Kring givaren för mitt varmvatten har jag fått utfällningar samt frätskador på själva givarhuset. Vad kan detta vara? Krypströmmar? Kan inte känna det sistnämnda med handen och vet inte riktigt hur jag skulle mäta upp det heller...
I de bifogade bilderna finns också pilar till påfyllningskranen. Glöm dem, fotona är återanvända och de pilarna är relaterade till en fråga som är löst.
[/img]
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Sannolikt galvaniska strömmar orsakad av att rören och kapslingen är av olika material, skulle tro att kapslingen är ev gjutzink som snabbt tuggas bort med lite fukt i närheten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Då får du köra båtstuk och sätta en bit magnesium i närheten så äts den upp istället för zinken...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Även fast jag tycker att en sådan häringa apparat skulle vara konstuerad med galvanisk korrosion i åtanke så låter det ju möjligt. Kapslingen man ser är i o f s plast men kanske är själva anslutning mot röret något annat?!
Så även utfällningarna mitt på kopparröret skulle vara orsakade av galvanisk korrosion?
Hade en kille här nyss som ställde förbränningen och han har hållit på några år och påstod sig inte ha sett något liknande. Men jag har ju svårt att se att jag skulle vara ensammen om den här givaren och därmed borde ju fler ha samma problem?!
Borde jag byta ut den och i så fall mot vad då? Riskerar jag därmed att bryta någon thermia-garanti eller motsvarande?
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Du får ingen utfällningar eller galvaniska skador utan fukt!
Täta alltså istället och det upphör.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Å andra sidan, varför skulle jag ha galvanisk korrosion, allt ser ut att vara koppar? Behövs det inte andra material för att det ska bli så här? Är det givaren - runt vilken fenomenet ju uppträder - som har något fäste av annat material som skapar det hela?
Givaren torde ju bara vara att skruva loss medelst skruvarna på baksidan och den verkar väl genom anliggning om man säger så, inget hål in i röret? Var kan man tänkas hitta en ny och vilken rekommenderas i så fall? Eller måste man ha en exakt likadan för att pannans elektronik ska trivas?
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Jo, det är alltid den minst ädla metallen som äts upp men det lär väl finnas ett flertal olika metaller i närheten förutom koppar, sen om det är det som är problemet är en annan sak, det krävs nästan saltvatten för att det ska uppstå något problem, sötvatten leder för dåligt skulle jag tro.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.