När kan jag elda i skorstenen?
När kan jag elda i skorstenen?
Nu har vi nästan murat om skorstenen över nock, de nio skiften är klara och det är bara kronan kvar att gjuta. Hur snart kan man slå på pannan tror ni? Vi har ett insatsrör för pelletspannan (med lecakulor runt) så det borde inte bli jättevarmt i toppen.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Vi använder nån slags Weber-bruk. Jag hade trott att man kan starta ganska snart, eftersom temperaturen i toppen är snudd på lägre när man eldar än vad den blir när solen ligger på. Och njae, jag eldar såklart i pannan och inte i skorstenen 

CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det som sker i murbruk/betong är en process som alstrar värme - det är därför det kallas att "brinna ihop". Man räknar kring 4 - 8 veckor innan murbruket är så långt kommet i processen att det är klart för eldning - skall vi tro förra chefsredaktören av "Vi I Villa" som renoverade en gammal kåk i början av sin karriär hos tidningen. Anledningen till att man skall låta murbruket "vila" under viss tid är att det annars kan bildas sprickor. Räkna därför med att ta pannan i drift med pellets i månadsskiftet september/oktober. Det är min "kärringförsiktiga" rekommendation. Har man lagt möda och fritid i att göra sig en skorsten, så vill man ju gärna att den skall hålla en generation - eller tre 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25