BioLine 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ulfqva
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 nov, 2010 16:02

BioLine 20

Inlägg av ulfqva »

Tre år i ett pannrum.

Jag har under tre års tid försökt att hjälpligt få en BioLine 20 att fungera mer än en vecka i taget dock utan större framgång. Tre motorer + diverse lager är bytta samt två optovakter och några termokontakter. Jag tror att alla felkoder som finns i bruksanvisningen har förekommit. Till detta kommer otaliga rengöringar, sotningar mm. Allt har naturligtvis resulterat i en låg pelletsförbrukning men däremot en hög elförbrukning. Inför denna vinter har jag gett upp och bytt aggregatet till en Ulma. Jag ser nu fram mot att slippa tillbringa otaliga timmar i pannrummet.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tråkigt att höra. Du skriver inget om i vilken panna som du har försökt köra Bioline brännaren?
Kan vara intressant information om någon skulle vilja/försöka montera en Bioline i en sådan panna...... så slipper de kanske samma bekymmer.

Du skriver heller inget om den var egen- eller installatörs monterad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ulfqva
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 nov, 2010 16:02

Inlägg av ulfqva »

Hej igen

Bioline är kopplad till en Effecta pelletpanna samt ett Mafaföråd på 3 ton i källaren. Jag bytte ut hela oljesystemet och installationen sköttes av en erfaren installatör. Utan hans hjälp under åren hade jag för övrigt fruset ihjäl för länge sedan.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Hej. Undrar bara om ska du sätta brännaren till salu.
En kille i närheten med kombipanna har fått sprucket eldrör på brännaren så det går knappt och elda. Behövs någon nyare brännare snabbt där för nu är det kallt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Bioline och Effecta panna borde inte vara några problem.

Vad säger installatören om att det gått 3 motorer på tre år???

På min gamla Ecotec A3:a gick det sönder 1 motor på 12,5 år.
Få se hur det kommer att gå med min begagnade Bioline som jag köpte i somras.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ulfqva
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 nov, 2010 16:02

Inlägg av ulfqva »

Hej och tack för respons

Tyvärr har jag redan inte sålt men skänkt bort brännaren.

Installatören gör inte precis vågen när han hör talas om EcoTec det är inte bara jag som haft problem. Men jag hoppas nu att fortsättningen blir bättre. Pellets är trots allt ett bra uppvärmningssystem.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Kanske är det installatören som inte kan något vidare.
Han som behövde byta brännare hade redan fått tag på en Ecotec A4 och håller på med installation. Den hade gått sen 2005 med byte av några slussvingar.
Lycka till med eldandet!
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Jag körde också med en EcoTec, en A3:a, innan jag bytte till Ulmas brännare och jag hade också enorma problem med sot och tjära. Så det kan inte bara vara installatörens fel...

Jag skulle här kunnat skriva att det i stort sett varit problemfritt, men så i söndag så ringde frugan när jag sitter i bilen på väg ner för Tyskland och talar om att brännaren inte vill starta. Det visade sig att det var tändelementet. Eftersom jag inte är hemma och kan fixa det själv, och det är kallt ute, så fick hon ringa efter en reparatör :cry: Typiskt!
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men du kan väl inte alls jämföra Ecotec A3 med Bioline 20.
Ecotec A3 hade ju inga inställningar all. Självklart att det blir tjärbildning då.
Får man inte fart på en Bioline 20 är det endera skit bakom spakarna eller fel på elektroniken eller styrprogrammet.

Det som hände med tändelementet tycker jag var konstigt. Tänd- och förbränningssystemet var ju helt nyskapande, byggde ju på den senaste rymdteknologien och kunde inte gå sönder enligt Karla1, Vedprofilen och Rol-bi. Prova att reklamera så borde du få nytt gratis.
Vad hände med Ulma grabbarna har jag undrat? Åkte dom till USA och lancerade Ulma och sedan blev det helt tyst?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Jag har en brännare med det gamla tändelementet, och tyvärr fick jag nog ett gammalt till inmonterat då det var det enda reparatören hade. Jag får leva tills det går sönder nästa gång, för då ska jag ha skaffat ett nytt och lagt på lager så jag kan byta själv.

Man kanske ska ha ett gäng reservdelar liggande på lager ifall sånt här händer...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Skriv svar