Ni med bulkförråd med plan botten

Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Ni med bulkförråd med plan botten

Inlägg av Danne031 »

Har i stort sett bestämt mig för att bygga bulkförråd till sommaren och då har jag såklart lite funderingar.

Det största jag vill bygga om man säger så, innebär att jag ska få till ett hörn med delar från mafa förrådet, så att brännarskruven går rätt ner i bulkförrådet. I så fall skulle jag kunna få drygt 10 kubik vilket hade varit skönt för då får jag in en hel årsförbrukning (eller? ca 9 pall).
Frågan är hur besvärligt tycker folk det är med plan botten och att få skyffla lite?

Måste ju i alla fall vara bättre än att fylla 8-11 säckar manuellt 2ggr i veckan..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Har delvis plan botten och där jag inte har det så har jag för dåliga rasvinklar så jag vet vad det innebär att skyffla :) Får väll i ca 3 ton i mitt, skulle lätt välja ett förråd med plan botten och kunna välta i alla pallar på en gång mot att stå och fylla säckar flera ggr i veckan, så kör på med förrådsbygget du :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Mitt tar ungefär 4,9ton. Brukar klara nästan en månad. Sen får jag skrapa i en. Sedan skotta. Men man kan välja när. Kragen jag skottar i klarar 3-7 dagar. Kragen är byggd at ett stort oljefat. Rasvinklar är ett elände ligger på ca halva kragen när det blir tomt :(
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Här är en hjälpreda som kan vara bra att ha om man skall bygga eget förråd: MAFA Villa Kon 354

Bild

Jag hittade inget pris, men givetvis så kostar den några kronor. Frågan är hur mycket man kan/vill investera i att spara ryggen under kommande vintrar :D

Givetvis är det inte precis raketvetenskap att fixa till en sådan själv hellre om man har verktygen att göra det på ett smidigt sätt. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Fyller hellre tomrummet med pellets och tankar. Bättre att montera stor skräddarsydd säck i förrådet. Med lite linor runtom får man pelletsen till skruven. Tror jag sett nån färdig lösning. Men en presseningsfirma borde kunna göra grunden. Och sedan lite förstärkningar typ lyftstroppar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag tycker också att du skall köra med plan botten. Tycker inte att det är speciellt jobbigt att skotta, men man måste hålla koll på nivåerna mot slutet. Bära och fylla med säckad pellets är MYCKET jobbigare men ger ändå ett visst träningstillskott :wink: om man nu tycker om det.....

Nu är mitt förråd väldigt lättskottat då det endast är 1m brett men nästan 3m högt och rymmer teoretiskt omkring 9,5m³. Just nu är det dock tomt eftersom jag har problem med en lagring på min bottenskuv som matar ut pellets till mitt vakuummatningssystem. Men det skall inom de närmsta veckorna åter vara i skick att ta emot en bulkbeställning på ca. 5,5 ton då jag har tröttnat på att bära pellets........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har plan botten på 13,5 m3 o tycker inte skottningen är nått problem el jobbig jämfört med då jag körde säck, Klarar mej utan skottning första vintern om man fyller på hösten sen har jag en raka o river ner pellets innan man behöver skotta..
Riva/skotta fram pellets för 1 vecka är gjort på ca 1minut :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tänker att det handlar om hur mycket plats du har til förrådet, vilken forbrukning du har, om bulkbilen lätt kommer åt och kan fylla förrådet etc. Har man stor förbrukning/stort hus, så bör man välja bulkförråd. I ett lite hus räcker ofta det med en minisilo.
Om man har ont om plats til förrådet, så bör man välja plan botten för att få in en årsförbrukning. Har man lite bättre plats, så väljer man primärt kona i botten.
En alternativ mellan kona och plan botten hittar du exempel på här:
http://matene.com/Binder_2.pdf
Denna konstruktion ger en V-botten med plan botten på toppen av V-botten. Konan ligger på 60cm höjd och man kan köra dom plana plåtar ut i tex 2,5 meter bredd på förrådet medan konan har standard mått på 1 meters bredd. Förroutom hög fyllningsgrad är fördelen att man får kontroll på den spånmängd som i huvudsak samlas och ligger kvar på dom plana plåtarna. Denna reservtanken skyfflar man ned i V-botten till slut och blir det problem med spånmängd, så är det lätt att åtgärda med många utlopp til skruven.
Jag bygger själv nu ett nytt förråd på husväggen. Det blir lite som Roli's, dvs. 6 meter långt, 0,8 meter bredd och 3,3 meter högt. Hoppas att få in 12 kbm. Här har jag vald plan botten med 0,5 meter mellan utloppshål till förrådsskruv på 6 meter. Det blir den längsta förrådsskruven jag har gjord så jag hoppas att den vill fungera.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Inge vidare bra lösning, man får ju inte in nått i luftutrymmet. Lite brädor(förvaring) och dyl borde konstruktionen tillåta. För min del vinner säcken. Ingen som vet vad proffsmodellen heter?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag vet att tyska Viessmann har en sådan säcklösning :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Matene har leverad säcklösning från Kemex i Holland till kund i Norge och har leverad matning til tyska ABS-silos till kund i Tyskland. Därför blev semi V-botten (evt som självbygg) utvecklad av Matene.
Med säcklösning går det ofta bort lite volym under tak, på sidor och i botten.
Det finns en del kunder av Matene med plan botten silo. Finns det plats för en liten V-botten rekommenderar jag detta men har man begränsad plats är plan botten ett OK alternativ. Igen, har man stor förbrukning och måste fylla 3 gånger per år, så ger det mycket skyfflande. Liten förbrukning - helt OK. Det samma gäller för automatikgrad på brännare/panna; Stor förbrukning: mycket automatik. Liten förbrukning: helt OK med enkla, rimligare lösningar, evt. pelletskamin/ved.

Belastningsmässigt är en plan botten silo mycket bra medan en V-botten som går upp till midt på vägg kan ge oerhört stora påfrästningar/böjning på väggar. V-botten på 60cm höjd med plana plåtar utanför V botten ger optimala förhållanden när det gäller utböjning på väggar. Den plana delen ger vertikala krafter och reducerar horisontella krafter mot väggarna samtidigt som dessa krafter ligger lågt ned.

Det är värdt att observera att ett utlopp från ett förråd till en lutande "standard"-skruv ger mycket spån när förrådet är nästan tomt. Detta påverkar förbränningen med brännare utan interndosering. Brännaren får då för lite luft i förhållanden til bränsle med sämre ekonomi. Även min internskruv i min Biomatic ger reducerad bränslekapacitet vid mycket spån. Flera utlopp i silo til skruv ger jämnare förhållanden. Detta princip används av Ariterm, Janfire och Matene i dagens anläggningar.
Ofta är det enkelt att tro att matning/förråd är lågkunnskap. Det är matning som är det svåraste på en biobränsleanläggning, det är här driftsproblem normalt uppstår. För 10 år sedan kopierade många Ecotec sin långa flexskruv som var en nedskalert konstruktion från lantbruk. Dessa skruvar är nästan borta från marknaden och det finns företag som har fått stora garantikostnader pga detta. Jag skall inte ge namn här men flera av dom order jag får från kunder i Sverige gäller ombyggnad av dessa skruvanläggningar.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Tack för era kommentarer, kommer definitivt köra på plant med eventuellt ett (mitt nuvarande) mafa sönderkapat för anslutning och en liten kon. Sen höjer jag nog övrigt utrymme den halvmetern som anslutningen hamnar på, så det blir åtkomlig förvaring där under. Typ högt nog för 2 däck.

Jag vill inte lägga en massa pengar på det när det går att snickra billigare själv. Säcklösningen låter ju klart intressant däremot..en kraftig presenning och lite tankearbete så kan det ju funka bra :D

Visst finns det inget som säger att man MÅSTE ha mellanförråd? Jag kan väl köra brännarskruven rätt ner i bulket?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Jag kör skruven rakt ner i bulkförrådet, bra eller ej vet jag inte, men funkar fortfarande... ta i trä, men det är ju en gammal installation... 12 år
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Danne031 skrev: Visst finns det inget som säger att man MÅSTE ha mellanförråd? Jag kan väl köra brännarskruven rätt ner i bulket?
Är väl en fördel att ha internförråd i brännaren men de kan nog gå att funka för dej oxå annars får du väl ha kvar veckoförrådet o köra med en janfire skruv el likande från bulkförrådet..
Kan ibland va bra o ha kvar veckoförrådet oxå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Precis som André skriver, så är det bra med ett mellanförråd. Skulle du få problem med bulkförrådet, matningen därifrån eller något annat så är det lätt att köra säckad pellets via mellanförrådet....... Egen erfarenhet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar