Spån i bulkmagasin

Skriv svar
patrikoh
Frö

Spån i bulkmagasin

Inlägg av patrikoh »

Hej,

Jag har Janfires stora pelletsmagasin. Kuddarna blåstes just upp så jag har ca 800 kg kvar.

Jag har problem med spån i pelletsen. Brännaren stannar minst en gång om dagen eftersom skruven inte får tag i något pellets. Jag får rensa ur den lilla lådan och köra skruven manuellt tills det kommer pellets.

Innan kuddarna blåstes upp fungerade det perfekt.

vad göra?

mvh
Patrik
KMP PX21
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Svårlöst problem. Det blir alltid spån vid pelletshanteringen och spånen samlar sig till slut i botten och ger matningsproblem.Enda sättet jag vet är att köra ned nivån så långt det är möjligt och sedan sugar eller skyffla ur resten, sikta bort pelletsen och slänga spånen. Men det är en massa jobb!
CTC 171 B med Torsby Mini .
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Viktigt att man inte fyller i ny pellets ovanpå restvolym som innehåller mycket spån. Då får man ännu mera spån när pelletsen tar slut.
Dom senaste förråd som mine kunder har byggt, har et reservevolym på sidan som till slut skyfflas ned i V-botten. Det er på sidan spånet samlas och man har då lite bättre koll på vad som går ned i skruven. Det händer dock att det bildas valv vid stora spånmängder men ju flera inlopp i skruven, ju större sannolikhet är det för att det fungerar.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Tyskt system för bulkleverans

Inlägg av bergatorparen »

Jag tittade på en reklamfilm för Viessmann pelletspanna här om dagen, och märkte mig då att i denna filmen har bulkbilen en returslang som suger upp det damm som vi här i Sverige tvingas ha eget filter för. Min undran blev då: Om man alltså suger ut luft från bulkförrådet med samma fart som man blåser in, borde inte det rimligtvis leda till att en långt större mängd finfraktioner då lämnar förrådet och hamnar i bulkbilens filtersystem?
Eller är detta enbart reklamfilmens överförenklade, eleganta "verklighet"? Svara på det den som kan :wink:

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bara det finaste damm kommer att sugas tillbaka.

När pellets + finfraktion blåsas in kommer lufthastigheten i förrådet att sjunka extremt mycket mot förhållanden i slangen varför alla "tyngre" partiklar faller som en sten.

Damm som svävar i luften kan åka med tillbaka men även den vill till viss del falla ner, denna damm är dock inte något problem i verkligheten.

Självklart beror det ju på hur inblås och utsug är placerat mot varandra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar