Snöar det, går strömmen.

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Snöar det, går strömmen.

Inlägg av bergatorparen »

Det är så säkert som ett brev på posten. Just nu kör jag generator eftersom hela distriktet är höljd i mörker. Mobilmasten som de byggde för några år sedan, saknar nödström - så inte många som har valt bort fasttelefonen lär kunna ringa Fortum det Allsmäktiga och inge felmeddelande hellre. Vi har flera småskaliga kraftverk inom området här, som sammantaget ger tillräckligt med kraft för att förse området med ström eftersom de byggdes för att tillgodose behov som idag täcks med andra, billigare energikällor. Men: Såsom det är, så finns inget sätt att växla in de så att de kan driva närområdet. Ergo är det varje man, kvinna och barn för sig själva -som det är på de flesta områden i dagens Svea Rike :( Vad är det vi betalar för egentligen? Bara en fråga.
Senast redigerad av bergatorparen den lör 08 jan, 2011 21:07, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
parhed
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av parhed »

Är det i detta värmländska bergatorp du bor i?

http://edw.fortum.se/frame.php?area=1784

Ser ut att vara felanmält i mängder däruppe..
Vinking Bio -06, Albin Trio 330 -89, Mafa mini ,ingen dragregulator, Thermomatic ERA10
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja det är just här jag bor. Nu har de åtminstone fått igång mobilsändaren, men i övrigt är det svart. :(
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
parhed
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av parhed »

Då är vi ju nästan grannar. :)

Vet inte vad man ska säga om Fortum. Känns som det finns bättre alternativ, men ingen möjlighet att välja..
Vinking Bio -06, Albin Trio 330 -89, Mafa mini ,ingen dragregulator, Thermomatic ERA10
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, det var ett sant ord i Grävens tid :lol:

Jag begriper inte hur man kan kalla det att överlåta ett samhällsägd monopol till ett privatägd monopol avreglering? Det borde ju rimligtvis vara så att livsviktiga samhällsfunktioner som vägar, järnvägar, hamnar och el nät borde ägas och kontrolleras av det offentliga, medan leveransen av "varan" - elen - kunde överlåtas till en avreglerad marknad. Men problemet är väl att politikerna sparade ihjäl det de skulle förvalta, så de tvingades att överlämna till privata för att hela ruljangsen inte skulle bryta ihop permanent :evil:

Här jag bor har ju Fortum investerat multum, och visst har det hjälpt, dock bara inte så mycket som man kunde förvänta sig :(
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fortum är inte mycket att hänga i "granen"......
Sitter själv med dem som nätägare och skulle inget annat än vilja byta bort dem men det är ju tyvärr inte möjligt. Någon ström får de dock inte sälja, där bytte jag så fort det blev möjligt. Finns ju många andra som har bättre priser.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar