vad är normal förbrukning

Skriv svar
stepside
Lärjunge!

vad är normal förbrukning

Inlägg av stepside »

för ett äldre(1923) 1,5 planshus ca 90m2 boyta.timmer och 5cm tillägsisolerat utvändigt.55cm tjockt med spån på vind. gamla värdelösa 2glas fönster som är totalslut dock nya tätningslister och tejpat med frystejp. ny ytterdörr.jag har en erylpanna från 57,bequem15d brännare,ny shunt,ny cirkpump. grannen har typ identiskt hus och panna,han hade 25kg dygnsförbrukning vid -25 och det stör mig om det är sant för jag fattar i så fall inte vad jag har för fel hemma hos mig?!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vid -25 så har du kanske runt 4,5-6 kW efektbehov (50-70W/m2) vilket då skulle göra 110-145 kWh/dygn.. Med de behovet o kanske en verkningsgrad på ca 70% i pannan behöver du 32-42 kg pellets/dygn..
Med en verkningsgrad på 90% behöver du bara 25-34 kg/dygn sett till mina uppskattade siffror om behovet..

Hur är brännaren justerad??
Vilka inställningar har du??

Lättast är om du har elpatron så kan du kolla vad ditt hus behöver genom att kolla förbrukningen med resp utan pellet o dra bort hushållselen, Stämmer rätt bra att ett hus kräver 3 ggr så mycket vid dut som då det är runt 0° ute...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

ok,det är ju runt 40kg jag har i förbrukning eller lite mer,fast innan jag fixa med huset gick det åt 68kg vid -25 förra året,tvivlar starkt på att grannens eryl från 50-60 talet har 90%verkningsgrad...jag mätte upp min (likadan),en gubbe kom hit med instrument,jag hade 87%verkningsgrad och sa eryl va bland den bästa pelletspanna man kunde ha tvivlar ju på att en så primitiv panna ens är i närheten av en modern? de på thermia jag prata med gjorde en jämförelse med att elda i ett oljefat och fnyste. vet inte hur den är inställd, fabriksinställd.thermia ska hit och ställa in den när de fick tid pga att jag uppgraderat till kedjedrift mm men de sa det blir svårt med en sån skitpanna,byt till en med stående eller liggande tuburlatorer och du får se en markant skillnad i förbrukning sa de. känns som jag gjort vad jag kan på själva huset,funderar på om det inte är pannan som är kass och att grannen kanske glädje kalkulera?
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Hur ofta och hur länge duschas det hos dig resp. hos grannen.
Har märkt att varmvattnet står för en stor del av förbrukningen, speciellt i en familj med två små barn som gärna duschar lääänge...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

ja det gick åt en 16 kg vid +5 till -5 har jag för mig nu i nov. 16x3=48kg verkar stämma din kalkulering.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

en flickvän å en unge på 2,5år de duschar faktiskt inte speciellt länge(som tur är) grannen äldre pensionärspar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är inte bara vv som spelar in, 1° sänkning av innetempen minskar förbrukningen med 5-6% oxå så det är inte så lätt att jämföra rakt av,,
Men ni har säker högre vv förbrukning än grannen :wink:

Vad har du för rökgastemp vid nysotat??
Rökgastemp med exaktare termometer än den som är på brännaren, Min visar 25-30° för lite..
Med Co2 halt på 12% o ca 190rökgastemp har du 87% verkningsgrad, Har du mycket strålningsvärme från pannan o den står så de kommer huset till godo så ska du inte byta panna iaf, Det skulle bara sänka din förbrukning med några%

Bara för att du bytt till kedjedrift ändras inga inställningar då utväxlingen är samma..

Om du håller in båda pil knapparna så kommer du till undermenyn o där bläddrar du med höger pil till det står effekt där bläddrar du med + knappen till det står (5) då är du inne i effektmenyn. Med höger pil kommer du in där de står matning hög%, Fläkt hög% osv
Har du en hushållsvåg kan jag hjälpa dej med inställningarna via forumet/mail, Det man behöver veta är vad brännaren har för effekt för att få rätt fläktinställning o effekten beror på pellets mängden/vikten..

350 gram/10 min är 10 kW o då ska de va 24% fläkt med 15 pa drag
520 gram/10 min är 15 kW o då ska du ha 33% fläkt med 15 pa drag
Skulle du tycka att det sotar/pannan blir för mörk/svart i eldstaden öka fläkten i 10 kW läget 1% till 25%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jag har värdena han mätte upp uppskrivet,ska kolla tills i morgon.ja jag vet int thermia sa att de bytt motor osv och rekommendera en inställning.ok ja gärna lite hjälp vore bara kul att mixtra lite. men tar det nån dag när mer tid finns och du har tid så tar jag med datorn ner i pannrummet å ett par öl-festligt värre!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är ingen fara att gå in i menyerna för inget händer ju före du ändrar nått men de är ju bara att ändra tillbaka :wink:

Inga problem bara hojta till få du är redo :D
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

uppmätt 20090307 av berts pellets service älvdalen vid montering av dragbegränsare. eryl dp från slutet 50 eller tidigt 60 tal. rökgastemp 175 grader. ppm 250. 87% verkningsgrad var superbra värden och jag var dum om jag bytte panna sa han. 10 pascall (dragbegränsare kw52-012-tror den är underdim för den är helt öppen mest hela tiden.) fick inget mer utförligt än så. enligt thermias installatör var eryl skit och denna uppmätning betyder ingenting,som att elda i ett oljefat eller köra en väldigt bensinsnål bil i konstant uppförsbacke med släp eller nåt sånt sa han,köp en med turbulatorer stående eller liggande. jag vet inte vad som stämmer men tycker det går mycket pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tycker inte det låter så illa med 175° rökgastemp, Men som sagt kolla vad värdena är i menyn..
Skriv svar