Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Tullamore
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 04 sep, 2005 08:24

Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Inlägg av Tullamore »

Jag håller på att se över hanterbarheten för pellets till mitt hus. För att köra bulk kommer jag bli tvungen att transportera pellets från bulkförrådet till brännare över 6 meter med minst en 90- och en 45 graders böj.

Vilka leverantörer av pelletstransportörer kan jag hitta? Jag känner till MAFA och Thermias produkter. Finns det några fler? Någon som har erfarenhet av vaacumtransport? Kan man bygga själv av centraldammsugare?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Inlägg av Roli »

Tullamore skrev: Någon som har erfarenhet av vaacumtransport? Kan man bygga själv av centraldammsugare?
Jag har ett luftmatningssystem (vakuumtransport).
Det är ett system som tidigare E K Teknik, numera EcoTec, saluförde (dock ej längre). Funktionen är OK, låter lite när dammsugaren suger pellets genom gummislangen. Systemet har som jag ser det ett mindre fel som påverkar driftsäkerheten och det är att filtret i dammsugaren tätnar av det fina pelletsdammet som finns och måste rengöras med jämna mellanrum annars så tappar sugaren orken och det blir stopp i sugröret. Förutom detta så är det inga problem.

Det går nog att bygga ett eget system. Svåritheten är nog cyklonen med tillhörande "styrutrustning". Styrutrustningen innehåller dock inga märkvärdiga komponenter, kontaktor, reläer och tidreläer för att styra sugare och externskruv i förrådet.

Om intesse finns så går det att komma på "studiebesök" för att se hur min anläggning ser ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:
Tullamore skrev: Någon som har erfarenhet av vaacumtransport? Kan man bygga själv av centraldammsugare?
Jag har ett luftmatningssystem (vakuumtransport).
Det är ett system som tidigare E K Teknik, numera EcoTec, saluförde (dock ej längre). ...
Det går nog att bygga ett eget system.
Jag är också intresserad av att veta mer om bygge av lufttransport. Skulle du kunna beskriva principen hur din cyklon fungerar? På bilderna ser det ut som pelletsen sugs i ett horisontellt rör för att sedan trilla ner i en tank. Antar att luften sugs uppåt genom ett galler i det lodräta röret.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

"Angående VacuumTransport kolla in denna produkt /www.fridhill.com beställde själv info och den ser riktigt lovande ut, inte så dyr heller.
Sportivo <sportivo@hotmail.com>

Thursday, September 22, 2005 at 11:28:19 (MEST)"

"Angående att använda en cyklon som pelletstransport mellan ett stortförråd till ett mindre i pannrummet, så har jag hittat följande företag. http://www.cleanburn.nu/cyklon.htm Men det ser ut att vara väldigt dyrt. Ni som sitter med egna lösningar får gärna höra ev er. Peter
Peter <noemail>

Wednesday, September 07, 2005 at 14:04:55 (MEST)"

Från novator
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Hej på er,
Vad låg priset på för pelletsugaren för villabruk då ?
Alltså den som de hade på http://www.fridhill.com/alt2.htm

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Erik skrev: så har jag hittat följande företag. http://www.cleanburn.nu/cyklon.htm Men det ser ut att vara väldigt dyrt.
Intressant med automatisk askutmatning, jag skulle vilja ombygga den till min panna. Hrmm.. 9800 kr opsan!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Jag är också intresserad av att veta mer om bygge av lufttransport. Skulle du kunna beskriva principen hur din cyklon fungerar? På bilderna ser det ut som pelletsen sugs i ett horisontellt rör för att sedan trilla ner i en tank. Antar att luften sugs uppåt genom ett galler i det lodräta röret.
Återkommer med ett försök till beskrivning av luftmatningssystemet längre fram, sitter lite tajt till just nu......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Re: Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Inlägg av Lager »

Roli skrev:
Stugsittaren skrev:Jag är också intresserad av att veta mer om bygge av lufttransport. Skulle du kunna beskriva principen hur din cyklon fungerar? På bilderna ser det ut som pelletsen sugs i ett horisontellt rör för att sedan trilla ner i en tank. Antar att luften sugs uppåt genom ett galler i det lodräta röret.
Återkommer med ett försök till beskrivning av luftmatningssystemet längre fram, sitter lite tajt till just nu......
Låter mycket intressant för mig då matningen skulle gå genom två väggar och i "fel" riktning från förrådet.
Dock ett par funderingar:
- Hur är det med finfraktion?
- Hur funkar "inloppet" från matningsskruven?
- Låter det mycket? Ljuddämpning?
- Hur snabbt är systemet? liter/min?

En tanke jag haft är att man kan fylla mellanförrådet medans man inte är hemma/vaken så störs man inte så mycket av ljudet.
Men då behöver system vara ganska snabbt och man vill ju inte gärna ha en 1500W damsugare gående hela tiden.
Känns dessutom som att ett slutet (cirkulärt) system vore bäst då man kan undvika filter i fläkten samt slipper värma luften.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Här kommer ett försök till beskrivning av min "pelletscyklon".

Om vi utgår från denna bild:http://www.soft.nu/~service/pellets/Pan ... 20ovre.JPG.

Överst på själva röret, ca 310 mm i diameter, sitter cyklonen. Den syns inte så bra eftersom en del är utanför bilden. Pelletsen kommer via en 60 mm spiralarmerad gummislang in horisontellt via den "guldfärgade" adaptern in i cyklonen, där den sätts i rotation. Sug luften har sin anslutning rakt uppåt (syns inte i bild) och går till dammsugaren i bildens bakgrund. De allra finaste partiklarna och några enstaka pelletsar och sågspånsstora bitar följer med sugluften och hamnar i dammsugaren.
Resterande går igenom cyklonen och hamnar i "rörets" första kammare.
Inne i "röret" sitter det en likadan kona som i botten på röret. Man kan på bilden se skruvarna om man tittar noga. I botten på denna kona, som sitter ungefär i mitten av röret, finns det en vipplucka. Den har till funktion att täta det övre utrymmet så att dammsugaren kan suga pelletsen från externförrådet. Den fålls uppe av det undertryck som bildas när sugaren går. När sugaren har gått sin tid (inställbart i boxen utanpå "röret") så öppnar luckan och pelletsen ramlar ner i det nedre utrymmet där sedan skruven i det "guldfärgade röret" matar pelletsen vidare till brännaren. När sedan nivån i det nedre utrymmet sjunker så vippar luckan upp igen och tätar det övre utrymmet samtidigt som luckan påverkar en brytare i boxen. Luckan har en motvikt i sin bakkant som göt att den alltid vippar upp och tätar det övre utrymmet om det inte finns pellets i det nedre som hindrar den ifrån att vippa upp.

Blev mycket det där men jag hoppas att ni är med, fråga annars.

I styrboxen utanpå "röret" sitter det sedan kontaktor som styr skruven i externförrådet och några tidrelän som bestämmer hur länge externskruv resp. sugare skall gå. Sugaren måste alltiv gå längre än externskruven för att "rensa" sugslangen. Den måste sugas tom varje gång annars orkar inte sugaren starta nästa gång.

En "sugomgång" är ungefär 2,5 min och ger ca. 15 liter pellets. Detta med "mina" inställningar i styrboxen. Då är ungefär halva tiden ren pelletstransport och resterande tid rensning i sugslangen.

Efter det att jag tog den redovisade bilden så har jag byggt om mitt "mellanförråd" dvs "röret". Jag har förlängt det nedre utrymmet så att det rymmer mer pellets än tidigare. Dessutom så skall jag komplettera med ett optiskt larm som visar när det har blivit stopp i systemet, dvs skruven i externförrådet har fastnat pga att sugaren inte har orkat suga undan pellets för att filtret har tätnat.
Detta fenomen händer då och då, mest beroende på att jag har slarvat med filter översynen.

Eftersom det tidigare nedre utrymmet inte innehåll så mycket pellets och att jag inte hade något synligt larm (det syns inte när motorskyddet i styrboxen har löst ut) blev det till ca 75% så att brännaren blev utan pellets kl 3-4 på natten. Och det är inte speciellt kul att vakna då av brännarlarmet (slut på pellets). Konstigt att det just skall ske på natten.

Nu har jag ökat det nedre utrymmet med utterligar 30 cm rör och skall montera upp ett optiskt larm som skall tala om att ni har matningen från externförrådet stannat.

Det blev mycket dett här. Hoppas att ni hängde med, om inte fråga på ev. oklarheter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Cyklonbeskrivningen

Inlägg av Stugsittaren »

Tack för din fina beskrivning. Indelningen i två fack med enkel mekanisk lucka mellan dessa löste en hel del frågetecken på ett smart sätt.

En cyklon löser en del problem med finfraktioner så att de inte besvärar brännaren om jag förstod dig rätt. Smart. Man måste tömma dammsugaren ganska ofta antar jag eller?

Borde vara ganska enkelt att fixa ett tidsrelä som gör att den endast fylls på när man inte sover (försöker sova). Då bör den kunna innehålla 20 kg så den räcker ung ett dygn antar jag.

Tack igen för en klargörande beskrivning :P
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Roli skrev:Här kommer ett försök till beskrivning av min "pelletscyklon".

Om vi utgår från denna bild:http://www.soft.nu/~service/pellets/Pan ... 20ovre.JPG.
Kanon, jag tror jag förstod.
Listigt med vippluckan, annars är det ju risk att man suger baklänges genom brännaren.

Något du dock inte beskrev var hur det funkar i andra änden, dvs. hur ser det ut vid förrådet? Kanske du orkar fota kopplingen mellan förrådsskruven och luftmatningen?

BTW: Snygg installation, har du gjort den själv?
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren:
Nu är det så att cyklonen fångar det mesta som kommer via sugslangen, dock inte det fina mjöliga dammet som fastnar i sugarens filter och skapar driftsstörningar om man slarvar med rengörning.

På ett externförrådsfyllning ca 4-5 ton så blir det ca 1-2 liter spån och pellets som hamnar i sugaren före filtret.


Lager:
Här är ett foto på sugslangens andra ände:http://www.soft.nu/~service/pellets/Forradsskruv.jpg

Inte så mycket att säga om detta. Motorn är en 3-fas motor på 0,25 kW, skruven är 2 m, tror jag det var så länge sedan jag såg den, och har 3 öppningar för pellets.

Mer bilder finns här under flik 2:http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=68&start=15.


När det gäller anläggningen så har jag inte gjort allt själv. Men jag önskade nu, när man har facit i handen och vet mer än vad jag gjorde då då den installerades, att jag hade gjort allt själv.

Om du går in och tittar på mina bilder (länk ovan) så har jag gjort solfångar installationen själv en del förbättringar vad gäller acktank och panna, bl.a. flyttat laddomaten från en placering ovanför panna :evil: :?: :evil: :?: till en vid golvet där den nu finns. Mer knasiga kopplingar kan jag berätta om för den som är intresserad.

VIKTIGT: Man måste vet hur det skall se ut (vara kopplat) och inte lita helt blint och tro på allt som en rörkrökare säger.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:.. externskruv i förrådet.
Kan man inte köpa lösa munstycke som t.ex. Wiessman har i botten av sina förråd. Då skulle man klara sig utan externskruven. Nägon som vet var man kan få tag i dessa och pris?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag var ner till Windhagers fabrik och tittade för två veckor sedan.
Snacka om proffs, mycket rent och snyggt med stor kapacitet. Kommer att lägga upp lite bilder från besöket på hemsidan vid tillfälle.

Hur som helst så har de vacuumsystem till sina pannor, med en speciell sugstos.
I en pelletstank(bulkförråd) har man alltid tre st stosar för att ha en mer tömmande effekt samt säkerhet.
Sugstosen har två anslutningar, en för sug och en för blås.
Om det inte kommer någe pellets då den t.ex suger från stos nr 1 så vänder den på anslutningarna så att eventuella
pellets som stockats blåses lös och sugs in i den andra anslutningen. Smart !
Skulle det inte komma några pellets ändå så vänder den luftströmmen ytterligare några gånger, och om det ändå inte kommer något så byter den till stos nr 2 osv.

I pannan sitter själva sugen och styrningen. Varje kväll så fyller den upp internförrådet så att den inte skall behöva göra det mitt i natten.

Jag håller själv på och expreminterar lite med vaacumsystem, för ibland vill man mata mera lodrätt och då kanske från ett förråd utomhus.
Vill man ha ett driftsäkert system så kostar det ju en slant, med styrning kraftig sug och slangar mm.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tänkte du köpa sugstosar eller bygga något själv. Behöver man Windhagers fördelare mellan de olika stosarna i förrådet eller kan man göra en enhet som skiftar mellan dessa med jämna mellanrum efter ett visst tidsintervall? Kan man köpa sådant i sverige tror du? Jag gillar att experimentera så om jag får tag på bra info så försöker jag bygga själv.

Tänkte du bygga ihop något bara för eget bruk eller för att sälja vidare?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar