Ok då är det knappast dåligt drag du har utan för mycket för du får ett bättre drag med slang/rör än i tegelskorsten så börja med att installera dragbegränsare, Hör med "olle45" här på forumet vad du behöver..
En Tigex25 blir förliten kan jag tänka mej..
Jag har hållit på o testat ut just vilka inställningar man ska ha åt en här på forumet nu i dagarna
Jag kör den långa vägen att först kolla upp vad brännaren är på för effekt innan man justerar fläkten, Det kan vara stor skillnad på olika pellets vad man får för effekt vid en viss matning..
Jag behöver t.ex 83%matning för att brännaren ska vara på 15 kW medans den jag nu hjälpt får 15 kW vid 68% matning så detta måste man veta först sedan är det bara ställa in fläkt % en..
Jag kör med hushållsvåg o matar internförrådet manuellt under 10 minuter, Håller det helt fyllt under hela tidtagningen..
Med 9 kW effekt så ska brännaren förbruka 313 gram/10 min o då blir fläkten 18% med 15 pa drag i skorsten..
13 kW 450 gram/10 min fläkt 28%
15 kW 520 gram/10 min fläkt 33%
18 kW 625 gram/10 min fläkt 44%
Skulle det mot förmodan ändå sota öka fläkten 1% för dessa effektvärden är med pellets med energiinnehåll på 4,8 kWh/kg men den kan ju innehålla 5 kWh/kg oxå..
Det kan va svårt att få den gå bra i 9 kW el med 12% Co2 halt utan ofta blir den lägre för att den ska funka bra o då är det 20-21% fläkt i 9 kW som gäller..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd