Bakbrand med smält pelletsrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Astbury
Späd planta
Kontakt:

Bakbrand med smält pelletsrör

Inlägg av Astbury »

Har spenderat förmiddagen med att sanera pannrummet från den underbara doften av smält plast som följd av en bakbrand. :evil:

Har beställt ett nytt rör från pelletsbilen men i väntan på röret så måste jag, med hjälp av er (förhoppningsvis, snälla snälla) lista ut var felet kan ligga. Överhettningsskyddet i fallröret har löst ut några gånger under de senaste dygnen. Askan har tidigare varit ljusgrå men är nu svart. Jag har bytt pellets från Neovo till Rindi.

Kan det vara fläkten i brännaren?
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

För mycket bränsle eller för lite luft.
När man får långa brinntider så ackumeleras bränsle som inte hinner brinna undan innan nytt faller ner. Det blir sämre och sämre förbränning tills det till slut är en glödbrand.

Ofta går det bra med en inställning när det är normalkallt och brinntiderna är korta. Men när det behövs längre brinntider så kan detta lätt inträffa.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Eftersom du inte skrivit i din signatur vad du har för panna,så är det bra om vi får svar på lite frågor.

Vilken panna har du?
Är den ordentligt sotad?
Har du bra drag?
Dragbegränsare?
Ställer du själv in brännaren?

Sen finns det trådar om inställning av brännaren eller också har du dialog här.
Sen tips om att du hittar nån lokal slangförsäljare på gula sidorna i närheten där du bor,då det verkar strula med leveranserna från Pelletsbilen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Astbury
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Astbury »

Pannan är en Effecta Pellets från -05. Den är sotad och draget är bra. Sotarn var här senast i veckan och filmade skorstenen och påpekade att anläggningen gick mycket rent. Det fanns inget att anmärka på enligt honom. Det sitter en dragbegränsare och jag försöker ställa in brännaren själv vilket har fungerat tillfredställande så här långt, även om jag ibland är lite osäker på vad jag gör.

Det som gör mig fundersam är att det helt plötsligt uppstår en bakbrand samt att askan är svart vilket får mig att fundera på om det är någonting fel utöver inställningen i brännaren. Jag har bytt pelletsfabrikat 2 ggr under vintern, dock har jag använt Rindi under de senaste två veckorna. Tidigare fabrikat Agrol (12 säckar) och innan dess Neovo (10 pallar).

Nu panikbeställde jag slang från pelletsbilen, strular de mycket?
KMP Px-21
Effecta pellets 200 VVE
Effecta ackumulatortank
Keddy 110
Pellistore
Astbury
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Astbury »

Glömde skriva att jag har alla 4 turbolatorer i pannan och att rökgastempen ligger runt 125 grader innan dragluckan.

Tänkte testa utan turbolatorer när jag kör igång igen, för att sedan plocka i en efter en. Under vår-sommar-höst använder jag mig av 2, max 3 turbolatorer.
KMP Px-21
Effecta pellets 200 VVE
Effecta ackumulatortank
Keddy 110
Pellistore
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ja,125 grader låter lite och att du inte får mycket värme i toppen heller.
Prova att ta ur turbulatorerna,som du skriver.
Det verkar ju som att du får för dåligt flöde genom pannan och då går värmen baklänges.
Ev.får du justera ner matning och/eller fläkt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Astbury
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Astbury »

Startade upp pannan nu under kvällen. 300 grader visade rökgastempen men inga tecken på bakbrand. Man kunde höra och känna att det var bra sug igenom hela anläggningen. Nästa försök blir att stoppa i turbolatorer, så vad tror ni, 1 eller 2 turbolatorer? :?:
KMP Px-21
Effecta pellets 200 VVE
Effecta ackumulatortank
Keddy 110
Pellistore
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Pelletsbilen har haft bekymmer under vintern det har flera påpekat här omkring. Han kanske har mindre att göra nu dock.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Astbury
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Astbury »

Fick ett mail igår från Pelletsbilen att min order var skickad. Det verkar som om det är mindre att göra nu.

För den som är intresserad kan jag uppdatera er om att jag satte i två turbolatorer vilket resulterade i en rökgastemp på 250 grader under drift. Lite väl högt eller?
KMP Px-21
Effecta pellets 200 VVE
Effecta ackumulatortank
Keddy 110
Pellistore
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Går det att korta av alla fyra?
Känn på fallröret om det blir hett
Sänk om du maxar brännaren nu... till ca 16 kW ..brukar även vara mest ekonomiskt också..
Good luck!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Astbury
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Astbury »

Fallröret blir inte så hett när det är bra drag, dvs noll turbulatorer i. När jag petade i två turbolatorer missade jag att känna på fallröret vid drift men överhettningsskyddet löste ej ut iaf. Ska kolla upp det under kvällen.

Hur ställer man ner till 16 kW? Och vad innebär det om man skruvar på poten för panntemp på brännaren?
KMP Px-21
Effecta pellets 200 VVE
Effecta ackumulatortank
Keddy 110
Pellistore
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du har inte skrivit om du kör på hög effekt (grön diod,fast sken) och som sen går över i låg effekt (gul diod) :roll:

Du skall hellst inte över 200 grader i rökgas,för ju högre du har så eldar du för kråkorna.
Jag har som grundinställning:
Fläkt 190V mätt på skruvanslutningar 3 och 4 från hö.
3 dl i startdos
450 gr i hög effekt
313 gr i låg effekt.
Om du börjar med startdos ( pot 2 från vä.),så passa när brännaren just skall starta och ha slangen borta från röret,samt samla pelletsen i en plastpåse/litermått.Du får slå av och på brännaren så den vill gå in i startfasen,ifall måttet är fel.
När du är nöjd så låt den starta och häll därefter i pellets i röret för att hålla igång brännaren,medans du samlar upp pellets från skruven,i en plastpåse.Väg den efter du kört i 10min.Gör likadant när den går på låg effekt.
Pelletseldare sen -00
Astbury
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Astbury »

Brännaren är inställd på ständig högeffekt, den går aldrig ner på låg. Installatören menade att det inte fanns någon mening med att köra på lågeffekt när man eldade mot ackumulatortank. Nu när man surfar runt i trådarna så verkar det finnas många åsikter om både installatörer och inställningar :?

Om jag skulle ändra tillbaka till lågeffekt, tror ni att ekonomin i eldningen blir bättre? Jag tänkte göra en större genomgång samt sotning till helgen.

Jag är mycket tacksam för alla hjälpsamma svar, det känns som jag kommer få ordning på det här! :cheers:
KMP Px-21
Effecta pellets 200 VVE
Effecta ackumulatortank
Keddy 110
Pellistore
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Skit i lågeffekten!! ..mellan 14-16 kW är bäst..
ställ in som taxen sa 180 V på fläkten halvskruv ...gulvit låga ...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar