Ryker in nå fruktansvärt
-
- Gallringsobjekt
Ryker in nå fruktansvärt
Efter 1 veckas uppehåll p g a byte av element och brännarrör skulle jag
idag starta upp pelletspannan igen. Men, det gick inte bra, i stort sett
all rök kom in i huset. Mesta dels genom dragregulatorn, men det letade sig fram ur alla möjliga ställen på pannan. Problemet med att det ryker in började sen sotaren var här senast och har förvärrats mer och mer. På Värmebaronen föreslog dem att det kunde ramlat ner sot i röret ut från pannan så jag skulle ta bort dragregulatorn och göra rent i det röret, vilket jag gjorde innan jag startade pannan. Sedan sa de även att spjället kunde vara stängt. Problemet är att jag hittar ingen spak för att öppna och stänga spjället någonstans i huset (nyinflyttad). Kan det vara så att skorstenen saknar spjäll och i sådana fall, är det någon som kan ha ett förslag till varför det ryker in.
idag starta upp pelletspannan igen. Men, det gick inte bra, i stort sett
all rök kom in i huset. Mesta dels genom dragregulatorn, men det letade sig fram ur alla möjliga ställen på pannan. Problemet med att det ryker in började sen sotaren var här senast och har förvärrats mer och mer. På Värmebaronen föreslog dem att det kunde ramlat ner sot i röret ut från pannan så jag skulle ta bort dragregulatorn och göra rent i det röret, vilket jag gjorde innan jag startade pannan. Sedan sa de även att spjället kunde vara stängt. Problemet är att jag hittar ingen spak för att öppna och stänga spjället någonstans i huset (nyinflyttad). Kan det vara så att skorstenen saknar spjäll och i sådana fall, är det någon som kan ha ett förslag till varför det ryker in.
Har du ingen lucka du kan öppna och tända lite papper,för att förvärma skorstenen?Den är väl kall efter en veckas stillestånd.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Gallringsobjekt
Tack för svaren
Tyvärr var svaret väldigt enkelt, men väldigt bittert.
Klättrade upp på taket och lyste ner med en ficklampa, såg att murstocken rasat in lite, eller är på väg att rasa in i alla fall. Fanns vara en glipa på ca 2 cm där röken kunde slinka igenom. Det här kan bli kostsamt...
Klättrade upp på taket och lyste ner med en ficklampa, såg att murstocken rasat in lite, eller är på väg att rasa in i alla fall. Fanns vara en glipa på ca 2 cm där röken kunde slinka igenom. Det här kan bli kostsamt...
Kan vara läge för det här, http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... idgjutning
eller insatsrör
eller insatsrör
Pelletseldare sen -00
Här är nog säkraste metoden om tegelstenarna ramlar loss.
http://www.soliduct.com/insatsrorspaket ... -sjalv.htm
http://www.soliduct.com/insatsrorspaket ... -sjalv.htm
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hej alla
Jag har en godvänn som eldar med ved, fick sin skorsten utdömd för ca 6 år sedan pågrund av soteld, Rökkanalen 13*13 cm ...
Han fixar ett företag som kommer och monterar in en 100 mm godkänd slang med 10 års garanti. detta är för ca 6 årsedan...
För ca 1 månad sedan uppstog en ny soteld och slangen utdömd.
alltså nytt eldningsförbud!
Jag vill påpeka att 100 mm är i minsta laget till vedeldning!
Pellet kan vara ok, men en slamtätning är bättre underförutsättning att
skorstensmurens skick inte redan är fallfärdig, då kan det tillomed vara
lönsamt att riva den gammal skorstenen och mura upp en ny skorsten.
Hur det blir i ovanstående fall är underutredning, det lät inte så lovande
ut om denna skorsten gick att laga, några stenar har rasat och täpt till
några piper, hål behöver huggas upp för att få dessa stenar på rätt läge.
Så långt har muraren kommit i sin utredning i denna skorstens renovering.
Kanske går att slam täta skorstenen efter reperationen..
allternativ en ny slang om 100 mm + en rökgasfläkt
återkommer med mer info i nämnda fall.
Det som får skorstenar att tröttna på livet
1 / Kondens som skadar fogarna som löses upp till följd lösa tegelstenar.
2 / Är soteld som kan få lösa stenar att rasa eller bli så varm att denna spricker och blir otät.
Jag har en godvänn som eldar med ved, fick sin skorsten utdömd för ca 6 år sedan pågrund av soteld, Rökkanalen 13*13 cm ...
Han fixar ett företag som kommer och monterar in en 100 mm godkänd slang med 10 års garanti. detta är för ca 6 årsedan...
För ca 1 månad sedan uppstog en ny soteld och slangen utdömd.
alltså nytt eldningsförbud!
Jag vill påpeka att 100 mm är i minsta laget till vedeldning!
Pellet kan vara ok, men en slamtätning är bättre underförutsättning att
skorstensmurens skick inte redan är fallfärdig, då kan det tillomed vara
lönsamt att riva den gammal skorstenen och mura upp en ny skorsten.
Hur det blir i ovanstående fall är underutredning, det lät inte så lovande
ut om denna skorsten gick att laga, några stenar har rasat och täpt till
några piper, hål behöver huggas upp för att få dessa stenar på rätt läge.
Så långt har muraren kommit i sin utredning i denna skorstens renovering.
Kanske går att slam täta skorstenen efter reperationen..
allternativ en ny slang om 100 mm + en rökgasfläkt
återkommer med mer info i nämnda fall.
Det som får skorstenar att tröttna på livet
1 / Kondens som skadar fogarna som löses upp till följd lösa tegelstenar.
2 / Är soteld som kan få lösa stenar att rasa eller bli så varm att denna spricker och blir otät.
Tillverkar rökgasutrustning
Men hallå hallå! Nu är det ju inte vedeldning det är frågan om utan pelletselsning.
Sveriges största leverantör av pelletsutrustning REKOMMENDERAR 100 mm insatsrör i skorstenen. Någon rökgasfläkt är det inte tal om. Tror att de rekommenderar saker som ger bekymmersfri eldning och så lite problem som möjligt. Finns också 110 mm rör om det går att få i skorstenspipan.
Att gamla tjuriga vedgubbar med sina överförbränningspannor där de eldar lite av varje inte får ett insatsrör att hålla är nog inte så konstigt. Den vedgubbe som bodde i min kåk lyckades nästan elda sönder en tegelskorsten. Eldar man förståndigt ska man absolut inte få soteld.
Nu får pelletseldare bara koldioxid och vatten som restprodukt och då är det nog ingen fara att ett insatsrör rostar sönder på länge.
Att mura dit de stenar som lossnat med hydrauliskt kalkbruk och sätta in ett insatsrör måste väl bli den mest hållbara lösningen.
Även om man drar skorstenen invändigt med dragbruk som kostar 200-300 kr per meter skorsten om man drar ett par gånger, så kommer ju vissa stenar där fogarna glappar som gamla löständer att röra på sig av värme och fukt och orsaka sprickor i dragbruket.
Min skorsten är inte fullt lika dålig men nog räknar jag insatsrör som en mer hållbar lösning om själva fogarna är dåliga.
Sveriges största leverantör av pelletsutrustning REKOMMENDERAR 100 mm insatsrör i skorstenen. Någon rökgasfläkt är det inte tal om. Tror att de rekommenderar saker som ger bekymmersfri eldning och så lite problem som möjligt. Finns också 110 mm rör om det går att få i skorstenspipan.
Att gamla tjuriga vedgubbar med sina överförbränningspannor där de eldar lite av varje inte får ett insatsrör att hålla är nog inte så konstigt. Den vedgubbe som bodde i min kåk lyckades nästan elda sönder en tegelskorsten. Eldar man förståndigt ska man absolut inte få soteld.
Nu får pelletseldare bara koldioxid och vatten som restprodukt och då är det nog ingen fara att ett insatsrör rostar sönder på länge.
Att mura dit de stenar som lossnat med hydrauliskt kalkbruk och sätta in ett insatsrör måste väl bli den mest hållbara lösningen.
Även om man drar skorstenen invändigt med dragbruk som kostar 200-300 kr per meter skorsten om man drar ett par gånger, så kommer ju vissa stenar där fogarna glappar som gamla löständer att röra på sig av värme och fukt och orsaka sprickor i dragbruket.
Min skorsten är inte fullt lika dålig men nog räknar jag insatsrör som en mer hållbar lösning om själva fogarna är dåliga.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.