Den verkar ju vara en uppgradering av 220:an. Om jag förstått rätt satt automaturaskningen så till att man vara tvungen att lyfta bort den vid manuell sotning av pannan. Tittar man på manualen för 222:an så ser det ut som om det är ändrat så att man kan dra ur turbulatorerna utan att lufta bort "elektromagneten". Vattenvolymen är angivn till 200liter nu mins jag inte vad 220:an hade för om jag mins rätt så var det vissa som hade problem att få varmvattnet att räcka med 220:an.
Minsta skorstensarea 125mm (jag har ju ett "kondensrör" som är 100 så där kanske jag får problem) visserligen har jag rejält drag i pipan.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Du kan dels lyfta ur dem i par - eller en och en. Magneten sitter utanför pannan och påverkar en stång - du behöver aldrig ta bort/röra magneten.
Dessutom sotar du tuberna efter 3 ton (då är asklådan full) så det räcker med att lyfta ur turbulatorerna 2 ggr per år mer eller mindre. Det är inte alls krångligt så länge man har takhöjd nog.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Där sa du något som jag funderat på. Om man har takhöjd nog. Jag gissar att jag har det 210cm till taket. Dock är det ca 190cm till några rör som går över pannan. Ett i bakkant och de andra ungefär på mitten. Men dessa går till pannan och därför kommer ju dessa dras om så att de passar om jag skulle välja en sådan panna. Hur är det med varmvatten? Upplever du att det räcker eller att det är på gränsen?
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Har man elpatronen igång så upplever jag inte nåt större problem ens med badkaret. Jag matar in 15kW pellets + 9kW el i worst case och då upplever jag åtminstone varmvattnet som "oändligt". Väldigt sällan (säg var 10:e badkarstappning) går elpatronen in - den går igång på 55 grader.
Men allt är relativt - många andra pannor som hyllas här på forumet har VV-slinga med mindre vattenvolymer än 222:an utan att det tas upp som besvärande.
En väldigt bra sak med Effectas brännarstyrning är ju annars snabbstartfunktionen som drar igång brännaren med avseende på derivatan av panntempen.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.