Fråga , varmhållning..

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Fråga , varmhållning..

Inlägg av vatsug »

Hej , har varmhållning på 90 min , men har samma bekymmer som andra på forumet , dvs det vill bildas blanksot i rökröret. Blanksotet bildas bara nu när det inte är något, eller väldigt litet värmebehov. Är det bättre att köra med 60min ( fabriksinställning) eller att gå upp till 120 min. Vad är bäst ur förbrännings-synpunkt ?? Koppen är väl varmare om man kör med 60 min , fast kör man med 120 min så går den ju mer sällan, dvs sotar mindre ofta. Vad är bäst, tror ni ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det bästa är att inte ha varmhållning alls. Detta kan göras vid att ha en större hysteres på termostaten.

Blanksot visar med all tydlighet att det är synnerligt fel sätt att hålla varme "igång", tyvärr är det just höst & vår att det är "mitt emellan" med värmebehovet, inte nog att köra full spett och inte så lite att kan klarar sig på patronen (enbart VV)

Själv har jag aldrig gång i "glödhållningen" då jag har stor hysteres (26°C), jag har testat det just som test och såg att det var en förlustaffär totalt sett.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Har också en Ecoflex men aldrig haft varmhållning på vår,sommar eller hösten. Ser inget konstigt med sotet, utan det ser ut exakt som det gör på vinterhalvåret.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Har ochså kört med kallstart, på sommaren . Men samma sak då , ingen kontrolerad förbränning, pannan går upp i temp innan brännarens driftprogram hinner gå in.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar