Pellets på sommaren?

ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

MP, tror det har uppstått ett missförstånd här. Visst har vi förluster, vad jag skriver om i stycket du citerar är skillnaden med att elda med pellets vs. köra elpatron i pelletspannan.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Nu är vi nära kärnan i resonemangen. Bortser vi från brännarens verkningsgrad blir förlusterna på sommaren i stort sett de samma oavsett bränsle slag el/pellets/olja pga att brinntiden på brännaren är så kort. ngt jag nog inte lyckats få fram på ett tydligt sett. (stängande spjäll borde vara en självklarhet).

Om man kompletterar en gammal panna med VB som är välisolerad kan man minska förlusterna betydligt. Å andra sidan är el dyrt och pellets billigt (nåja relativt).

Tyvärr saknas tillförlitliga uppgifter på brännarnas totalverkningsgrad på sommaren.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Erik skrev:Nu är vi nära kärnan i resonemangen. Bortser vi från brännarens verkningsgrad blir förlusterna på sommaren i stort sett de samma oavsett bränsle slag el/pellets/olja pga att brinntiden på brännaren är så kort. ngt jag nog inte lyckats få fram på ett tydligt sett. (stängande spjäll borde vara en självklarhet).

Om man kompletterar en gammal panna med VB som är välisolerad kan man minska förlusterna betydligt. Å andra sidan är el dyrt och pellets billigt (nåja relativt).

Tyvärr saknas tillförlitliga uppgifter på brännarnas totalverkningsgrad på sommaren.
Har man en modern pelletspanna med motdragslucka blir genomströmningsförlusterna vid stillestånd inte speciellt stora. För det första tar motdragsluckan hand om allt "överdrag" och för det andra blir det väldigt lite genomströmning då inte fläkten går.

Visst skulle välisolerad VB minska förlusterna med gammal panna men är osäker om inköpskostnaden går att motivera om man beaktar det låga effektuttaget under sommarhalvåret - även om kWh-kostnaden är högre går det inte så många kWh.

Ang. tillförlitliga uppgifter, det är märkligt att t ex ÄFAB inte installerar lite mätutrustning hos ett antal konsumenter och gör "riktiga" studier.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Erik skrev:

Nu är vi nära kärnan i resonemangen. Bortser vi från brännarens verkningsgrad blir förlusterna på sommaren i stort sett de samma oavsett bränsle slag el/pellets/olja pga att brinntiden på brännaren är så kort. ngt jag nog inte lyckats få fram på ett tydligt sett. (stängande spjäll borde vara en självklarhet).
Vad menar du med stängande spjäll är det på pannan eller brännaren.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

ABSO skrev
MP, tror det har uppstått ett missförstånd här. Visst har vi förluster, vad jag skriver om i stycket du citerar är skillnaden med att elda med pellets vs. köra elpatron i pelletspannan.
Vad är det som gör att du anser att när man har en pelletspanna så blir det inga eller försumbara dragförluster som gör att du kan jämställa det med att köra en elpatron med stängda späll och proppat rökgasrör.

Är tex en pelletspanna anorlunda än en gammal kombipanna med elpatron.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Spjäll på brännaren. Ved pannor är en annan grej. Dragförluster och draglucka tja vem vet. Som tidigare sagt lite mätdata vore på sin plats.

Små misstankar smyger sig in; alla panntillv. påstår att man sparar så mycket med ny panna, vem vill ha oberonde jämförelser om det inte är så?
På sommaren är det gott om el, väldigt bra att få sälja el då, så några tester på verkliga utfallet jmfrt med brännare är nog inte intressant. Betalar ngn testen då? (Brännar tillv. vet ju att de flesta kör brännaren i alla fall)

Konspirationsteorier?
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Erik skrev:
Spjäll på brännaren. Ved pannor är en annan grej. Dragförluster och draglucka tja vem vet. Som tidigare sagt lite mätdata vore på sin plats.
Ja då är vi vid en avgörande punkt. Om jag förstått dig rätt så anser du att för att påståendet att det är lika förluster med el resp pellets i en pelletspanna så måste det sitta en brännare i pannan som har ett spjäll som stänger draget när brännaren inte går.

Erik med den förutsättningen så kan jag köpa ditt resonenmang då finns en rimlig förutsättning för påståendet.

Men då komer nästa aber, vilka brännare har späll som stänger?
Har försökt tidigare att få fram en sådan lista men ej lyckats. Vi kanske skulle lägga upp en särskild tråd där man kan skriva in vilka som har detta. Jag själv anser att det är en mycket viktig funktion på en brännare.

Ex vis Bionordic har i sin reklam skrutit om att deras brännare Viking har den funktionen. Men är jag är rätt underrättad så när de införde funktionen underhållsfyr så tog dom bort spjället.

Jag har mailat och frågat om de tagit bort spjället och om så varför, men har ej fått något svar.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

MP, jag svarade på vad kamrate skrev; "om man missar att proppa igen rökgången så får man stora förluster genom skorstenen då man kör el" - vad jag då skrev är att förlusterna genom skorstenen är inte större då man kör el än då man kör pellets.

Alltså: kör du elpatronen i din pelletspanna utan att proppa rökgången så får du inte större förluster än om du eldar pellets. Istället är det så att med elpatron så får du mindre förluster även med oproppad gång eftersom pannan då har lägre snittemperatur samt att förbränningsfläkten är avstängd, vilket minskar genomströmningen.

Under sommarhalvåret är draget i skorstenen sämre samt omgivningstemperaturen högre, vilket ytterligare minskar förlusterna.

Jämför vi sedan en modern pelletspanna och en gammal kombipanna så är den moderna pelletspannan dimensionerad för mindre rökgasvolym och mindre dragbehov, det vill säga mindre genomströmning och mindre förluster. Dessutom är den moderna pannan bättre isolerad.

Proppar du dessutom luftintag och rökkanal så blir förstås förlusterna ännu mindre, lägger du sedan på en tilläggsisolering som tar bort alla köldbryggor så har du i princip en elpanna / elberedare. :wink:
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Erik skrev:Små misstankar smyger sig in; alla panntillv. påstår att man sparar så mycket med ny panna, vem vill ha oberonde jämförelser om det inte är så?

På sommaren är det gott om el, väldigt bra att få sälja el då, så några tester på verkliga utfallet jmfrt med brännare är nog inte intressant. Betalar ngn testen då? (Brännar tillv. vet ju att de flesta kör brännaren i alla fall)

Konspirationsteorier?
Nyare pannor är mycket effektivare. De har optimerade förbränningsutrymmen och rökgaskanaler, kräver mindre luftgenomströmning och har bättre isolering.

Ang. tester på eldrift vs. pellets - en bra pelletspanna ligger på över 90% i verkningsgrad vid pelletsdrift, med el måste verkningsraden i samma panna rimligen bli högre. Skillnaden mot en ren elpanna (som ligger på 98%) blir då inte så stor, kanske max 5%. Det är alltså denna skillnad vi kan tjäna in genom att proppa kanaler och tilläggsisolera.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

MP skrev:Ex vis Bionordic har i sin reklam skrutit om att deras brännare Viking har den funktionen. Men är jag är rätt underrättad så när de införde funktionen underhållsfyr så tog dom bort spjället.

Jag har mailat och frågat om de tagit bort spjället och om så varför, men har ej fått något svar.
En underhållsfyr kräver ett visst drag för att hållas vid liv, det går därför inte att stänga spjället. Fördelen med underhållsfyr är ju att brännaren startar extremt snabbt och brinner effektivt direkt, detta är speciellt bra under sommarhalvåret med många korta start/stopp perioder.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Jag har tänkt fortsätta elda. Vore kul med en omröstning om hur många som gör det resp slår över på sol eller el. Moderatorn?

Eldar själv med dubbeltermostat så jag kör med start på 55 grader i panna och slår av när det närmar sig 90. Räknar med att det inte blir speciellt många starter per dygn.

Preliminär beråkning för pellets:
varje tillfälle brännaren går så tar det ca 30 minter att gå från 55 till 90 => vilket är ca 1.7 kg pellets.
antag 3 ggr x 1.7 kg * 2 kr/kg = 10.70 kr / dygn

Återstår att verifera detta och jämföra med elförbrukningen över tex en veckas drift.

Att addera som fördelar till pelletseldningen: tidigare nämnda ventilations fördelar.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Magnus skrev:Preliminär beråkning för pellets:
varje tillfälle brännaren går så tar det ca 30 minter att gå från 55 till 90 => vilket är ca 1.7 kg pellets.
antag 3 ggr x 1.7 kg * 2 kr/kg = 10.70 kr / dygn
Hur stor vatten volym värmer du då upp på dessa 30 minuter?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Magnus skrev: Preliminär beråkning för pellets:
varje tillfälle brännaren går så tar det ca 30 minter att gå från 55 till 90 => vilket är ca 1.7 kg pellets.
antag 3 ggr x 1.7 kg * 2 kr/kg = 10.70 kr / dygn
Jag körde el i min acktank förra sommaren då jag "fixade lite" med mitt system. Det gick i snitt 8 kWh per dygn att hålla ackens övre 300-350 liter på 60 grader.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

ztz skrev: Hur stor vatten volym värmer du då upp på dessa 30 minuter?
Pannan är på 245 liter (värmedel 155 + inbyggd varmvattenberedare på 90)
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Magnus skrev:
ztz skrev: Hur stor vatten volym värmer du då upp på dessa 30 minuter?
Pannan är på 245 liter (värmedel 155 + inbyggd varmvattenberedare på 90)
Jag var intresserad hur mycket energi som borde gå åt för dig för att värma ditt vattenmagasin med 35 grader (55 till 90). Men en panna med värmedel+varmvattenberedare blir lite komplicerad att beräkna, för jag är inte säker om hela volymen (245 L) värms upp med 35 grader. Om det dock skulle vara så skulle det åtgå 9,97 kw (1,163*0,245*35). Detta stämmer dock inte överens med din beräknade pellets förbrukning på 1,7 kg som bara borde innehålla cirka 8 kw (om du nu inte har dunder pellets :lol: ).

Själv har jag 175 L vatten (varmvatten genom värmeväxlare) kör från 55 till 75 grader just nu. Har tidigare provat att köra mellan 55 och 85/90 grader - skall testa om det blir någon skillnad i förbrukning. Kör bara varmvatten just nu.

Det jag i övrigt har noterat är att min uppvärmning från 55 till 75 grader, som det åtgår cirka 4 kw att värma upp, tappar jag på cirka 7 timmar (när inget varmvatten tas och ingen shunt) i isolationsförluster och genomströmningsförluster. Detta skulle innebärat att jag har nästan 14 Kw i sådana förluster per dygn.

Någon annan som försökt att beräkna era förluster? Dvs testat hur fort pannan svalnar ner till mintemp när ingen värme tas ur systemet. (Lite svårt med acktank då man normalt behöver värme från systemet innan det "svalnat".)
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Skriv svar