Biomatic Alarm Kallstart

Skriv svar
BosseM
Frö

Biomatic Alarm Kallstart

Inlägg av BosseM »

Hejsan,
Jag har haft min Biomatic+ 20 nu fem månader snart och jag har inte helt kommit underfund hur allt fungerar bäst. När jag gör rent den ordentligt vilket kan ta ca 30 minuter, har jag först låtit den stå avslagen i 45 minuter. Sen gör jag rent brännarkoppen, flamvakten, och lite i rökkanalerna också. Så monterar jag ihop allt igen och slår på den. Vi flera tillfällen har den då stannat efter ett par minuter med meddelandet Alarm: Kallstart. Jag får då dra ut brännaren igen och hittar där fullt med obränd pellets som ligger och pyr! Jag gör rent igen och sätter igång den. Då brukar det funka.

Det verkar som brännaren inte får "fjutt". Ungefär som när man försöker tända en öppen spis första gången i ett kalt hus.

Problemet är att detta sker under stark rökutveckling. Hela pannrummet blir rökfullt, jag står och hostar, och brandalarmen utlöses.

Finns det något sätt att undvika det här problemet?

MVH / Bosse

Manualen var inte mycket till hjälp (se länk http://hem.bredband.net/b137806/temp/kallstart.jpg)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Orsaken är glasklar: Brännaren kör inte fram tillräckligt med pellets till att genomföra en kallstart. Om du inte vill strula med menyer och sådant mera, kan du lägga en näve pellets i brännarkoppen innan du stoppar in brännaren i pannan igen. Den kraftiga rökutvecklingen tyder även den, hur konstigt det än låter på för liten startdos.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag fick rådet när pannan installerades att alltid lägga i en näve pellets efter att brännkoppen rengjorts och det har funkat bra för mig.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tas brännaren bort från pannan då den rengörs, Håller upp den o skakar ur askan ur koppen??
Om man gör det så kan det missas i starten pga att man tömt hela skruven på pellets så de inte hinner komma dit tillräckligt för att nå upp till tändspiralen/röret..
Då den stannat med missad start är koppen full med pellets då??
I de flesta fall har det förr klagats på att det körs in för mycket pellets så de ramlar över pellets till asklådan innan den tänder..

Är det nya bimatic??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BosseM
Frö

Biomatic Alarm Kallstart

Inlägg av BosseM »

Jag skall prova det där med att lägga i en näve pellets. Låter lite konstigt dock för brännkoppen är ju full med obränd pellets efter den stannat med kallstart???

Men jag skall prova. Om inte det funkar, något annat tips? Menyerna vill jag inte ändra mer än nödvändigt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Antar annars att det är under "sekvens" (65) man kan ändra startfaserna även på den nya Biomaticen, Startfas 1K ska tiden ökas om det är så den får in förlite pellets men detta borde installatören annars kunna ändra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar