Hej alla ni som eldar pellets i en Eryl DP..
hur har ni gjort med lucka till brännaren?? eldar ni i uttaget för oljebrännaren??
jag funderade på att göra en egen lucka till brännaren men det
kanske finns någon färdig att köpa??
mvh Peter
angående pellets brännare i Eryl DP - 62
Nu vet jag inte hur en 62:a ser ut,men jag hade en -78 på förra stället och där gjorde jag en lucka av durkplåt och skruvade fast med de befintliga skruvarna på pannan.Så här såg det ut med en KMP.

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
min 59a ser likadan ut
varför ändra någonting fulländat? jag tog en 10mm stålplåt,kapa ur hål för bequem15d,hål fär pannbultarna ,svetsa fast spänn hakar på sidor och skruva fast en plåt på bgrännaren med spännen.montera i nedersta luckan längst bort från murstock vilket ger lång rökgasväg.enkelt å fungerar. 87% pann verkningsgrad uppmätt.

eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
vad har du för brännare? på bequem är det två utstickande glidskenor man drar ut brännaren på och janfire har hjul under brännaren (grannen har exakt likadan panna med janfire så jag har kikat så klart över en kopp kaffe å pratat pellets hehe) bägge funkar klockrent i eryl. framåtbrinnande märkliga brännare vet jag inte ett dugg om hur de har det men tror en uppåtbrinnande funkar bäst i en eryl.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.