I manualen hittar jag inget om hur den "bör" vara. Eftersom mätningen sker med någon form av halvledare som läser av hastigheten på fläktens axel borde denna värde vara tillförlitlig och även jämförbart mellan olika pannor och framförallt hos samma panna över tid.
Om man känner till fläkthastighetsvärdet kan man lätt diagnosticera när fläkten börjar blir dåligt. Det borde finnas en "rätt" hastighet till varje effekt.
Med ett börvärde för hastighet vid given effekt kan man därmed vidareutveckla Andrés metod med att väga in effekten till prick.
Mitt förslag är att man här publicerar sina fläktvärden i relation till inställd fläktvärde. Lägg gärna till vilken aktuell effekt ni kör kW, matningsvärde, fläktvärde, fläkthastighet. Viktig att skriva om förbränningen är bra, evtl. om det finns aktuell rökgasanalys som bekräftar detta.
Jag börjar. Det bör dock noteras att jag har problem så mina värden och kurva möjligen pekar på ett problem som jag med era värden som jämförelse hoppas att få rätsida på.

Edit: Beskrivning av tabellen X axeln visar vald fläktvärde i procent. Y axeln resulterande fläkthastighetsvärde.
Skriver redan om mina problem i annan tråd. Jag blir fundersamt över att jag ligger ganska högt och i den ganska platta delen av kurvan, över 50% i fläkt händer inte särskild mycket. Uppvarvningen till rengöring är nästan obefintlig. Kanske fläkten är dålig.
Har aktuellt matning 42%, 18,4kW, fläkt 69%, rökgasfläkt 40%, fläkthastighet 84 och äntligen inte längre kolbitar i asklådan.
Är nyfiken vad ni andra har för värden speciellt vilka maxvärden. Mätningen görs enklast genom att gå in i testa utgångar meny, där kan man lätt ställa fläktvärdet och hastigheten visas bredvid.