrand i pelletsförrådet och har du ett plåtlock där så blir det mest rökutveckling.
Pulversläckare är väl ovanligt dumt. Elektronik som suttit i vägen för en pulversläckare brukar räknas som skrot. Men det är klart, betalar försäkringsbolaget för installation av en ny Ecoflex efter en pulversläckt brand så kanske även det kan vara en bra ide.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jag tillverkade plåtlocket själv. Vitsen med locket är ju att det stryper lufttillgången så det bara kan bli en lågsam glödbrand om något händer. Min brännare går svalt och fint med bra drag så risken för bakbrand eller gengaspuffar är liten men det känns bra att ha slutet pelletsföråd av icke brännbart matrial. Bra för övrigt i köket med bänkskivor i icke brännbar granit och kakel med gipsskiva bakom, när jag kom in i köket var det en brinnande pöl av plast på bänken... Hade väl tagit sig i överskåpen till slut men tidsfaktorn är viktig. Familjen blev väldigt mycket mer intresserad av hur man hanterar en brandsläckar efter tillbudet. För min del måste jag ju öva varje år på brandplattan via jobbet.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Vad har ni för dörrar till pannrummet trä eller stål?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
quint
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 19:37

Inlägg av quint »

Jag har en trädörr som är klädd med gips på sidan in mot pannrummet.
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Beställde en alu-plåt från ett lokalt företag till mafa-förrådet, ser lite mer proffsigt ut tycker jag samt att det stryper "ev brand" om man nu ser det så :) 650x650mm blev det ungefär kostade en knapp hundring och då är den ju rostfri också.

Tänkte fästa den permanent med några gångjärn och ett litet handtag, kanske gasdämpare också? haha

I vårt pannrum så är allt helt i "betong", kanske inte finns något annat, trä osv? Renoverade nyligen ytterdörren ut från pannrummet så den är helt tät nu och ser ut som ny :) Innerdörren mot källaren är en gammal brandklassad dörr med 55 cm aluplåt som skjuts i längstn ned vid dörren.

Men det hade varit skönt att få ut oljetanken, den är grymt stor och täcker minst halva pannrummet, annars inget att klaga på.

Mvh
Kosmoz
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 18:47
Ort: Mariehamn

Inlägg av Kosmoz »

Det finns pulversläckare som fungerar som sprinklers. De liknar en 6 kg pulversläckare, men med munstycket /dysan i bottnen. Släckaren hängs upp ovanför det man vill skydda och utlöses automatiskt vid en viss temperatur. Kolla med någon firma som säljer släckare så hittar de säkert en sådan i någon katalog. Om jag minns rätt så var den jag såg i katalogen inte speciellt dyr heller.
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Här har ni ett exempel.

http://www.kiddebutik.se/?p=productMore&iProduct=12

Ett tips som jag kan ge er angående vanliga pulversläckare.
Oftast när de har stått ett tag (mer än 2 år) så brukar pulvret i dem att klumpa till sig lite i botten.
Så det är inte dumt att vända dem upp och ned 1ggr om året så att pulvret får röra på sig lite. Kan även ta en gummiklubba och slå lite halvhårt i botten på dem så att det lossnar. Om man också lägger örat emot behållaren när man vänder upp och ned så kan man höra hur pulvret rör sig där inne. Då vet man att det inte har klumpat sig allt för mycket.
Meningen är ju att pulversläckaren ska fungera när man väl behöver den. Inte så kul att stå där och inget pulver kommer ut när köket står i brand.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Jovisst, jag såg den pulverbomben innan :D

Men lite "stor" tycker jag :)
Skriv svar