fylla på vatten i en ctc 265??

Skriv svar
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

fylla på vatten i en ctc 265??

Inlägg av tesso »

Hej!

Jag testar att fr¨ga här.
Har två element på övervåningen som bara står och "rinner" det låter förjävligt samt att elementen bara blir varma på ena sidan. Vi har luftat tills det kommer vatten men det hjälper inte. Har jag fattat det rätt så måste det fyllas på vatten i systemet, men vart gör jag det??



Tacksam för svar
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Brukar vara en kran (Kallv)nära exp-kärl ...(slut/syst)...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Öppna på kranen som är kopplad till kallvattensystemet.
Har den inte öppnats på länge så är det risk att kalkflagor fastnar i kranen och gör att den inte tätar riktigt. Kontrollera därför senare om trycket stiger.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Kolla först vad du har för tryck i systemet, brukar sitta en tryckmätare på pannan och förhoppningsvis en vid expansionskärlet. Om panntrycket är under 0,5 bar är nästa åtgärd att kolla trycket i expansionkärlet om du har slutet system då det inte skall behöva fyllas vatten i ett slutet system förutsatt att man inte har någon liten läcka någonstans. Har du öppet expasionskärl därimot dunstar det lite, då får du bara öppna påfyllningsventilen och fyller tills det kommer vatten i skvallerröret. Med slutet kärl är det lite svårare då gummiblåsan innuti kan ha gått sönder eller klistrat vast sig på väggen. Så jag brukar ta loss skyddet över vetilen, ansluta tryckmätare/luftpåfyllare av samma typ man pumpar bildäch med och avläsa trycket. Är det under 0,5 bar pumpar jag och ser om panntrycket går upp, går det upp är problemet löst förusatt att gummiblåsan är hel, annars går luften in i elementen så nästa steg är att lufta dem och se efter. Om panntrycket inte ökar sänker man trycket i blåsan igen till 0,3 och fyller vatten till rätt panntryck.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Oftast så brukar påfyllningskranen sitta på ledningen som går till stigarröret.
OBS när du fyller på så skall SHUNTEN stå helt ÖPPEN och öppna kranen till påfyllningen sakta tittat samtidigt på tryckmätaren den har en röd pil som du kan titta på så när den svarta pilen har kommit upp till den röda så stäng kranen och lufta elementen på nytt och sen är det bara att göra proceduren på nytt ifall det behövs.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Så skulle jag inte göra. Det röda märket är maxtrycket. Blir trycket högre än det släpper säkerhetsventilen ut vatten. släpper man in kallt vatten till maxtryck är uppnått ökar ju trycket då vattnet blir varmt.
I ett tvåvåningshus sitter översta radiatorerna ca 7 meter ovanför pannan. Då räcker det med ett tryck på 0,8 till 0,9 kg övertryck.

Men problemet kan också bero på att expansionskärlet läcker eller har fel förtryck.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Torsten så ska man göra på denna panna jag fick dumpa hela mitt system eftersom jag skulle installera ett extra element på altanen som kopplas till övriga värmesystemet.
På pannan så står det hur man ska göra likaså ,jag har kvar originalbladet från 1968 om hur man fyller på systemet i denna panna.
Plus att rörmokaren var där och sa att så ska man göra.
Har man expansionkärl på högsta plan så skickas överflödigt vatten dit och tillbaka genom returen ner i pannrummet.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja när Gustav V satt på tronen hade man öppet expansionskärl.

Numera har de flesta slutna kärl. Är säkerhetsventilen rätt inställd i ett sådant system och man fyller på kallvatten upp till maxmärket 1.5 kg övertryck kommer säkerhetsventilen att släppa ut en del av det värdefulla syrefria vattnet när det kalla vattnet värms och utvidgas och det är väl onödigt. Hur högt tryck man behöver beror på översta radiatorns höjd över pannan. Trycket ökar med 1 kg per 10 meter.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jajamen Torsten stämmer precis :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar