Låg rökgastemperatur

Skriv svar
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Låg rökgastemperatur

Inlägg av Lars Bergström »

Håller på att köra igång min panna CTC V20 och brännare CTC Bio. Allt går med att börja få rätt matning för de olika effekterna för nivåerna HÖG, LÅG och MIN.

Har innan jag skaffade brännare pratat fler gånger med CTC och de rekommenderade verkligen brännaren CTC Bio i kombination med CTC V20 då de testat dem tillsammans. De hade även testat med 2 andra uppåtbrinnade brännare monterade i nedre luckan. De hade även testat med 3 st framåtriktade brännare i den övre luckan. De berättade att bäst resultat hade de fått med de uppåtriktade brännarna i den nedre luckan. De ville inte namnge de andra fabrikaten men sa att de var vanligt förkommande på marknaden.

Nu till mitt "problem" som jag inte ännu lyckats få någon rätsida på: Jag har svårt att få upp en tillräckligt hög rökgastemperatur. Jag har testat med olika effekter 9/12/15/18 kW och håller fortfarande på att hitta rätt luft/bränsleblandning. Jag ett direktspjäll som jag behöver öppna (åtminstonne för de lägre effekterna) för att komma upp i temperatur. Med t.ex. 18 kW och direktspjället öppet för jag rökgastemperatur på 160-165 grader och 55 grader (50 cm ner i skorstenen) och med direktspjället stängt 124 grader/48 grader. För 9 kW och direktspjället stängt ger rökgastemperatur 90-100 grader och i skorstenen 40 grader. Med 9 kW är förbrukningen av pellets ganska mycket mindre (kanske 15-20%) än för 15/18 kW. Vet inte exakt då jag fortfarande håller på att mäta och testa.

Är det någon som har några ideér på att få upp rökgastemperaturen utan att elda för mycket för kråkorna?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Lars
Dragbegränsare av bra kvalite´ och konstruktion
som öppnar lätt vid uppnått undertryck ! Är en gammal beprövad lösning.

Mät 60°C ca 50 cm ner i skorstenen utan dragbegränsare
är ett gammalt mått för att undvika kondens.

En bra lösning för att undvika kondens vid lägre rökgastemperaturer.
Är lösningen Dragbegränsare som lätt uppnar vid uppnåt undertryck.
Men även med dragbegränsare är det inget som säger att man kan

glömma kondens o skorsten , bra att hålla koll på om kondens uppstår
Pellets 10 till 15 Pa eller med det gammla måttet 1 till 1,5 mmVP

Dessutom sparar oftast dragbegränsaren in ivesteringen på 1 till 2 år.

Vill passa på att göra ett viktigt tillägg till ovan stående...

All för bränning kräver rätt drag / undertryck
Här är det viktigt att rökgastemperaturen är tillräckligt hög för att just skapa bra rätt undertryck det ger en förutsättning till bra förbränning!

Det är först när Rökgas temperaturen skenar i väg som drag / undertrycket ökar som får dragbegränsaren att börja reglera..

Denna skall vara stängd tills undertrycket blir större än det inställda öppnings värdet i Pa först då skall den börja öppna.
Tillverkar rökgasutrustning
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Din panna är rätt stor och V20 indikerar väl att den kan ge 20 kW vid vedeldning. Rätt olika mot oss med oljepannor som går bäst vid 11-12 kW.
Tror du ska inrikta dig på 18 kW läget. Andre har forskat i det här i sin ved- och pelletspanna med Bequem brännare och kommit fram till att bästa pelletsekonomin blir det vid hög effekt.
Fattar inte att rökgastemperaturen blir låg även i 18 kW läget.
Mäter du när pannvattnet är varmt?

Direktspjället ut i rökgången är väl tänkt som hjälp när man tänder upp ved men för pellets ska man väl inte använda det.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Eftersom du bör ha väldigt bra drag i en vedanläggning. Så ska du nog installera en dragbegränsare så att inte den goa värmen bara kör rätt ut när det bli kallare ute och mer drag i skorstenen.

Dragbegränsaren hjälper även till att minska kondensen.
Samt att förbränningen har rätt inställt drag hur kallt eller blåsigt det än må vara.

Men en liten motfråga. När mäter du i skorstenen? Precis när brännaren kommit upp i värme eller när den eldat på ett tag?
Ger lite skillnad med tanke på att det tar lite tid innan skorstenen kommer upp i temp. Ingen jätte skillnad men lite.=)

Fokusera inte för hårt på tempen bara, om du inte ser att det är ett problem med kondens. Själv så har jag ca 50 grader halvmeter ner. Men har inga problemmed kondens.

Utan att vara expert eller ha några större kunskaper om vad som är rätt eller fel. Så känns det som att fullt flås är lite att ta i. Om du nu inte behöver den effekten för att snabbt ladda tankar eller behöver värmen.
Tycker att 12kW bör räcka för att ge det du behöver.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Olle, jag har dragbegränsaren ställd på 10 Pa. Ska jag öka den till 15 Pa? Hur ser jag att ädringen får avsedd effekt?

Torsten, när det gällar att hitta rätt inställningar har jag kontakt med André. Han har ju också en panna som är ganska lik min förutom att jag har en vvb i pannan. Mitt direktspjäll har 2 funktioner. Den ena är när man ska tända vedeldningen och här tar rökgaserna en direktväg ut i skorstenen från toppen av eldstaden direkt upp i rökröret. Denna använder jag inte. Den andra funktionen är att öppna ett spjäll som gör att rökgaserna går en kortare väg "längs ryggen på pannan" (dvs rökgaserna inte är framme och vänder vid en lucka på pannans front) från eldstadens botten upp till anslutningen för vinkelröret.
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/fi ... TC_V20.pdf. Se sidan 20, Direktspjäll.

Deasstore, jag har mätt temperaturen i mitten/slutet av eldningscykel dvs. när skorstenen blivit varm. Jag såg att temperaturen i toppen av skorstenen sten sakta men säkert. Men jag tycker ändå att temperaturen är lite väl låg. När det gäller kondensen så syns det lite fukt 15-20 cm ner i pipan. Jag har då Tigex 25 öppen och oftast står den helt öppen, speciellt som det här blåser nästan jämt, det är bara frågan om hur mycket det blåser. Jag ska skaffa en större dragbegränsare. Det är pågång.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Okej.
Du verkar ha koll på läget. :thumright:

Du får en väldigt varm lucka ovanför brännaren. Det ska väll igentligen inte vara möjligt att lågan slår emot pannväggen ovanför brännaren.
(troligtvis hade du fått en massa svart sot där)
Hur ser rökröret ut till skorstenen ut. är den isolerad. Kan ju hjälpa till att få upp rökgaserna några grader om man isolerar.

Vet att man förr satt i ett insattsrör uppe i skorstenen för att få bättre drag och mindre kondens. stack ner några dm i skorstenen och stack upp några dm ovanför. Vet ej om detta hjälpte. Bara en tanke.

Men det du nu kan göra är väll att prova dig fram om det verkligen går åt mer pellets om du ökar effekten. Det går ju fortare att elda upp pannan till rätt temperatur. Så det bör inte skilja så mycket.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

deasstore,
Känns bra att du ger feedbacken att du tror att jag har koll! :D

Det är ju inte så att övre luckan glöder men jag tycker att den är lite för varm för att den smältbara pelletsslangen bara går 1-2 cm från den. Har pratat med CTC (som har testat kombinationen med min panna och min brännare) och de säger att det inte ska vara för varmt men jag har ändå valt att sätta/ställa en bit gipsskiva emellan luckan och slangen.

Rökröret mellan pannan och murstocken är inte isolerat idag. Det är ett ganska kort rökrör, 250 mm, så jag tror inte det ger så mycket. Men tack för tipset, jag kommer nog ändå att göra det. Alla små bäckar ...

I min skorsten är det redan något sorts rör på cirka 125 mm i diameter nerstucket cirka 3 meter (genom vinden då den tidigare ej var inredd och då ännu mer bidrog med kondens från den kall vinden). Pipan är ursprungligen halvsten x helsten. Och insatsröret sticker inte upp något ovanför kanten på skorstenen. Jag tror inte att jag har för lite drag då min Tigex 25 står öppen i stort sett hela tiden. Jag ska dock lite längre fram se till att någon med instrument mäter upp draget.

Jag har sedan påbörjat att mäta hur mycket pellets som förbrukas för de olika effekterna. Det är dock inte så lätt att göra rättvisande mätningar då väder och vind varierar ganska mycket. Är det någon som har något bra sätt att få lika förhållanden för att mäta? :?:

Jag kom också på att det finns även bit (50 cm) av skorstenen uppe på vinden som inte är isolerad. Den kan jag också isolera såklart. Lite knöligt men det ska nog gå att fixa.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Lars Bergström skrev:Jag tror inte att jag har för lite drag då min Tigex 25 står öppen i stort sett hela tiden. Jag ska dock lite längre fram se till att någon med instrument mäter upp draget.
Innan du ställer in så mycket med brännaren fixa dragisen (Skall inte stå och jäspa hela tiden) = För liten dragbegr......Men ställ den på 15 pa !...
Har du högre skorsten än 6 m så är den nog för liten..Nästa storlek är väl kw 012 ...Men som sagt checka med "Olle 45"

mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Siktar du på lägsta möjliga pelletsförbrukning ska du säkert försöka köra med direktspjället helt stängt. Först då utnyttjar du den fina pannans värmeupptagande ytor till fullo.
Att göra pannan mindre effektiv bara för att kunna smygelda på låg effekt leder bara till lägre verkningsgrad och större pelletsförbrukning.

Till vedpannor av "normal" storlek på 25-50 kW sätter man in brännare på 30-50 kW effekt för att kunna uttnyttja pannan optimalt.
Som jag ser det så ligger 18 kw precis vid nedre gränsen för din panna eftersom rökgastemperaturendå blir 124 grader. Då behöver du ju inte ens tänka på att köra på ändå lägre effekt.

För ägare av fallrörsbrännare brukar långa gångtider vara argumentet för att smygelda på låg effekt men med din brännare är det tvärtom, den gillar korta gångtider pga. en bra fungerande underhållsglöd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Ronald,
min skortsen är ganska kort, cirka 5 meter mätt från anslutningen av pannans rökrör till toppen. Jag har kontakt med Olle45 och det blir en ny dragbegränsare, KW Z 150.

Torsten,
Egentligen är nog detta angenäma problem med att pannan suger i sig så mycket värme så att rökgaserna blir för kalla och att brännaren fungerar både att köra med låga effekter (längre gångtid) och hög effekt (kortare gångtid med långa intervall). Jag håller på att mäta förbrukning i de olika driftfallen men det är lite svårt att få rättvisande resultat då väder och vind varierar ganska mycket här i SKåne. Ena dagen är det nästan vindstill medans nästa dag är det halv storm sedan har temperaturen även varierat en del men inte så mycket.

Har du (eller någon annan) något tips för att få mer lika förhållanden vid mätningar för att prova ut vid vilken effekt och driftfall som panna och brännare går mest ekonomiskt? Sedan får det ju inte bli så "ekonomiskt" att det blir problem med t.ex. kondens i skorstenen.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Håller med Torsten. Angående att utnyttja hela pannans hela värmeupptagande ytor.

Att smygelda är nog inget att föredra. Som sagt det kanske bara upplevs som att det går åt mer pellets när du kör på högre effekt. men det går ju snabbare att få upp tempen.
Du har inte tänkt att elda mot ackumulatortank? Det vore väll optimala med tanke på att du ska köra med vedeldning ibland. (eller har jag missat nått)

Du har insattsrör i skorstenen. Då känns det ju som att det här med kondens inte ska bli något problem. För jag antar att du ca 2,5m ner i skorstenen har högre temp. Där bör du ju inte har någon kondens.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Visst, jag har funderat på att eld mot ack.tank. Jag har faktiskt köpt en beg. ack.tank och laddomat på http://www.blocket.se . Den står bara och väntar att bli installerad.

Jag kan ju mäta ganska exakt hur mycket pellets jag förbrukar då brännaren innehåller mätare på antal timmar brännaren har kört i repsektive effektläge. Sedan har jag mätt upp (ganska exakt) hur mycket pellets som förbrukas per tidsenhet för respektive effektläge. Så jag håller på att mäta förbrukningen vid olika effektlägen och driftfall (dvs. olik långa intervall mellan till- och frånslagstemperatur). T.ex. fungerar 18 kW mest effektivt om brännaren får köra mellan 55 - 80 grader eller 75 - 80 grader?

Jag håller på att skaffa en större dragbegränsare och efter att den är monterad ska jag börja mäta/testa mer ordentligt. Det enda som känns knepigt är att få jämnförbara förutsättningar vad gäller utetemperatur, vind och därmed hur mycket värme som husets radiatorer behöver.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Skriv svar