Hur koppla kapacitiv givare?

Skriv svar
nmn
Späd planta

Hur koppla kapacitiv givare?

Inlägg av nmn »

Jag tänker sätta en kapacitiv givare i mitt förråd som ska styra ett blixtljus. Givaren drivs med 12 V, likaså blixtljuset. Om jag förstår saken rätt så kan givarens utgång inte belastas med mer än 200 mA, vilket utesluter direkt koppling till blixtljuset. Någon form av relä är alltså aktuellt, men vilken typ av relä ska jag använda?

Jag gissar att någon på forumet har kapacitiva givare i sitt förråd - hur har ni i så fall kopplat?
Janfire Flex-A -05, Värmebaronen Pellmax CU -10
maglub
Ungskog

Inlägg av maglub »

Hej,

Det beror på. Vad har du exakt för givare och vad har du för blixtlampa? Om du lägger upp artikelnummer för båda blir det enklare att hjälpa dig.

Den givaren jag kör med klarar 230VAC, men med samma begränsning som din, 200mA. Min givare har två trådar och kopplas i serie med styrspänningen till relät.

Fas-> Tåt 1 på givaren
Tåt 2 på givaren -> styrspänning in på relät
styrspänning ut på relät -> nolla

Detta, för att min givare bryter spänningen om den har något i närheten (typ pelletsfickan är full).

Styrspänningen på relät har jag kopplat till ett tidrelä, vilket i ditt fall skulle kopplas till blixtlampan.

För 12V hittade jag det här relät, som är "snap in", så det är enkelt att ta en standardlåda från närmaste elektriker och skruva upp på väggen:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18879

I specifikationen står att det är en likspänningsstyrspänning, men i beskrivningen står att styrspolen är en "Känslig lik- eller växelspänningsspole". Den skulle jag ta.

Så, förutsett att du har en 2-tråds-givare, 12V skulle jag koppla följande:

Bild

Lycka till!
//magnus
nmn
Späd planta

Inlägg av nmn »

Hej,

Har redan löst problemet, men tack ändå! (Tänkte jag skulle posta ett inlägg om det, men har inte blivit av.)

Jag löste det med följande relä:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 9-96&toc=0

Min givare:
http://www.elnu.se/pindex.php?produktid ... 8NC8C&sl=6

Snorbillig, men den har hittills funkat perfekt :)
Janfire Flex-A -05, Värmebaronen Pellmax CU -10
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Kanonbra! Har letat efter billiga givare för att fixa min automatiska påfyllning.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Har också tittat på det tidigare, tom. förberett stöd för såna givare i loggern men de givare jag hittade då var lite för dyra.
Ska beställa och se hur de fungerar. :)
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Skriv svar