CTC 265b 1969

Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Hallå!
Har några frågor jag sitter inne med som jag tänkte dela med mig av.
Till och börja med så har jag precis köpt hus. Och i huset sitter det en CTC 265b (kombipanna?) från 1969!
Det är min far som från början har byggt huset och huset restes 70-71. Så pannan har väl vart i drift sen de årtalen, Förmodar jag! Såvitt jag har förstått så har pannan enbart eldats med olja. Nån gång med ved om jag fattade det rätt, men det har inte funkat då det inte sitter några ackumulatortankar tillkopplade.
Redan på visningen av huset så sa jag till sambon att pannan ska vi byta ut och sätta in pellets och ny panna..
Men såhär i efterhand när jag suttit och läst om just pellets i dessa CTC:orna, det verkar ju fungera? Men trådarna jag har sett har ju vart 5-6 år gamla så uppfattningen kan ju ha ändrats, vad vet jag.
Funkar det bra att sätta i pellets? Tänkte jag skulle försöka stjäla farsans brännare då den bara står. Det är en Janfire, beteckningen har jag inte i huvudet men kan ta reda på det om så önskas. Den har några år på nacken men är knappt använd då farsan tyckte det blev för dyrt med pellets.
Så sammanfattningsvis;
Är det möjligt att ha pelletsbrännaren i denna panna?
Finns det någon risk med att varmvattenberedaren går sönder? Tvivlar på att den är bytt under alla dessa år..
Vad rekommenderas för ackumulatortankar? Lär inte vara några större tankar än 500 liter. Har en källardörr som är 78 bred. Hur många tankar á 500 liter lär jag ha för att det ska funka? Kåken är ca 200 kvm..

Tack på förhand!

Mvh, Jimmy.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

CTC 265B har av många använts som pelletspanna, men nackdelarna är: Låg verkningsgrad och svårsotade rökgasvägar. Många skryter och går på om denna panna, men som före detta 265 ägare kan jag säga att den är inget att bygga framtiden på. Kom dessutom i håg att 1969 faktiskt är 42 år sedan, så du har knappast någon garanti för att den kommer att vara så värst mycket längre.

Men här är mitt förslag: Det är lite väl sent på året att göra förändringar, så din farsas Janfire placerar du i oljeluckan efter att ha sågat upp hålet i denna så att den motsvarar hålet i den monteringsplåt som medföljer brännaren. Tag inte bort mer av isoleringen än det som är nödvändigt för att kunna stoppa in brännarhuvudet - annars kommer du att få en låååång vinter med många driftsavbrott på grund utav överhettning i brännaren.

Ställ så brännaren in på ca 10 - 11 kW, ocj justera den så att den brinner rent. Varför inte mer? Därför att du har som mest 1,6 kvm värmeupptagande yta brutto, men eftersom pannan är funtad som den är, så kommer inte hela den ytan till användning eftersom konstruktionen tillåter rökgaserna lite för mycket manöverutrymme.

Installera en KW 150 dragbegränsare på sotluckan på rökröret, för att ge brännaren så bra driftsförhållanden som det går. Kontrollera att oljebaffeln i pannan finns kvar - detta är en manick som sitter över springan från oljebrännkammaren och som leder rökgaserna neråt i fastbränslekammaren för att få utnyttjat de värmeupptagande ytorna mest möjligt. Om denna fattas, kommer Kari Kråka att bli glad, men inte du eftersom du då får bara ca halva den värmeupptagande ytan i arbete.

Bruk vintern att samla erfarenheter och se över vilka möjligheter som finns på platsen: Finns möjlighet för bergvärme? Fjärrvärme? Eller duger pellets? Eller vill en fullständig efterisolering och installation av ventilationssystem med värmeåtervinning kunna vara en lösning?

Det som ju bestämmer vad som är rätta lösningen för dig, är vilken livsstil du har, och önskar att ha - och i det ingår hur mycket tid du är förberedd att tillbringa i pannrummet. Kom ihåg att många av de som skryter och går på om gammelpannor är folk som lever och andas för sitt pannrum och inte vill ha lättskötta pannor som de nästan glömmer att de har.

En sak till: Om du skulle bestämma dig, efter den här vintern, att fortsätta med pellets, och din farsas Janfire funkar bra, så är det ingen lag som säger att den inte får användas i en ny panna. Dock måste du rådgöra med skorstensfejarmästaren innan konvertering äger rum. Janfire fungerar i de flesta pannor. Dock bör den vara av så nytt datum att den har el tändning och optisk flammvakt :wink:

Hoppas detta varit till vägledning mer än vilseledning. :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Jösses, det var snabba ryck!
Detta inlägg var mest en tillfällig lösning jag hade.. Dom tidigare ägarna har ju värmt upp kåken med en luft/luftvärmepump från IVT och kört varmvattnet på elpatron. Och när det blivit så pass kallt ute att pumpen inte räcker till så har dom kört på olja. Känner att nånting bättre (billigare?) måste in. Och då kom jag att tänka på att det kanske går att göra en sniklösning på det hela. Att rådgöra med sotarn stog på besiktningsprotokollet ifall byte av panna eller värmetjossan skulle bli av.
Tack för dessa ord, var värdefullt. Jag återkommer så snart jag har uppgifterna om gubbens Janfire, så får ni lite mer inbitna på ämnet avgöra detta. :wink:

Mvh, Jimmy.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Icecap »

Jag har själv en CTC 265B, dock från 1972 men det är nog ingen skillnad värd namnet. Jag har en Janfire NH brännare och det fungerar - fungerar i betydelsen: jag har värme.

Men ekonomin vill jag inte ens sia om, jag är helt övertygad om att ett pannbyte till en mer effektiv panna (= vilken annan jävla panna som helst, typ) skulle spara kännbart.

Det är en kombipanna, den är lika usel på båda ved och olja/pellets och jag instämmer helt i bergatorparens utlåtande. Jag har klippt en plåtbit och kan häkta den i förlängning av olja-baffeln, det sänkte rökgastemperaturen med ung. 25°C vilket betyder mindre usel effektivitet.

Din pappas gamla Janfire är sannolikt en Flex-A (blå), är den <gammal> kan den vara en Minor (gul) som då inte har elektrisk tändning, något jag anser är ett krav.

Men som bergatorparen skriver: överlev, starta lite smått och se hur det hela fungerar innan du gör drastiska åtgärder.

Och bergatorparen: Janfire har inte och har aldrig haft optisk flamvakt! I Janfire är alla flamvakter baserat på temperatur i/nära brännkoppen! De tidigare modeller var helt utan flamvakt men alla "inte allt för gamla" har termostat/temperaturavkännare till detta, just för att optisk avkänning inte är utan problem. Termisk avkänning är inte heller alldeles problemfritt men det är mindre problem dock.

Ett pannbyte ska inte vara ett större problem, pannan är redan en fastbränslepanna varför regeln för pannrum gäller från tiden den blev satt in. I annat fall kan det bli problem att byta från olja till pellets så om sotaren krånglar kan du be om kraven på papper och gå vidare med det om det är godtyckligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

Där lärde jag något nytt om Janfire :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Torsten »

Inte är pannan den katastrof som Bergatorparen brukar antyda.
Kommen från ett hus med CTC Total panna stoppade jag in en modern brännare i det här husets befintliga CTC 265, dock modellen utan "b" så den var försedd med varmvattenslinga.
En klart bättre panna än CTC Total i alla fall. Sotning är också relativt lätt jämfört med pannor som Eryl och Norahammar,
Hade jag haft pannan kvar hade jag specialtillverkat en oljebaffel med påstickbar vinge däruppe och en kant som gick längre in mot höger i oljeutrymmet. Baffeln skulle också höjas någon centimeter från mellanväggen.
Allt i syfte att föra all rökgas in i vedutrymmet och hindra röken att ta vägen rakt ut i samlingstratten för rök.

Sätter du brännaren så högt det går i oljeluckan klarar pannan normalt två veckor innan uraskning och det är bättre än vanliga oljepannor.

Ackumulatortank ska du inte alls ha då pannan innehåller över 200 liter vatten.

Har du nytta av all värme pannan utstrålar i källaren så är det bra. En modern panna ger mycket lite värme där den står.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

Jag sitter och funderar på en sak: Är Torsten en person, eller är det flera som har tllgång på samma användarkonto? Jag menar: JAG är konsistent på vad jag tycker och menar, medan Torsten fladdrar omkring som en pårökt undulat som inte hittar tillbaka till buret. Ena gången så tycker han att majoriteten av dagens brännare och pannor hör hemma på museum, andra gången tycker han att över 40 år gamla pannor kan hålla lääääänge till. Bild Multiple Personality Disorder - anyone?

Jag tar min medicin när jag skall. Vore en önskan att andra kunde göra det samma Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av karaff »

bergatorparen skrev: Men här är mitt förslag: Det är lite väl sent på året att göra förändringar, så din farsas Janfire placerar du i oljeluckan efter att ha sågat upp hålet i denna så att den motsvarar hålet i den monteringsplåt som medföljer brännaren. Tag inte bort mer av isoleringen än det som är nödvändigt för att kunna stoppa in brännarhuvudet - annars kommer du att få en låååång vinter med många driftsavbrott på grund utav överhettning i brännaren.
Har jag aldrig märkt av.

Dock har jag en relativt tjock gummipackning mellan plåten som skruvas på pannan och brännaren som kopplar isär dem termiskt. Däremot kan överhettningsskyddet slå till om hela utrymmet är bräddfyllt med aska som ligger o värmer röret.

Har en ctc265b med en A3 som jag köpte billigt, som komplement till bergvärmen (som är lite klen i effekten för huset), samt backup om någon händer. Ger lite mysvärme i källaren och murstocken när termometern visar -20C, inte effektivt men billigare än elpatron (med tanke på all spillvärme som det ger huset = återbäring).

Men kan du inte få nytta av pannrums och murstocksvärme så är jag nog böjd att hålla med om att det inte är billigt. Särskillt inte vid låg belastning då brännaren går ibland bara.

O andra sidan, få tag i en brännare och håll liv i pannan tills du kan skaffa något bättre.

Sen bör denna panna inte eldas med ved, enligt min sotare så blir det över 350 grader ut i rökkanalen vilket inte är att rekommendera, samt usel förbränning.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Torsten »

Bergatorparen: Sitter pannan redan monterad och det är november månad så är det väl utmärkt om man kan nyttja den under vintern. Bättre panna kan anskaffas senare. Nu gällde det CTC265 som du aldrig fick någon ordning på själv och du angav 50% verkningsgrad, Kari kråka och hela rasket.
De flesta som satt brännare i CTC265 verkar vara ganska nöjda och medvetna om att pannan inte ger den billigaste pelletseldningen.

Folk eldar i mycket skräp som borde hamna i återvinningen där håller jag med dig. Framför allt brännare är relativt billiga att byta ut. Du drar ju själv oändliga litanior om hur fantastiska och hållbara de gamla Pellx brännarna är.
Byta panna är en dyr affär för de flesta men visst kanske man tjänar 2000 om året i pelletsförbrukning med ny panna. En montör lär ta 12000 för jobbet att byta panna minus ROT bidraget.

Hade inte heller problem med överhettning. Luckans isolering var sprucken och kastades. Brännarens monteringsplåt sattes direkt mot den avplanade pannluckan med två lager markduk och lite Gasket Goo kladd som tätning. Var man kan få tag på billig värmetålig tätning för detta ändamål vore bra att veta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Icecap »

Nu är min brännare ju skapligt snarlik och pannan är nog väldigt nära identisk.

Jag bytte luckan med den plåt jag fick med brännaren, ingen isolering finns annat än lite i kanten för täthet.

Jag har inte problem med överhettning, helt enkelt för att mottrycket i pannan inte kommer från rökgasgången ut från förbränningsrummet (antar jag).

Men det jag har fått veta av de inblandade jag har kontakt med på Janfire (ja, jag känner de höga hönsen där ;-)) är att en 265'a inte är så himla dålig endda.

Min erfarenhet med den är att den fungerar ung. lika bra/dåligt inom ett effektområde mellan 7kW och 12kW. Jag skulle tro att underkanten beror på brännaren som blir ineffektiv och överkanten är när pannan inte kan suga till sig mer värme.

Kan man klara sig på 9kW och brännaren kan fungera bra där är det en bra effekt i min erfarenhet, jag kör så låg effekt det bara går men aldrig under 7kW.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

Torsten: Om du läser mitt första inlägg, så ser du att jag rekommenderar att TS kör med gammelpannan under vintern och samlar på sig erfarenheter och kunskaper. Den bästa tiden för pannbyte är under sommaren då det inte märks att anläggningen ligger nere. En annan sak jag proppsar på är ju att det inte är givet att pellets är ända alternativet.

En sak jag glömde nämna är att TS bör gå in på http://www.energimyndigheten.se, klicka sig fram till energikalkylatorn och se vad som är normal förbrukning för just hans hus.

Att jag inte fick pli på min 265 berodde på att den var slut. Luckorna gick inte att få tätta, shunten var vrak och inuti den - upptäckte jag när jag skar ner den - låg ett 2 - 3 cm tjockt lager av vad som liknade rost blandat med avlagringar från vattnet. Just detta tror jag drabbar de flesta pannor efterhand så att med mindre man spolar rent pannan invändigt en gång eller två under dens livstid, så blir den sämre med åren eftersom delar av de värmeöverförande ytorna isoleras av slambildning. Normal livslängd för en panna räknas 15 - 25 år beroende på vad för sorts panna det är och vilket bränsle den går på. Min nuvarande panna har en normerat livslängd om 25 år med olja, 15 år med pellets. Varför? Därför att pellets, trots dess gröna profil, innehåller avsevärt mer kemiskt "godis" än olja. Det att många gammelpannor fortfarande finns kvar, beror på att de i all huvudsak eldats med olja. Vedpannor verkar det som om folk byter rätt som det är.

Beträffande brännare, så håller jag för tiden på att samlar "ammunition" till en video om europeiska pelletsbrännare. Det är förvånansvärd många rörbrännare och PellX, Viking Bio och ULMA är faktiskt stora på Kontinenten. Vem skulle trodd det? Men det finns både italienska och spanska pelletsbrännare som är väl värda att kika på. PellX är faktiskt en mycket älskad brännare där nere. I Danmark upptäckte jag till min stora förvåning att SWEBO säljs. En titt på vilka pannor som erbjuds i Sverige av svenska fabrikörer och vad de samma erbjuder på Kontinenten gör att man funderar på vad som sker i Sverige. Det är när man lyfter blicken från det svenska och till det europeiska perspektivet att man upptäcker att allt inte är som man tror här, och att det finns en diversitet där ute som man knappt känner av här hemma.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av ronald »

Har snart varit bränn/pannövervakare till just en en CTC 265 och en viking Bio i 2 veckor nu..eller snarare pelletspåfyllare...Men vem kan hålla fingrarna istyr :) Fick så lov att checka startdos och blåste rent fläkten med kompressor och lite annat roligt..
Den har bara gått och gått säger ägarna...med en (självvald) rökgas på 180 C nysotad ...
håller med alla kör på och checka nytt om du behöver i framtiden :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Oj herrejösses så mycket att ta in på en gång! :)
Tanken med detta var ju en tillfällig lösning och det verkar ju fungera enligt det jag läst. Har planerat att byta till en kombipanna alternativt en ren pellets redan i vår. Men i och med vinter och jävelskap så tänkte jag göra slut på den oljan jag fick med i köpet utav kåken. Och när den är slut så tänkte jag koppla in pelletsaggregatet tillsvidare istället för att köra med el och luftvärmepumpen.

Och till den som nu sa det så är brännaren en Blå Janfire, ca 8 år gammal. Brukad max 2 år! Har inte kollat upp nå mer än så. Men om jag inte har helt fel eller är galet ute och cyklar så ska den vara god för 15 kW? Dessa siffror hörde jag för länge sen. Kan också kollas upp om så önskas.

En fråga till!
Vad är bästa alternativet vad gäller en ren pelletspanna jämfört med en kombipanna? Det är pellets jag tänkt elda. (Mitt pannrum är så uselt placerat för ved!!)

Mvh, Jimmy.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av karaff »

Vore jag du skulle jag köra med luftvärmepumpen så fort utetemperaturen är tillräckligt hög för att den skall ge god effekt, i rätt intervall springer den nog åttor runt pelletsen kostnadsmässigt.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av ronald »

Ja skall du tänka ekonomiskt så är nån kombipanna inte att föredra...
Antingen en pellepanna eller en ren vedpanna gäller :wink:

Men kör med 265 och checka förbrukn i vinter ju mer ditt hus förbrukar ju mer är väl nya grejjer att föredra!

Lycka till!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar