Råd behövs!

Skriv svar
tontho
Frö

Råd behövs!

Inlägg av tontho »

Jag går i köptankar på en ny panna, vedpannan Viadrus.
Jag använder just nu en gammal ctc kombipanna för ved/olja med inbyggd vv-beredare, där det är konverterat till pellets.
Just nu sitter det en biothermia 21.
Kan nämnas att rökgaserna närmast pannan ligger sällan över 130 grader.

Jag har tänkt att använda samma pelletsbrännare.
vad kan jag tänkas behöva köpa till?

Storlek på acc-tank?
Shuntventil?
Laddomat?
Motdragslucka?

Huset är ett 2 plan med källare 270kvm

Är som sagt ny på det här.
Hjälp och information mottages hjärtligt :)
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Byter du inte till en modern pelletspanna eller liknande som har hög verkningsgrad så varför böka med en Viadrus. Behövs ingen acktank till en vanlig pelletspanna.
Släng brännaren och köp en modern välfungerande så att du har värme när det behövs och inte behöver kosta på pengar på hembesök av installatörer när temperaturen kryper under -20.

Är pannan en ctc265 så fungerar den rätt bra för pellets men verkningsgraden är nog bara omkring 70%.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Tontho:

Köpte själv ny panna nu under sommaren, och håller på att installera det sista innan det blir att starta igång.

För min del så vart det en Euronom P20UB en laddpanna då jag sedan tidigare hade en acctank på 500l.

Har du en tank själv sedan tidigare som är ok tycker jag att du skall behålla den men annars, skulle jag nog ta en funderare på en ren pellets panna. ( dyr investering tank, laddomat etc..)

Sen är frågan den också om du vill ha möjligheten att elda med ved eller om du skall köra med pellets uteslutande.
Själv så värdesätter jag flexibiliteten att kunna nödelda någon gång då och då, lite ved blir det alltid när man bygger..........

du kan läsa lite om olika pannor för och nackdelar här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12202

från mina egna funderingar under vårkanten
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Skriv svar